Jeg gad i øvrigt godt vide hvordan forespørgsler og processen videre frem i forhold til spillerhandler foregår i praksis. I FM tager det ikke lang tid at lave en forespørgsel.
Men laver man ikke det på en spiller førend man har lavet et grundigt analysearbejde, der gør at man er sikker på en spillers kvaliteter osv.? Ellers ville det da ikke tage lang tid for Ian Ayre og co. forhøre sig rundt omkring og få gang i processerne, så man kan få købt nogle spillere så tidligt som muligt, som vel er altid vil være bedre end at købe senere i vinduet. Både med hensyn til pris, men også med hensyn til integration af spilleren i spillertruppen..
Managerspil hører ikke hjemme i sådan en diskussion.
Selve analysearbejdet af forskellige spillere, er en konstant proces. Det er det scouts laver og det er der at netværk i meget høj grad trækkes på. En topklub i en af de store ligaer deler potentielle emner ind i forskellige kategorier, hver kategori revurderes konstant. Det kan eksempelvis være helt unge talenter, forholdsvis unge udviklingsspillere, Big name players (som man under de rigtige omstændigheder ville signe). For unge spilleres vedkommende kan de opdeles efter alder. Nogle emner i hver kategori bliver tilført eller fjernet fra emnelisten (databasen) af forskellige årsager.
Den digitale tidsalder har også gjort arbejdet lettere for scouts, der ikke længere behøver bo i en kuffert og konstant være på farten for at se forskellige spillere. Det gør man naturligvis stadig, men der findes i dag nogle fantastiske værktøjer som alle klubber bruger, eks. Wyscout.
Selve processen omrking kontakten mellem klubberne, kan foregå på mange måder. Det er et speget spil mange gange, med mange interesser. Det mest "straight forward", er jo at en klub gerne vil købe en bestemt spiller og derfor retter den sportslige ledelse en officiel henvendelse til spillerens klub hvor man forespørger om hvorvidt den anden klub kunne være interesserede i at indlede samtaler omkring den pågældende spiller.
I virkeligheden, så anvender klubberne ofte en agent der har kendskab til den pågældende klub, eller marked, til at foretage de indledende, eller sågar alle forhandlingerne. Agenten kan også indtage en rolle som rådgiver i forløbet.
Man kan også rette henvendelse til spillerens agent, inden man retter henvendelse til klubben for ligesom at forhøre sig om hvorvidt spilleren kunne være interesserede eller om der er forhold som man skal være opmærksomme på. Det ikke er helt i trit med reglerne, men alle gør det.
Man kan også rette henvendelse via Wyscout, ligesom der rent faktisk er en "market-funktion" i Wyscout hvor en klub kan slå op at man er interesseret i at sælge spiller X.
De fleste klubber vurderer løbende spillertruppen, sammen med trænerstaben. Hvor kan man forbedre holdet? Skal man forbedre bredden, eller skal der hentes en stjernespiller til en position i startopstillingen?
Hvilke spillere står på spring til førsteholdet fra ungdomsafdelingen?
Man har som regel en ide om hvad en spiller skal koste, og hvor langt man vil strække sig for at få spilleren. Der kan være en del taktik i den slags, med mindre man er PSG og bare peger på en spiller man vil have og så betaler det som hans klub vil have, ligegyldigt hvor absurd beløbet end er.
Hvordan ser modpartens økonomi ud? Kan det betale sig at trække forhandlingerne ud?
Hvad nu hvis det ser ud som om at vi er interesserede i andre spillere på samme position, kan den sælgende klub så blive pressede og evt. slække på kravene? Der kommer medierne ind i billedet, og der findes ikke nogen topklub der ikke bruger medierne aktivt til at plante historier om spillere man kan være interesserede i, eller hvis man er sælgende klub, hvilke klubber der er interesserede i en spiller. Det samme gør alle agenter.