Nej, det er det ikke... Det er faktisk spot on.
Markedsværdi defineres som det et aktiv eller en forpligtelse kan handles til mellem uafhængige parter. Det tager 1 min at Google sig frem til. Jeg har gjort arbejdet for dig.
Her har du Danmarks 2 største ordbøger, plus det løse:
https://denstoredanske.lex.dk/markedsv%C3%A6rdi
https://sproget.dk/lookup?SearchableText=markedsv%C3%A6rdi
https://www.pensionsordbogen.dk/markedsv%C3%A6rdi/
https://www.invested.dk/encyclopedia/markedsvaerdi-markedskapitalisering
Men godt forsøgt.
Ja, den er fjong-ding-dong, men du ignorerer fuldstændig præmissen, som var den fløjet indover hovedet på dig. Nu kender jeg dig ikke så godt som andre herinde, men det kunne synes at være en ting der sker jævnligt.
Slutforbrugeren vil gerne have mælk - Hvorfor køber de den så ikke ude hos Hr. Hansen der lige har tappet den fra yveret? Jo, det er fordi det forbrugeren har brug for er et produkt der er behandlet. Derfor er markedsværdien i mælk ikke en statisk størrelse der defineres ud fra køber og sælgers økonomiske balance.
Arla investerer uforholdsmæssigt meget i råmælken - og skaber derved en markedsværdi. Ikke fordi markedsværdien pr. definition er det som Arla giver, men fordi den proces der skal til og som giver underskud, kan indhentes ved hjælp af en prædefineret markedsværdi på salgsproduktet. Den markedsværdi er sådan set heller ikke slavisk, men derimod et udtryk for den aftale der er indgået imellem det tredje led, nemlig forhandleren.
Slutbrugeren kan vælge at købe til den pris der bliver udbudt til - det er den fastsatte pris - IKKE markedsprisen. Du kan i princippet opleve en stigende økonomisk position ved at hæve prisen på mælk med 2kr. pr. liter uden at opleve så meget som 1 liter færre på salgskontoen... Du kan også risikere at konkurrencen stiger og at disse kan sælge til 1kr. mindre og at kunderne derfor vælger dét produkt.
Det kan også være, at kunden er loyal og vælger et dansk/skandinavisk produkt, over et billigere udenlandsk produkt.
Så at en vare koster X, er altså IKKE at definere som at det pr. definition ER markedsværdien. Punktum!
Markedsværdien er det som en køber og sælger kan bliver enige om - selvfølgelig, men markedsværdien er i dén grad ikke en uafhængig størrelse der ignorerer produktets hylde. Nogle betaler ganske meget for ikke at have risiko, mens andre opkøber større lagre af risiko, velvidende at noget går tabt.
Med en fodboldspiller er markedsværdien af en super spiller i SIF og FCK ikke den samme, fordi risikoen er forskellig. Derfor kan SIF ikke kræve samme pris for samme produkt. Plain and simple... Hos FCK kan spilleren få mulighed for at bevise sig internationalt, måske endda på landsholdet, og bevise at vedkommende kan indgå i relationer med spillere på et højere niveau. Men spilleren er ikke nødvendigvis bedre end den samme spiller i en anden klub.
Derudover kommer der hele det sidste punkt, som du totalt ignorere - nemlig at der er tale om menneskehandel, og derfor tilsidesættes begrebet "markedsværdi" jo fordi det i sidste ende er spilleren (måske via rådgivning fra agent, forældre, venner, klubber) der vælger at acceptere eller afvise et bud.
Det er så at sige langt fra garanteret på forhånd at det højeste bud ender med at blive det valgte. Og DERFOR er begrebet markedsværdi komplet ubrugeligt i sin ordbods-dikterede form. Markedsværdi forudsætter frie handelsvilkår. Det burde du som finansbachelor vide!
EDIT:
Det står sgu da ovenikøbet i dit eget link. Flot mand!
Markedsværdibegrebet er ikke entydigt defineret, men afhænger af de enkelte aktiver og forpligtelser. For finansielle aktiver og forpligtelser kan markedsværdien ofte findes på velfungerende markeder, hvorimod markedsværdien for andre aktiver og forpligtelser ofte må findes ved brug af værdiansættelsesmodeller og -teknikker. I regnskabsterminologien anvendes begrebet dagsværdi som et samlebegreb, hvori markedsværdibegrebet er indbefattet. Dagsværdi er det beløb, hvormed et aktiv kan udveksles, eller en forpligtelse kan udlignes ved transaktioner mellem af hinanden uafhængige parter. Hvor der ikke eksisterer et velfungerende marked for aktivet eller forpligtelsen, vil dagsværdien skulle findes ud fra bestanddele af aktivet eller forpligtelsen eller som kapitalværdien, hvor denne beregnes ved hjælp af almindeligt accepterede værdiansættelsesmodeller og -teknikker, der giver en tilnærmet værdi af dagsværdien.