Du svarer på indlægget:
Kan se, at der har været diskussion om Milan og begreberne “at vinde” og “at underholde”. Og hvorvidt den ene er vigtigere end den anden. Eller om de er modstridende.

Måske kan følgende skabe lidt klarhed…

I sommeren 1987 inviterede Berlusconi samtlige spillere, teknisk personale og alle ansatte i Milan på en storstilet middag.

Her proklamerede han, i en tilstand af “klarsynet vanvid" (hans egne ord), at Milan skulle være “den stærkeste klub i verden”. Costacurta har siden udtalt, at han efter middagen havde tænkt, “Det er sindsygt”.

Men Berlusconi havde tænkt over tingene og vidste, hvad han talte om. Han var allerede for 30 siden klar over, at fodbold både handlede om resultater og underholdning. Og at det ikke var nok bare at vinde for at vinde publikum - både på stadion, foran tv-skærmene og verden over. Folk skulle vindes og overbevises med underholdende sejre, for at Milan kunne smykke sig som “verdens stærkeste klub”.

Så der blev fastlagt en strategi, der blev opsummeret i mottoet “Vincere e convincere”. Direkte oversat: “At vinde og at overbevise”. Og forstået ret praktisk som "underholdende sejre".

Det er vigtigt at notere sig rækkefølgen af de oprindelige italienske ord. Man skulle a) vinde og b) underholde. Først a), så b). Men ingen af dem alene.

Dette motto har så siden på én gang været fortidens Milans styrke og nutidens Milans svøbe. For det er svært at leve op til vedvarende. Men det er fortsat stærkt og det ligger i dag dybt i Milans årer og forsvinder (nok) aldrig.

Desuden er det blevet et udbredt begreb i Italien, som også har inspireret andre. Sarri brugte det fx ved sin ansættelse, efter at Allegri på sæt og vis var blevet ofret netop på dette mottos alter.

Historietime slut.

0