Hold det op imod tåbeligt ølkast, hvor man tyrer alverdens væsker ud over hvem end det nu rammer, ud fra en åbenlyst fjollet antagelse om implicit accept heraf fordi folkene tog på stadion. Ved hvilke lejligheder kunne den slags folk mon finde på at kaste øl og hvor tit sker det?
Og ja, at antage en implicit accept af ølkasteriet på grund af simpel tilstedeværelse er jo ikke bedre, end hvis en hooligan-type antager, at du implicit accepterer at miste dine tænder, for du er jo til stede der hvor de lige har bestemt at have en slåskamp. Dermed åbenlyst ikke sagt, at ølkast er samme kategori af vold, men princippet med implicit accept er det samme.
Ved lejligheder hvor det netop er en kultur. Der er intet som helst underligt i at man begynder at efterligne andre. Hvis du er kommet til fodboldkampe igennem længere tid, stillet dig i stemningsområdet, og set andre kaste med øl ved scoringer, så er det ikke underligt hvis du selv begynder at efterligne denne adfærd. Det er sammenligneligt med at for et år siden var det ikke normen at sige fra overfor ølkast. Det har de sidste måneder ændret på.
Nogle gange er mor og far bare nødt til at sige nej, uanset hvor meget lille Kasper gerne vil lege bålplads indenfor. Ja, billig vittighed, men helt ærligt, i hvor mange situationer mener du, at samfundet skal rumme dårlig opførsel og fjollede ideer, der utvetydigt går ud over andre?
Skal man også "ændre kulturen på en mere tillidsbaseret måde" over for vanvidsbillister, spritbillister, bandekriminelle, religiøse ekstremister med voldelige metoder, dyremishandlere, pædofile, og lydterrorister med soundbokse? Over-stimulerede festaber som bare gerne vil skide på offentlig vej og autonome som bare gerne vil "omgøre" hvad end biler og butiksruder de lige har stirret sig sure på over de sidste 30 sekunder?
Det er jo netop det vi gør i Danmark. Hvis du sammenligner os med de fleste andre samfund, så finder du en væsentlig forskel i strafferammen og betydelig mere fokus på at hjælpe kriminelle med at komme tilbage på lovens vej - fx ved uddannelse og støtte efter fængsling. Her tænker jeg fx på USA og stort set hele Sydamerika, Afrika og Asien.
Og i dit eksempel skulle mor og far nok have sagt nej da Kasper begyndte at tænde bål i stuen, og ikke lade ham tænde bål i stuen i mange år, for så pludselig at give ham stuearrest for det. I situationen hvor de finder ud af at de ikke længere synes det er i orden at tænde bil i stuen, så bør de arbejde på at ændre denne vane sammen med Kasper på en anden måde end ved en nul-tolerance.
Selvfølgelig er der områder hvor jeg foretrækker nul-tolerance og ser nødvendigheden af den. Jeg synes du så flot nævner nogle af dem.
Det er så selvfølgelig samfundets ansvar, at man kun sætter foden ned, når det faktisk er nødvendigt, men at beskytte de små fra at blive kanøflet af de store er vel netop en af de opgaver, vi generelt betragter som nødvendige her i landet. Og er det ikke netop en kanøflen af de små, når en hob af typer som dig begynder at kaste øl efter små børn og andre taknemmelige ofre?
Nu synes jeg efterhånden at jeg har gentaget mange gange i denne tråd, at jeg netop ønsker at gøre stadionturen til en oplevelse hvor der både er plads til dem som ikke kan lide ølkast og dem som godt kan. Skåret ud i pap betyder det, at jeg ikke vil kaste øl på folk som ikke selv ønsker at være en del af det. I øvrigt er det ikke det at kaste øllen jeg synes er fedt, men det at opleve øl-regnen.
Jeg forstår at min kommentar i mit første indlæg kunne tolkes som om jeg kaster øl på alle og hver mand, men det er simpelthen useriøst at blive ved med at beskylde "typer som mig" for at kanøfle andre uden at have den mindste kendskab til om det er tilfældet.
For at bruge terminologien fra dit indlæg, ønsker jeg at lade "de store" lege med "de store", og ikke tyrannisere "de små" - det er ikke hensigten at lyde nedenladende, jeg gentog bare din terminologi.
Hvor tit sprøjter man med champagne og hvem sprøjter man det ud over? Hvor mange gange over et skibs levetid søsætter man et skib for første gang?
Mit eksempel var et argument imod at tage det for givet at øl altid skal drikkes - ikke et argument for ølkast på stadion. Altså var det ment som kritik af tidligere indlægs retoriske opbygning. Jeg håber at man ser forskellen.