Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af elendil
Det må kræve en del pædagogiske redskaber at overbevise sine børn om det fede i at glo ind i et bagsæde i fire år.
fck-medløber.
Skrevet af Kipvits
Ja, det bliver en diesel. Højest sandsynligt en 200 cdi. 220´eren bliver lige dyr nok, hvis vi både skal have xenon, og alt det andet lækre udstyr.
Har også kigget på en superb, jeg synes dog den bliver lige morfar nok i udtrykket.
Vi var ude og se på et par forskellige mercedeser i weekenden - faldt pladask for en c klasse med AMG udstyrspakke. Den var hamrende lækker, men også lige 50-60.000 kr dyrere end budgettet tillader. Det må blive næste gang.
"plast bøjer sig ikke for passion. sådan er det bare!"
Skrevet af Bishop
"Det må kræve en del pædagogiske redskaber at overbevise sine børn om det fede i at glo ind i et bagsæde i fire år."

Største problem for os var køresyge og så at han har mine gener med hensyn til højden, så vi gav da også efter omtrent da han blev 3. Men altså så længe de ikke har prøvet andet end at vende bagud så er det jo bare sådan det er.

https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Kipvits
Den AMG style C klasse jeg snakker om var den her http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c200/22-cdi-stcar-aut-be-5d/3135240


Hamrende flot, og stadigvæk en ret økonomisk bil. Med en lille opdatering får den en del flere kræfter.
"plast bøjer sig ikke for passion. sådan er det bare!"
Skrevet af Bruhmo
Er på markedet efter ny firmabil for en klassisk 3 årig periode. Vi har to mindre unger og jeg har besluttet det skal være en SUV. Lige nu står valget mellem den Nye Volvo XC 60, Mercedes GLC og Jaguar F-pace. Jeg havde får år tilbage en XC 90´er og har siden været forelsket i Volvo og nu specielt da morfar looket mere eller midre er væk.

Beskatningsmæssigt ender de ikke langt fra hinaden dog ser du ud til at med det udstyr jeg skal have i så bliver økonomien som kronogien ovenfor med Volvoen som den dyreste. Har dog aldrig ejet hverken mercedes eller jaguar. Selvom jeg hælder til Volvo vil jeg gerne høre hvad andre ville vælge af de tre.

"Feel god" effekten både ude og inde, plads til unger, sikkerhed og køreegenskaber er nok de prioriteringer der falder mig ind som værende de vigtigste.

Skrevet af Sir , moderator
Er der nogen der har forstand på strøm i biler? Min 356 har 6v og jeg påtænker at skifte til 12v. Burde man ikke kunne bruge de originale ledninger? Jeg har en eller anden teori om at 6V ledningerne faktisk er tykkere. Er det noget jeg har drømt?
Den skal selvfølgelig have skiftet starter osv men det er mere om man kan spare at skifte ledninger hvilket jo vil være mega besværligt og lidt af en shopstopper.
Dette er en signatur.
Skrevet af Bishop
Jeg skal skifte til sommerhjul, men hjulene er ikke mærket altså hvilket der før var højre forhjul osv. Hvad gør jeg skifter og får afbalanceret hvis nødvendigt eller?
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af bendixboogie
@Sir,
Som udgangspunkt har du ret. En ledning er dimensioneret ud fra mængden af strøm (ampere).

Dvs. Lavere spænding (volt) er lig med højere strøm og dermed større kvadrat på ledninger.

Der er nogle begreber som kortslutningsbeskyttelse og isolationsmodstand der normalt skal tages hensyn til ved dimensionering af stærkstrømsanlæg, men det er ikke relevant ved så lave spændinger.

Så ja, du burde sagtens kunne bruge de samme ledninger ;-)
Skrevet af clausp
Der er nogle begreber som kortslutningsbeskyttelse og isolationsmodstand der normalt skal tages hensyn til ved dimensionering af stærkstrømsanlæg, men det er ikke relevant ved så lave spændinger.

Ren og skær bodegasnak når man først siger "stærkstrømsanlæg" og efterfølgende "lave spændinger".

Men du har ret i det her:
Dvs. Lavere spænding (volt) er lig med højere strøm og dermed større kvadrat på ledninger.


Det siger Ohms Lov nemlig: P=U*I, hvor P er effekten, U er spændingen og I er strømstyrken. Så hvis pærerne skiftes til nogle med samme påtrykte effekt, så vil strømstyrken gennem ledningerne være den halve når spændingen er den dobbelte.

Effekten der bliver afsat i kablerne afgøres af denne formel udledt af Ohm´s Lov: P=R*I^2 - den fortæller at effekten er lig med modstanden gange kvadratet af strømstyrken. Ergo afsættes der en fjerdedel effekt i samme kabel når strømstyrken halveres.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson
Skrevet af Sir , moderator
"Dvs. Lavere spænding (volt) er lig med højere strøm og dermed større kvadrat på ledninger."

Jamen så burde det jo være helt perfekt. Så skal jeg bare skifte et relæ og startermotor osv.
Den 6v startermotor har også udviklet sig til et fucking mareridt, så det ville være fint at få 12v. Så kan det også være man kan se noget når man kører om aftenen.
Dette er en signatur.
Skrevet af Bosse1983

Jeg skal skifte til sommerhjul, men hjulene er ikke mærket altså hvilket der før var højre forhjul osv. Hvad gør jeg skifter og får afbalanceret hvis nødvendigt eller?


Jeg kører typisk bare ind og får det gjort. Det koster vel 350-400 kr. og så får jeg en rotation og afbalancering i samme omgang. Jeg kører normalt to sæsoner pr. sæt.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Svoger
Mig bekendt er årsagen til at man skriver, hvor de har siddet, så man kan bytte rundt i forhold til slitage.
Fx bytte dem der har siddet på trækkende aksel, eller hvis et af dækkene slides skævt af andre årsager.

Udover du selvfølgelig skal holde øje med, hvis der er en særlig retning for dækket, bør du bare kunne sætte dem på.
"Det er dog ikke noget jeg ved noget om, det er ren spekulation."
Skrevet af Sir , moderator
"bør du bare kunne sætte dem på. "

Nej de skal afbalanceres.
Dette er en signatur.
Skrevet af clausp
Og hvis der er markant forskel i slitage, så husk at sætte de bedste bagerst.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson
Skrevet af CPH-Hotspur
Og hvis der er markant forskel i slitage, så husk at sætte de bedste bagerst.

Hvorfor det? Ville det ikke give mere mening, hvis man har de bedste dæk på de styrende hjul? Især hvis man, som de fleste, kører i en forhjultrækker. Det er jo dem, der slides mest på, så de skal da have mest at gribe fat med.

Bilens vægt forskydes jo også til forhjulene ved nedbremsning, så der har de endnu mere brug for mere vejgreb.
"To defeat an enemy you must know them. Not simply their battle tactics, but their history, philosophy, art." - Grand Admiral Thrawn https://www.youtube.com/watch?v=48H34ukFe8g
Skrevet af clausp
Hvorfor det?

Det er de bagerste hjul der sikrer at bilen holder sin retning.

Ville det ikke give mere mening, hvis man har de bedste dæk på de styrende hjul?

Hvis vi skal sætte det helt ekstremt op, så forestil dig at du kommer kørende ligeud og drejer skarpt på rattet; i det ene tilfælde slipper de forreste hjul først, hvilket betyder at du ikke drejer så skarpt som du vil. I det andet tilfælde slipper de bagerste hjul først og du mister kontrollen med bagenden på bilen. Hvad foretrækker du?

Læg dertil at alle biler med motor foran har et højere akseltryk på forreste aksel, hvilket betyder mere vejgreb dér.

Det er jo dem, der slides mest på, så de skal da have mest at gribe fat med.

Det er en logisk fejlslutning. Og tilmed en udbredt en af slagsen.

Bilens vægt forskydes jo også til forhjulene ved nedbremsning, så der har de endnu mere brug for mere vejgreb.

Og hvad sker der så med baghjulene?
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson
Skrevet af CPH-Hotspur
Hvis vi skal sætte det helt ekstremt op, så forestil dig at du kommer kørende ligeud og drejer skarpt på rattet; i det ene tilfælde slipper de forreste hjul først, hvilket betyder at du ikke drejer så skarpt som du vil. I det andet tilfælde slipper de bagerste hjul først og du mister kontrollen med bagenden på bilen. Hvad foretrækker du?

Det kommer nok an på situationen. Jeg ville nok foretrække lidt overstyring, frem for at pløje direkte ind i det træ, jeg forsøgte at undvige, fordi bilen ikke drejede nok.

Men jeg kan godt se hvor du vil hen, retningsstabilitet er at foretrække 9/10 gange.

Jeg takker, det er altid rart at lære noget nyt.
"To defeat an enemy you must know them. Not simply their battle tactics, but their history, philosophy, art." - Grand Admiral Thrawn https://www.youtube.com/watch?v=48H34ukFe8g
Skrevet af clausp
Det kommer nok an på situationen. Jeg ville nok foretrække lidt overstyring, frem for at pløje direkte ind i det træ, jeg forsøgte at undvige, fordi bilen ikke drejede nok.

Hvis du er på vej mod et træ, så har du nok større problemer end om du understyrer eller overstyrer :-)

Men hvis man derimod skal lave en dobbeltundvigemanøvre, så vil alle andre end racerkørere nok foretrække understyring. Ved understyring får man kontrollen tilbage når farten falder, men ved overstyring skal der drejes kontra og accelereres.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson
Skrevet af Svoger
Afbalanceres før hver sæson, Sir? Forudsat de er afbalancerede fra starten?
"Det er dog ikke noget jeg ved noget om, det er ren spekulation."
Skrevet af clausp
Jeg kan heller ikke rigtigt se pointen i at få afbalanceret sine hjul hvis de allerede er det.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson
annonce
0