Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Bosse1983
Jeg synes der er mange gode bud, og det er smag og behag. Polestar 2 er ikke så minimalistisk som mange af de andre, og det tiltalte mig. Videre er det Polestar og ikke ren Volvo, så man mærker der er gjort et stykke arbejde med køreegenskaber, hvor jeg føler der er mere respons end i Teslaen, selvom det måske er tilvænning.

Og så ligner den lidt en gammel Aston Martin Vantage fra 1998. Lidt.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Bosse1983
Jeg synes i øvrigt at debatten om EL-biler er lidt et skævskud, når man har levet med en et stykke tid. Konsensus er vel at Tesla Model 3 er toppen, hvor alt andet så er konkurrenter eller skal sammenlignes med den. Det er fint nok på et rent teknisk niveau, i forhold til hvad teknologien tilbyder og de forskellige producenter får ud af den. Jeg kaster dog lidt op i munden når snakken falder på design, små features på infotainment og løsninger med knapper og andet, hvor Tesla skal med ind i alle anmeldelser. Fair nok at man foretrækker en løsning over noget andet, men langt hen ad vejen er det jo netop subjektivt. De fleste producenter konkurrerer jo i udgangspunktet ikke med Tesla i et forsøg på at tage deres markedsandele, men prøver at gafle de mange, mange millioner som kører benzin eller diesel og har behov for et alternativ der kan lokke dem over i en EL-bil. Løsningen er naturlig nok ikke at klone en Tesla, men at tilbyde et elektrisk alternativ som lander i et specifikt segment. Personlig havde jeg næppe selv skiftet, hvis ikke der var et sådan alternativ, hvor jeg ikke føler jeg er en del af Familien Jetson.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Kissinger
Godmorgen.

Vores Ford Mondeo stationcar har formentlig kørt sine sidste km, få dage før vi skal til Bornholm, så nu er gode dyr rådne…

Vi har 3 børn, og har derfor brug for en forholdsvis stor bil, og jeg har kastet min kærlighed på VW Touran, eller Ford S-Max.

Da vi ikke har et pengetræ skal vi købe brugt og jeg har surfet Bilbasen, DBA og trustpilot igennem siden kl.05

Jeg har ingen erfaring med at købe brugte biler, udover vores nuværende som vi købte af familie.

Så der dukker en masse spørgsmål op, som jeg håber nogle af jer kan være behjælpelige med;

- De fleste brugtvognsforhandlere scorer forholdsvis lavt på Trustpilot, hvilket bekymrer mig. Vi skal forholdsvis akut købe en bil, men har på den anden sode heller ikke lyst til at kaste 40- 50k efter en bil der kun kører i 14 dage eller en måned. Hvordansokrer man sig mod dette?!

- Er det overhovedet muligt at købe en bil fra den ene dag til den anden?!

- Nogle erfaringer med at købe Touran eller S-Max brugt?!

- Privat kontra forhandler?!
What`s the matter Harry?!
Skrevet af qanatoli
Tag en dyb indånding og undgå panik - du skal ikke lade Bornholm presse dig, hvis det handler om at redde ferien, så lej en bil. Køber du brugt hos forhandler, så vil der ofte være klargøring af bilen før du får den, og det er også ferieperiode for dem der gør det. Et fejlkøb er ikke prisen for en lejebil værd.

Det er længe siden jeg har købt brugt, men Auto Uncle var en suveræn app dengang. Den gjorde at jeg kunne finde relevante biler, og så efterfølgende tjekke forhandleren på nettet. Jeg tror det er en branche der barer scorer lavt på trustpilot, så forhold dig kritisk til anmeldelserne, men tjek ved alm. googeling om det ligner en svindler.

Af de nævnte biler har jeg kun kørt Touran, og det var en ældre model. Den virkede lille, og med begrænset bagageplads til tre børn (og også ret plastikagtig og skrabet i udstyr, men det er vist ikke det centrale). Jeg tror du vil opleve voldsomt mindre bagageplads end i mondeoen. Til gengæld taler en af mine venner, men tre børn, varmt om pladsen i sin S-Max. Så jeg ville kigge der først hvis jeg var dig. Men i hvert fald Touran kommer i mange forskellige udgaver, så det kan være der er nogen med større bagagerum end den jeg prøvekørte.
A good friend will help you move. A really good friend will help you move a body.
Skrevet af Sheriffen
Ift de el-biler, vi har prøvet, fx Tesla 3, synes jeg lydisoleringen har været væsentligt dårligere end en benzinbil som C200 eller 3-serie.

Derimod har lydisoleringen været væsentligt bedre på de hybridmodeller, vi har prøvet. Fx var Volvos CX 40 et yderst behageligt bekendtskab og dejlig at køre.

Vi kan dog ikke rigtigt beslutte, hvorvidt den næste bil skal være El eller hybrid, men vi skal i hvert fald ud og prøvekøre hybriden e530, som ser vanvittig lækker ud, og muligvis Mercedes e300. Luksushybriderne er jo priset ret fornuftigt, men jeg kunne godt være lidt bange for, at det ikke er fremtiden.

Derudover kommer BMW også med en ren elbil I4 i 2022, som vi godt kunne være interesserede i. Den ser super lækker ud, hvis man ser bort fra den bizarre grill. Den skulle efter signende også have en fornuftig rækkevidde og pris.

Ioniq 5 ser også interessant ud. Det synes konen i hvert fald ;-)

Havde vi ubegrænsede midler havde vi dog nok købt en Taycan, men det er for mange penge at smide i en bil for min smag.
____________________________ [b]Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men. [/b]
Skrevet af Sheriffen
@Kiss

Enig med q. Lej en bil.

Det er også muligt at minilease en bil op til 4 måneder. Så har du god tid til at finde ud af, hvad den næste model skal være.

Tjek fx Sixt hjemmeside.
____________________________ [b]Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men. [/b]
Skrevet af Kissinger
Mange tak, jeg tænker vi går ombord i en lejet bil.
What`s the matter Harry?!
Skrevet af Svoger
I forhold til Touran, så forstår jeg ikke helt, hvis man mener, at der er begrænset bagageplads. Jeg kender ikke til pladsen i en Mondeo, men vores Touran (som dog er den nyere udgave) er der ganske fin plads i. Vi har godt nok kun et barn, men vi fik da proppet både barnevogn, trip-trap-stol, bagage og julegaver ind sidste år. Så var den dog også proppet til randen (der er en del børn i familien der skulle købes gaver til). Derudover er de tre bagsæder helt separate, så du kan lægge dem ned og skubbe dem lidt frem og tilbage uafhængigt af de andre.

Et familiemedlem har tre børn, og skiftede netop til en Touran, købte en ældre brugt model, for at få den ekstra plads.
"Det er dog ikke noget jeg ved noget om, det er ren spekulation."
Skrevet af qanatoli
Det var, som skrevet, baseret på en kort tur, ikke praktisk erfaring. Måske undervurderer jeg størrelsen, fordi bagagerummet er højere end i en stationcar. I den Mondeo jeg har prøvet kunne klapvognen køres lige ind, når bare man sænkede stellet drt sammen en V70, i øvrigt. I Touranen. Ikke det ikke kunne lade sig gøre, men det kan ikke udelukkes at der ville kunne stables mere i det bagagerum.

Og så er det selvfølgelig en fordel med de fleksible sæder, men det ryger lidt når alle tre børn er med. Det er mit indtryk at det er et obs-punkt i forhold til pladsen i mange MPV’er.
A good friend will help you move. A really good friend will help you move a body.
Skrevet af Svoger
Sandt. Man kan ikke køre en barnevogn direkte ind i en Touran. Det har jeg dog heller aldrig savnet, alt den stund at jeg blot slog barnevognen sammen, satte den sidelæns ind og satte overdel oven i. ;)

Jeg overvejede Golf stationcar, da vi skulle have ny bil. Jeg kender ikke forskellen på bagagerum i Golf og Mondeo, men jeg har endnu ikke været i en situation, hvor jeg fortrød, at det blev Touran over Golf. Det skulle da lige være, hvis man foretrækker at sidde lidt lavere placeret.
"Det er dog ikke noget jeg ved noget om, det er ren spekulation."
Skrevet af qanatoli
Jeg kører Golf stationcar - bagagerummet i den er noget mindre end i en Mondeo, og bagsædepladsen er også mindre. Men jeg har omvendt aldrig fortrudt at jeg valgte den over en Touran :-)

Der er dog også den finesse, at min golf kom med en rigtig fin udstyrspakke. Særligt på brugtmarkedet sammenligner man jo i lige så høj graf enkeltbiler som modeller, og der virkede Golfen bare som en helt igennem bedre bil (og det er ikke en fair sammenligning, for jeg husker hverken model, årgang eller kilometertal på den Touran.
A good friend will help you move. A really good friend will help you move a body.
Skrevet af Svoger
Jeg har i hvert fald engang ladet mig fortælle, at hvis man vil købe brugt Golf, så køb en stationcar. Så er du relativt sikker på, at forrige ejer, som sandsynligvis hedder Brian, ikke har kneppet den for hårdt, inden han solgte den til nuværende ejer.

Jeg er knap 190 høj. Hvis jeg sidder (komfortabelt) på førersædet i en Golf, er der stort set ikke plads til, at en person kan sidde bag mig. Medmindre at vedkommende ikke har nogle ben.
Hvis alle herhjemme var lige så lave som min kone, havde det været en anden historie. Men ok, det monster af et barnesæde vi har, sådan et drejeligt med et ben ned på gulvet, kan ikke engang stå bag mig i vores Touran, hvis jeg skal sidde, så jeg sidder mest komfortabelt.
Og en Caravelle er alligevel lige stor nok til behovet.....
"Det er dog ikke noget jeg ved noget om, det er ren spekulation."
Skrevet af Vincent Gigante
Hvis du lander på en s-max - Kissinger.

Så er denne YouTuber en af dem, der ved rigtig om den model. Kommer med fif om, hvad man skal holde øje med - og hvilke årgange man skal holde sig fra (fransk motor før 2014):

https://youtu.be/cIlqvh_1iX8

Han har flere videoer vedr. S-max.


Edge lord
Skrevet af Sir , moderator
Jeg er af naturlige årsager, holdt helt op med at køre med barnevogn efter jeg fik min nye bil. I stedet har jeg købt sådan en fly-håndbagage-klapvogn, der lige nøjagtig kan være bagagerummet og så ryger pusletasken på det ledige sæde. Jeg har satme ikke savnet barnevognen et sekund. Hvis jeg havde en større bil fx en V70 er jeg sikker på min kæreste ville insistere på at have alt vi ejede med hver gang vi skulle køre bare fordi vi kan.
Dette er en signatur.
Skrevet af Bosse1983
@Sjæriff

Jeg medgiver at lydisoleringen er "dårligere" i EL-biler. Med til historien hører så også, at man skal vænne sig til at man ikke har en motor som overdøver. Netop hvad angår Tesla er jeg så enig i at der er "for" meget støj i kabinen, især når man kører motorvej. Ved 100+ km/t kan man ikke føre en samtale med folk på bagsædet. Det er lidt ærgerlig, men jeg ved ikke om det er den åbne minimalistiske kabine som forstærker effekten, om de har sparet for vægtens skyld eller de som "ungt" selskab bare ikke har udviklet den del endnu. Generelt fremstår interiøret i en 3´er jo lidt billigt, sammenlignet med etablerede semi-luksus mærker.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Sheriffen
@Bosse

Ok, det kan selvfølgeligt være, at det primært er et Tesla problem. Vi mistænkte også, at batteriets vægt kunne være synderen. Og jeg er enig i, at det i særdeleshed er på motorvejen, det bliver et problem. Og Teslaen rammer jo pænt hurtigt de 100kmt :-)

Her senere på efteråret vil vi prøve at korttidslease en elbil, hvis det er muligt. På den måde får vi nok en fornemmelse af, hvorvidt det er til at arbejde med.

Udfordringen er, at vi ikke selv har stander, men de er igang med at opføre flere nye standeren ved Frederiksberg rådhus, hvilket næsten er vores nabo. Da vi ikke har stander, skal vi dog som minimum have 500km i rækkevidde.

Selvom der er rigtig mange fede ting ved Tesla 3, så er jeg enig i, at du ikke fornemmer samme luksus som i en Mercedes eller BMW. Men derfor er jeg også spændt på BMWs I4, der er elbil. Kan de levere samme komfort og støjsvage kabine som fx en 3- eller 4-serie, så kunne det være en interessant løsning.

Alternativt er der de skide hybrider, som jeg ikke ved noget som helst om. Men hvis du kan slippe 150k billigere for en hybrid end en tilsvarende bezinbil, så kunne det godt friste.

____________________________ [b]Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men. [/b]
Skrevet af Bosse1983
Jeg synes lydisoleringen er markant bedre i min Polestar end i Teslaen, selvom min vejer 2200 kg., så jeg ved ikke helt hvor meget det spiller ind. Man løser det jo i SUV´er, som også er tunge og med en del vindmodstand. Teslaen vejer vel "kun" mellem 1650 og 1850 kg. afhængig af variant. I Polestar har de fået god hjælp af Volvo, mærker man. Jeg er dog spændt på hvordan det bliver med pigdæk til vinter. Jeg var med i en ID4, som jeg heller ikke syntes støjede så det var decideret irriterende. Lige med Tesla tror jeg det er kompromis og erfaring.

Vi så også på hybrider, men jeg får ikke udnyttet det ordentlig, tror jeg, med mit køremønster. Jeg har 30-35 kilometer på motorvej med 100 grænse på arbejde og har installeret lader hjemme. Og så frygter jeg lidt det er som at købe en minidisc-afspiller og se M3-afspillere udvikle sig, jeg tror det går mere i retning helelektrisk, især her i Norge, så jeg frygter værditabet lidt.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Sir , moderator
Er der nogen af jer der har kørt med tagboks? Larmer det? Sætter det begrænsning på hvor hurtigt man kan køre (fx gennem Tyskland)?
Dette er en signatur.
Skrevet af Bosse1983
Der er lidt mere lyd og afhængig af forhold mærkes den ekstra vindmodstand. Jeg tror ikke at der er nogen regler for hastighed med tagboks i Tyskland. Typisk står der i boksen hvad maksimal anbefalet hastighed er. Overskrider du den vil forsikringen typisk ikke dække.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Liverdrengen
Er der nogen af jer der har kørt med tagboks? Larmer det? Sætter det begrænsning på hvor hurtigt man kan køre (fx gennem Tyskland)?


Har kort med tagboks i en passat igennem Tyskland.
Passat 1,4 TSI
Den er self død i forvejen, men vi fik den knap over 160 Km i timen.
Lig dertil brændstoføkonomien.
Testede også i min T-cross fra Skien til Malmo. og der var fandme også tungt at få den over 150 KM i timen.
I henhold til larmen, vænner du dig hurtigt til det.
\"Livets svære beslutning. Barca eller Real. Man kan hade Real grundet deres fortids tilhængere. Man kan hade Barca grundet deres nutids tilhængere\" Conte/Nestor.
annonce
0