Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Bosse1983
@Sjæriff

Det er lidt vanskelig at sammenligne. Jeg gik fra en V60. Polestar er Volvo-dele, så du har samme komfort. Polestar er stivere, men det er så også en performance-hatch. Den vejer over 2 ton, men det mærker du ikke, ud over at den er klistret til vejen. Vægtfordelingen er 49-51, så det er en helt anden oplevelse end V60 i sving. Med EL-motor kommer trækket også med det samme og den går helt jævnt fra 0 til 200 uden ophold. Hvis du trykker til er det virkelig en surrealistisk oplevelse, når du er vant til fossil. Det får en voksen mand til at fnise. Jeg indrømmer at jeg savner manuelle gear til tider, da det bare er engagerende, men til daglig er det uvæsentlig. Videre vejer måden Polestar er balanceret og æder asfalt op for det når man vil lege. Du får jo også en elektrisk Volvo SUV på samme base, med samme motor, hvis det frister. Den er lidt "rundere" i kanterne.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af peanuts(s)
Bosse@

Hvor langt kan du rulle i din Polestar, vi har netop fået lov til at lave indkørsel på hvores matrikel, så vi nu har mulighed for at stille en ladestander op, og samtidig kan min kone lade på sit studie, så selvom vi købte en V60 for lidt over 1 år siden, så bliver der hældt noget diesel på når hun skal pendle 1000 kilometer om ugen, så går lidt med en plan om at forsøge at overtale hende til at vi skiller os af med Volvoen og så får noget på EL
Skrevet af Bosse1983
Jeg lader sjældent min over 80%. Den ene gang jeg gjorde kørte jeg vel omkring 420 km., selvom rækkevidden er opgivet til 470 km. hos Polestar. Der er så kommet modeller med længere rækkevidde og med de seneste opdateringer er mit indtryk at den går længere. Hvis du primært ser på rækkevidde er der bedre alternativer. For mig passer det ca. med en ladning i ugen når jeg kører på arbejde, men oftest topper jeg den lidt af på arbejde og lader lidt hjemme. Det er meget lidt jeg tænker på ladning og rækkevidde egentlig.
"I have mood poisoning. Must be something I hate." kortlink.dk/knd4 10 af mine de bedste, mod Toffees' 15 i Top 6
Skrevet af Bishop
Ekstremt at du ikke kan føre en samtale i Tesla med over 100kmt Bosse. Det er sgu en overdrivelse der fremmer forståelse. Jeg er enig i at lydisoleringen er det svageste punkt ved Teslaen. Men jeg snakker altså fint med børnene der sidder bagved når jeg kører motorvej.

Men en anden ting, jeg skal bytte arbejdsplads her i 2022 og har fået tilbudt firmabil. En ganske fleksibel ordning hvor jeg også kan vælge en "ældre bil" for at gå ned på 75% beskatning. Det oplagte valg er den klassiske Audi A4 eller BMW320, men jeg har lyst til noget lidt andet og har været ude og prøvekøre en Alfa Romeo Giulia med alt i ekstraudstyr. Infotainment systemet virkede selvfølgelig gammeldags i forhold til Tesla, men med Carplay tænker jeg at den del nok skal gå. Og ellers så var prøveturen også fin, om end begrænset af at jeg ikke tog den på en længere tur. Når det kommer til udseendet så synes jeg det er en af de flotteste sedaner i den klasse.

Min udfordring er at jeg fuldstædig novice når det kommer til Alfa Romeo. Med ved at de især de ældre modeller har en del uheldige rygter, og på trods af at det ikke er mig der står med regningen så er jeg jo interesseret i en nogenlunde driftssikker bil.

Er der nogen herinde der kan dele lidt erfaringer?
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Sir , moderator
Er det ikke bare en leasingaftale hvor du kan køre i den i 2 år og så skifte den ud? I så fald ville jeg ikke være særlig nervøs. Du har ikke det vanvittige værditab at tænke på (med mindre det er en del af det du skal betale pr måned via løn etc). Alfas store problem har været rust. Det er ikke noget du kommer til at bøvle med. Jeg ville bare gøre det. Den er flot og den kører godt og hvis du kan leve med det lidt gammeldags infotainment så bare afsted :)

Vandpumpen på min bil gik. Det autoriserede værksted skulle have 15.000 kr for at skifte. En super anerkendt mekaniker som rigtig mange "eksperter" sværger til, han kunne lige gøre det for 7.000 kr. Det er godt nok en vild prisforskel synes jeg. Den autoriserede forhandler skal selvfølgelig også aflønne receptionisten der giver en kop kaffe, fyren der skriver bilen ind, værkføren der uddeler opgaven og så selve mekanikeren.
Dette er en signatur.
Skrevet af Bishop
Økonomisk har jeg ikke noget på spil. Det er en ren firmabil aftale med fri bil hvor virksomheden holder alle udgifter. Og jeg så bliver beskattet efter 75% af bilens værdi. Så det eneste der bekymrer mig er hvis jeg undvære den på grund af drift udfordringer.

Men fedt. jeg er også ret frisk på at give den et skud.
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Sir , moderator
Hvilken motor kan du få?

jeg gad virkelig godt rive QV modellen rundt en dag.
Dette er en signatur.
Skrevet af Bishop
2,2 diesel med 210 heste. Så ikke noget sindsygt men synes nu den trak meget godt, selv i forhold til Teslaen.
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Sir , moderator
Skal det være diesel?
Dette er en signatur.
Skrevet af Bishop
Jeg tror ikke der noget som sådan der er skrevet i sten, men firmaet de samarbejder med har en stående. Aftalen løber 12 måneder så kan jeg vælge en anden model derefter.
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Sir , moderator
Nå ok. Giv det et skud. Super flot bil
Dette er en signatur.
Skrevet af Bishop
Ja det tror jeg sgu jeg gør.

Men hvilken motor ville du ellers anbefale. Hvis nu jeg ønsker og fortsætte med Alfa næste år også
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Sir , moderator
Altså det vilde ville jo være den helt store 510 hk, men det koster. Sådan en drømmer jeg om, den har den fedeste lyd af alle firedørsbiler pt. Afskrivning i DK gør dog at jeg slet ikke ville kunne retfærdiggøre det.
Der findes en 220 hk benzin som jeg tror kører rigtig fedt. Diesel er sikkert god, men du får jo meget lavere omdrejninger, så hvis du vil køre lidt sportslige på snoede veje så er benzin klart at foretrække. Du får heller ikke den gode alfalyd på samme måde med en diesel.
Nu det bare er 1 års lease så ville jeg ikke være nervøs, men hvis jeg skulle købe en bil i dag ville jeg aldrig vælge diesel. Det virker som om at diesel bliver gjort til den store synder og det varer sikkert ikke længe før man ikke må køre i byerne i en privat dieselbil. Til lange stræk på motorvej er der ikke meget der slå en dieselbil med stort moment, så hvis du pendler langt er det garanteret fornuftigt.
Dette er en signatur.
Skrevet af Les Champs-Elysée Fedtegreven
Hej brugere, hvad taenker i om fölgende:

Overvejer at opgradere min penisforlaenger til naeste vinter/år.
Har en BMW 530d sedan og en korttidsleaset Skoda Octavia, som jeg bytter ud til noget större, når firmaet forventligt har kört fint 9-12 mdrs tid.

Körsels behov er ca. 30 min x 2 dgl mellem Kbh og ud af byen.

Overvejer Tesla S/3 vs. Taycan. Synes Porsches model er langt flottere og mere eksklusiv i design, men spm. er om man får mere value for money med Tesla.
Skrevet af Sir , moderator
Er der nogen der har Bilklubben podcast? De har taget en sag op som jeg selv er ramt af. Import af bil fra udlandet. Hvis bilen er for gammel til at fabrikken har en officiel CO2 gram pr km udledningsmåling så regner skat selv en rimelig random udledning ud. Så kommer der en kæmpe CO2 afgift på bilen og denne ganges så med det værditab bilen har haft fra ny til nu, som en slags rabat. Det er da en rimelig bizar praksis i forhold til at CO2 afgiften er til for at begrænse benzinslugere. Det mister dog helt effekten når en Fiat Panda med 0.9 liter motor får samme CO2 afgift som en BMW 740 med 4.4 liters V8 motor fordi værditabet på BMW er gigantisk. Synes det er helt sort.
Dette er en signatur.
Skrevet af Duck
Sådan rent lavpraktisk, hvordan sender nyere biler fx Tesla så data tilbage til fabrikanterne? Er der et sim-kort med uendelig data indsat i bilen, som de så afregner med teleselskabet? Eller...?
Skrevet af elendil
Jeg ved ikke hvordan de afregner, men de bruger i hvert fald mobilnettet.
fck-medløber.
Skrevet af Duck
Javel, tak. Og hvis man ikke er interesseret i at blive overvåget og data-logget af fabrikanten, så kan man vel finde simkortet og tage det ud? Eller stopper bilen så med at virke. Tesla fx logger jo en absurd mængde data, men jeg tvivler på, at de er de eneste. Men det har man måske sagt ja til, da man underskriver slutseddelen.
Skrevet af fetaehhgodt
Duck

Svar skyldig, og kun gætterier fra min side. Men hvis du i teorien kunne fjerne det, så heller ikke få de opdateringer der kommer, og som sikkert også er nødvendige.

Der er jo lavet skræppede love og regler, for personfølsomme oplysninger på nettet. I øvrigt generelt bare generende for borgerne, for alle skal bruge ekstra tid på at godkende, før man kan slå en ny side op. Og rimeligt nytteløst, efter den tilsigtede virkning det måske burde have. Da (mit gæt) 99 procent bare acceptere, og ikke gider bruge yderlige tid på at tilpasse de oplysninger man giver adgang til.

Det er lidt underligt hvis de her oplysninger som en bil videresender, helt er fritaget fra samme krav. Måske vurderes de det ikke som personfølsomme oplysninger.

Der er i øvrigt bilforsikringsselskaber der giver rabat, mod at de har adgang til disse oplysninger, med hvad føreren kører i hastighed mv.

Det er heldigvis stadig frivilligt. Men teoretisk kunne man jo let lave tjek på det ved alle uheld, og køre det videre, så folk automatisk fik fartbøder hvis de oversteg fartgrænser uanset hvor det foregik.

Håber ikke det ender helt derude, selvom argumentet for at mindske trafik uheld mv ville jo være gavnligt der.
Skrevet af Kipvits
Duck

Jeg har en Tesla, og jeg er ret sikker på at bilen optager alt telemetri, og sender det i realtime til en server hos tesla.

Jeg havde på et tidspunkt et problem med en underlig lyd fra fronten. Efter jeg fik oprettet sagen, blev jeg ringet op af en fra tesla. Han spurgte lidt ind til hvad der var galt, og da jeg vidste præcise tidspunkter for hvornår lyden kom(havde optaget videoer af det) kunne tesla fyren gå ind i bilens log, og se præcis hvad der skete med bilen, for flere uger siden, ned på minuttet.

Hvis man har noget at skjule, så skal man ikke køre tesla. Jeg fik for et par måneder siden monteret et anhængertræk hos tesla i Aarhus. Jeg skulle ikke melde min ankomst, for da jeg parkede foran værkstedet kom der en sms hvor der stod "du har nu afleveret din Tesla til service", hvilket viser at den der gps bare spytter data ud til teslas server, non stop.
"plast bøjer sig ikke for passion. sådan er det bare!"
annonce
0