Redigeret man 11. feb 2008
Min udtalelse om værditabet var baseret på to ting. For det første, fordi jeg fra min omgangskreds kendte 4 eksempler på, den var svær at sælge og for det andet, fordi en god mekaniker bekendt havde sagt det.
Jeg skal ikke kunne sige, hvilke faktorer der har fået ham til det, om han ikke kan lide den, om dens værditab er større efter syv end de 3 eller 4 år, statistik analyseres ud fra, osv.
Jeg beklager, at jeg tog hans ord for gode varer uden at checke op først og derefter skrive at det var et statistisk fakta. Der har jeg ikke gjort mit hjemmearbejde godt nok. Indrømmet.
Når det så er sagt, siger min mavefornemmelse mig, at med antallet af swifts der bliver solgt og på baggrund af rygter, er en swift mindre værd om 7 år, end en tilsvarende skoda, vw, toyota eller mazda. Bemærk, der er kun tale om gæt, endda ukvalificeret. Du må gerne gå i rette med mig, hvis du synes jeg er helt ved siden af.
I øvrigt har jeg nu foretaget yderligere et par prøveture i fabia´en og mine initielle fornemmelser er intakte. Jeg havde en god bekendt med(ikke føromtalte mekaniker) og han gav sine thumbs up as well, under forudsætning af prisniveau, naturligvis. Han mente ikke, at jeg kunne gøre meget bedre med et max på 150k.
Han fremhævede særligt at motoren gjorde det fint og langt over gennemsnittet af sine konkurrenter i samme motorstørrelse.
En konkret forespørgsel til jer alle:
Hvordan fungerer det at "køre" med fartpilot i byen for jer? Og gør i det overhovedet?
Når jeg skriver kører i "", mener jeg, at man bruger fartpiloten aktivt, som speeder/bremser ved at skrue op og ned på den.
Jeg har leget med den nogle gange når jeg skal rundt med firmabilerne, og synes det fungerer ok. I myldretid er det nær umuligt, men på andre tidspunkter går det fint.
Jeg overvejer at ofre de kr. 3.500,00 på en fartpilot.
PFT.
"Is my friend in the bunker or is the bastard on the green?"