Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Kipvits
Hvordan kan forsikringen blive dyrere?
"plast bøjer sig ikke for passion. sådan er det bare!"
Skrevet af CPH-Hotspur
Nu er det kun et gæt, men hvis man kommer betydeligt over det antal kilometer om året, som man har angivet man kører.
Der kommer jo hurtigt nogle ekstra kilometer på tælleren på sådan en tur.
"To defeat an enemy you must know them. Not simply their battle tactics, but their history, philosophy, art." - Grand Admiral Thrawn https://www.youtube.com/watch?v=48H34ukFe8g
Skrevet af Bishop
Men hvordan fungere det egentligt, forsikringen tjekker jo ikke op på hvor meget man kører om året. Er det sådan at de ikke dækker skaden hvis man kører galt og i gennemsnit har kørt mere end man opgav i tidernes morgen?
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Flying Dutchman
@ Kipvits

Slitage af bilen sker jo alligevel, og forsikringen af biler stiger vel kun såfremt man har sådan en kilometerbetinget forsikring og/eller ens selskab opdager det.

Jeg ville ikke tænke meget mere på Raavigs skjulte udgifter. De er noget betingede.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Kratos
Jeg kørte til Val Thorens i vinters og vi ramte kun på betalingsmotorvej et kort stykke, så det blev 7 euro. Derimod koster det 400 kr at køre ind i Schweiz, så undgå det.

Slå din rute op på viamichelin.com - den er ret god til at komme med et overslag på benzinforbrug og hvilke afgifter der vil være.
FCK og United siden \'92.
Skrevet af Bishop
Slitage kommer jo netop ikke uanset, den kommer i givetfald x antal kilometer senere, og i sidste ende holder bilen jo teoretisk længere eller sælges til en dyrere pris grundet lavere km tal.

Det er vist meget normalt at regne med 3kr pr km
http://nordjyske.dk/nyhe…48/112/1513
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Flying Dutchman
@ Bisp

Slitage kommer jo netop ikke uanset, den kommer i givetfald x antal kilometer senere, og i sidste ende holder bilen jo teoretisk længere eller sælges til en dyrere pris grundet lavere km tal.

Jo, almindelig brugsslitage sker netop uanset hvordan. Afhængigt af hvad man bruger bilen til, så er det et eller andet sted ligegyldigt om man kører 4.000 kilometre i en sommerferie, eller om man akkumulativt samler de 4.000 kilometre op igennem bilens brugsperiode og forlænger sidstnævnte kun en lille smule.

Eksempel: kæresten og jeg kører omkring 700 kilometre gennemsnitligt i ugen - vi skal til Østrig om et par dage, og kører dernede. Der er omtrent 2.600 kilometre dernede. Dertil lægger jeg 500 kilometre for yderligere køreture, så vi ender på 3.100 af slagsen - eller 4½ af hvad vi normalt kører.

Det vil sige, vi forlænger bilens brugsperiode med lidt over en måned ved ikke at køre derned. Det er overkommeligt, og det er det jeg mener med, at slitage sker alligevel.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Bishop
Det er jo også det jeg skriver, man forkorter bilens levetid og/eller forringer bilens værdi.

Alt afhængig af hvor meget man kører til dagligt vil dette måske ikke, som en enkeltstående tilfælde betyde det store, men ikke destomindre vil det fyde noget i sidste ende når omkostninger skal gøres op.

Hvis du har din bil i lad os sige ti år, så vil du f.eks. ramme et ekstra service eftersyn ligesom at 30.000km sikkert også vil betyde en lavere pris for bilen, og måske lidt andre reperationer. Det skal jo også regnes med.
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Flying Dutchman
Ja, men med lidt over en måned? Det er jo overkommeligt. Man skal godt nok på ferie mange gange, før det virkelig har en inflydelse på bilens brugsperiode.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Bishop
Ja jeg ved det ikke, fdm og mange andre har forsøgt at regne på hvad det reelt koster at køre bil, og der er man ret enige om at prisen sådan gennemsnitligt løber op i 3kr pr km.
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Sir , moderator
FDM har som nævnt en udgift pr kilometer der medregner slitage, værditab osv osv
7.000 km har jo en effekt på bilens gensalgsværdi, hvis vi snakker om en nyere bil, hvilket jeres km/l mål godt kunne antyde at I har.
Sliddele som dæk osv bliver jo også forringet.

Alt i alt er det nok lidt dyrere at køre bil end hvad folk regner med. Husk også alt det slik og sodavand i køber på tanken på vejen derned ;)
Dette er en signatur.
Skrevet af Flying Dutchman
@ Bisp

Jeg er helt med på den præmisse, du stiller op. Men det koster også i forvejen op til 2,80 kr/km når man ikke kører på ferien - hvilket vil sige, den reelle forskel er 0,20 kr/km på ferie. For lige at sætte det i perspektiv, har vi betalt maksimalt omkring 1.500 kr. ekstra på vores forholdsvis meget lange tur til Sicilien og tilbage igen. Det synes jeg fortsat er overkommeligt, jvf. de fordele man har ved at have bilen med.

Og så er vi jo igen ved min pointe, at man fortsat betaler op til 2,80 kr/km for almindelig kørsel.

@ Sir Cum

7.000 kilometre har bestemt en effekt på bilens gensalgsværdi - men det har de også hvis man kører almindelig kørsel. Og så er det jo helt op til de enkelte at bestemme hvorvidt man vil mindske gensalgsværdien ved almindelig kørsel i et par måneder mere eller ved at tage på ferie et par gange.

Slik og sodavand er klart vores største udgiftpost ;)
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Bishop
Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen Flying? Der er ingen der siger det er specielt dyrere at køre bil bare fordi det ferie, men derimod er det bare dyrt at køre i det hele taget, og hvis du skal regne udgifterne ud til en ferie på 3000km så kan du godt regne med at den egentlige udgift til bilen er 9000kr... Og de 9000 skal jo ligges oven i de udgifter du i forvejen har til bilen på et helt år., da det er en merudgift som du ikke ville have haft hvis du f.eksempelvis. Valgte at flyve i stedet for.

Med flyrejser er der dog også masser af skjulte omkostninger, men det er en anden snak :)
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Flying Dutchman
@ Bisp

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen Flying? Der er ingen der siger det er specielt dyrere at køre bil bare fordi det ferie, men derimod er det bare dyrt at køre i det hele taget, og hvis du skal regne udgifterne ud til en ferie på 3000km så kan du godt regne med at den egentlige udgift til bilen er 9000kr... Og de 9000 skal jo ligges oven i de udgifter du i forvejen har til bilen på et helt år., da det er en merudgift som du ikke ville have haft hvis du f.eksempelvis. Valgte at flyve i stedet for.


Med flyrejser er der dog også masser af skjulte omkostninger, men det er en anden snak :)

Jamen, jeg vil såmænd ingen steder henne - jeg prøver bare at klargøre, at selvom der foregår slitage ved bilen og at den devalueres for hver kilometer, så sker det ligesom alligevel. Det er et eller andet sted komplet og aldeles ligemeget om man kører 7.000 kilometre fra hus til feriested og tilbage og dermed forkorter bilens brugstid med det antal kilometre derigennem, eller om man tager flyet og har fornøjelse af bilen en fire, fem uger mere efter førnævnte brugstid (i mit tilfælde, selvfølgelig - jeg aner ikke hvor meget andre kører til dagligt).

I øvrigt skal du altså ikke regne med 3 kr/km, men med 0,2 kr/km, da det fremgår af artiklen, at en bil alligevel koster op til 2,8 kr/km, uanfægtet om du kører til og fra arbejde eller om du kører på ferie. Altså koster en ferietur på de 3.000 kilometre ikke 9.000 kr. ekstra som sådan, men snarere 600 kr. - eller nærmere betegnet 600 kr. mere end et normalt forbrug ville gøre.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Sir , moderator
og efter du har taget din medicin tak.

7.000 km mere end normalt er naturligvis dyrere end hvis du ikke havde kørt dem, men i stedet taget flyet. Det lyder som om du har en decideret feriebil fordi du stiller det op som om det er enten eller. Som om at du ikke kører i bilen når du ikke er på ferie. Såfremt det er sandt, så synes jeg du skal overveje hvad forsikringen koster dig når nu du kun bruger bilen på ferie.
Dette er en signatur.
Skrevet af Flying Dutchman
7.000 km mere end normalt er naturligvis dyrere end hvis du ikke havde kørt dem, men i stedet taget flyet.

Jamen Sir, vi kan vel blive enige om, at en bil har en brugstid, ikke også? De fleste regner med fem-seks år for en brugt bil, før den skal sælges igen af den én eller den anden grund. Lad os antage seks år, for diskussionens skyld.

I det eksempel jeg opstiller, kører kæresten og jeg gennemsnitlig 700 km. om ugen. Det vil sige, at vores sommerferietur sidste år ´kostede´ omkring ti normale uger, fordelt over tre - ergo kørte vi fem uger mere i sommers, end vi egentlig ville have gjort. Med andre ord skal der trækkes fem uger fra de seks år brugstid, vi givetvis (7-9-13) har bilen i. Det er da overkommeligt. Endvidere kostede ferien os så omkring 1.400 kr. i skjulte udgifter (efter FDM´s beregninger).

Som om at du ikke kører i bilen når du ikke er på ferie.

Nej, det er netop det der er min pointe. Jeg ville også have kørt omkring 2.100 kilometre (af de 7.000, jeg i virkeligheden kørte), hvis ikke jeg ville have været af sted på ferie i sommers. Hele min pointe bygger netop på, bilen også bliver brugt til dagligt.

I forhold til de lidt over 300 uger, vi gerne skulle have og bruge bilen i, gør det ikke det vilde, at der lige bliver ´spist´ fem uger af brugstiden. Så må vi - helt firkantet stillet op - have den i lidt under 300 uger.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Bishop
Flying, det ændrer jo ikke på at det koster mere end de 14.000 du satte op i dit første eksempel, hvor meget det betyder ud af hele bilens levetid er irrelevant, vi snakker jo blot om hvad det reelt koster at bruge bilen på ferie kontra at tage flyet. Hvorfor det i øvrigt ikke rigtig giver mening at du siger du vil bruge bilen uanset, da jeg ikke regner med at du tager bilen med i håndbaggage.

Ifølge de fleste beregninger kloge folk har lavet koster en bilferie på 7000 km ca 21.000 kr i bilomkostninger, nogle af omkostninger bliver afskrevet her og nu, i dit tilfælde 14.000 kr resten henover bilens levetid/ din ejertid.

https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Flying Dutchman
Flying, det ændrer jo ikke på at det koster mere end de 14.000 du satte op i dit første eksempel, hvor meget det betyder ud af hele bilens levetid er irrelevant, vi snakker jo blot om hvad det reelt koster at bruge bilen på ferie kontra at tage flyet.

Ikke når det er det, jeg oprindelig anfægter. At det er irrelevant i forhold til dine argumenter, ændrer ikke på det.

Jeg havde i øvrigt medregnet motorvejstold, diesel og færgebilletter i de 14.000, så det er altså ikke mere end det.

Hvorfor det i øvrigt ikke rigtig giver mening at du siger du vil bruge bilen uanset, da jeg ikke regner med at du tager bilen med i håndbaggage.

Klart, hvis vi antager, at jeg tager flyet på ferie i stedet for, så kører jeg ikke i tre uger. Men nu mente jeg selvfølgelig, at jeg ville bruge bilen i de tre uger, jeg alligevel ikke ville være på ferie.

Ifølge de fleste beregninger kloge folk har lavet koster en bilferie på 7000 km ca 21.000 kr i bilomkostninger, nogle af omkostninger bliver afskrevet her og nu, i dit tilfælde 14.000 kr resten henover bilens levetid/ din ejertid.

Og det har jeg påvist er forkert. For det første, er der kun tale om 0,20 kr/km ekstra i forhold til normalt brug. For det andet, var de 14.000 inklusiv de parametre, FDM bruge til at komme frem til de 3 kr/km. Hvor de får de 21.000 kr. fra, vil jeg mægtig gerne vide. Jeg synes ikke, artiklen fortæller noget om slitage mm..
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Bishop
Hov, havde ikke set din edit:

Nej bilen devalueres jo ikke alligevel, når den står hjemme i garagen mens du på ferie?

Ja det er ligegyldigt hvor du kører dine km henne, men vi er vel enige om at jo mere du kører jo mere devalueres bilen? Og hvis det koster 2.8 eller 3 kr at køre bil, og du et år kører 7000 ekstra km, fordi du tager den på ferie. Så kommer der en merudgift det år på 7000x3 kr?
Og så er du jo irrelevant om du normalt kører 50000km om året eller 50km om året, det år du tager på ferie vil du jo i givet fald enten køre 57000km eller 7050km. Hvilket giver en merudgift på 21.000kr
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
Skrevet af Bishop
Beklager jeg kan ikke få copy paste til at virke på min ipad idag.

De udgifter jeg mener du ikke har regnet med er dem der kommer senere som i den ekstra slitage og nedskrivning af bilen... Men men men, hvis din forudsætning er at du ikke tager på ferie og har tænkt dig at bruge bilen normalt, så er snakken selvfølgelig en anden, og vi har snakket forbi hinanden. Jeg gik ærlig talt ud fra at vi snakkede bilferie kontra ferie med andet transportmiddel.

Og til mit forsvar så var det jo netop det kipvits spurgte om, prisen i forhold til at flyve.
https://media.giphy.com/media/hrlkHUl2PQhtC/giphy-downsized-large.gif
annonce
0