Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Medina
Citatet er copy pastet direkte fra dit indlæg. Bare lige for at slå det fast.
Skrevet af Medina
At din påstand om, at rammerne, de møder, i vid udstrækning er de samme, er forkert, understreges af en række citater fra den artikel, jeg tidligere linkede til. Ja, korrekt citerede citater:

"Der er stor risiko for, at de drastisk forandrede fysiske rammer, omgangsformer og regler vil påvirke små børns psykiske helbred og få nogen til at udvikle angst. Sådan lyder den faglige bekymring fra lektor Grethe Kragh-Müller, der er specialist i børnepsykologi."

"»Det overordnede problem er, at alle de her tiltag, der gør små børns hverdag så drastisk anderledes, er meget svære at forklare på en måde, så børnene kan forstå det, og så det ikke skaber angst hos dem. Man skaber en situation rundt om børnene, som er ny og mærkelig, og hvis man som voksen vil forsøge at svare på de mange spørgsmål, børnene har, så risikerer man at rejse flere problemstillinger i deres hoveder. Det er det, der kan medføre, at børn bliver angste; de forsøger at forstå noget, de ikke kan«, siger psykolog Grethe Kragh-Müller, lektor ved DPU, Aarhus Universitet."

"I Københavns Kommune arbejder man derfor på at oprette alternative pasningsrammer i telte, i haller eller på nogle af kommunens bemandede legepladser."

"I et par korte skriftlige kommentarer skriver han om pladsudfordringerne og afledte konsekvenser for børnene, at »vi har valgt at genåbne løbende i takt med, at det ske inden for sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Vi har et godt samarbejde med de andre forvaltninger om at finde plads. Vi er klar til at bruge alle muligheder fra biblioteker, legepladser, idrætshaller, kulturhuse og andre steder som for eksempel tomme undervisningsinstitutioner«."
Skrevet af RobertTheRobber
Du udleder, bevidst eller ubevidst, en anden konklusion. Måske læste du det ikke helt, hverken det eller det jeg skrev efterfølgende, hvem ved. Bare for at slå det fast.

Har du i øvrigt overhovedet læst de citater du lige har skrevet? Det virker det ikke til. Godnat.
http://makeagif.com/yr8SVy http://worldsoccertalk.com/wp-content/uploads/2013/05/frank-lampard-203-goal.gif
Skrevet af Medina
Jeg læser udmærket, tak.

Godnat
Skrevet af Hausser
Selvfølgelig kommer det da til at påvirke ungerne at blive isoleret i nogle små primære grupper som de ikke selv har valgt og hvor de er bundet på hænder og fødder. Det er jo dybt unaturligt.

Der er vel ingen som reelt aner hvad de må, men det ligner opbevaring. Der ikke nogen boldleg, legetøjet er gemt væk, fingervask hver time og hvis en hopper op af en mooncar og en anden hopper i, skal den sprittes af, så de bliver nok også parkeret.

Det går nok den første uge, men det går helt galt i løbet af meget kort tid, for anset hvor meget Pernille Rosenkrantz-Theil sagde at børn skal have lov til at være børn, så var børn heller ikke meget børn i en KZ-lejr.

Pædagogerne og lærerne vil heller ikke finde sig i dette så man kan lige så godt få åbnet ordentligt op i stedet for dette hysteri. Alle disse regler er jo for forældrene alligevel.
Skrevet af Medina
+1
Skrevet af Hausser
Når SSI og Sundhedsstyrelsen gang på gang på gang, groft, har overvurderet virussen, så er det godt nok mystisk at de skulle undervurdere den i dette tilfælde:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-04-15-fuldt-forsvarligt-at-lade-27000-vende-tilbage-paa-arbejde-viser-notat

Mette kommer virkelig under pres nu hvis hun ikke slipper grebet markant.
Skrevet af clausp
Hausser, nu viser tv2 os ikke så meget andet end en graf og de viser ikke hvilke antagelser der ligger til grund eller hvilke forbehold SSI tager i den forbindelse.

Hvis det er modelkørsler baseret på SEIR-modellen, så husk på at simuleringerne ikke er bedre end de parametre den fyldes med.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson
Skrevet af Kissinger
Børn bliver ikke ængstelige eller angste over ændringer i hverdagen. Børn bliver angste når de ikke oplever, at deres primære omsorgspersoner er tydelige f.eks. i tale og handling ellers i skabelse af forudsigelighed, når de ikke bliver spejlet relevant, kort sagt når de voksne omkring dem ikke formår at mentalisere.

Så længe vores børn i øvrigt oplever en meningsfyldt tilværelse med forudsigelighed, så kan de helt sikkert, klare den omvæltning de møder i de forskellige tilbud.

Vores mindste var i dagpleje igår. Han havde en dag som alle andre før krisen, på trods af færre stykker legetøj og mere håndvask( er med på at man ikke kan lave en 1 til 1 sammenligning med f.eks. børnehaver).

Den ældste havde en forrygende dag i skolen, hvor der var hygiejne og Covid-19 på programmet.

Idag starter den mellemste i SFO. Det er jeg ret spændt på.
What`s the matter Harry?!
Skrevet af Medina
Forudsætningerne er også væsentligt anderledes i en dagpleje end i en vuggestue eller børnehave.

De regler, der er, kan ikke undgå at stresse pædagogerne og gå ud over deres mentalisering.

Min søns første dag i børnehave efter en måned. Hans kontaktpersons og første voksne han møders første ord var ikke "Hej, dejligt at se dig!" - men: "Du skal gå ind i ældstelokalet, og husk at sætte dig med en stol imellem de andre".

Hun er en god pædagog, og det er naturligvis ikke hendes skyld, at hun er stresset. Men rammerne er ikke børnevenlige.
Skrevet af Geddar , moderator
@Medina

Det fremgår netop ret tydeligt fra dét du citerer, at det er de voksne der kan skabe problemet, ikke de nye rammer.

@Hausser

"Selvfølgelig kommer det da til at påvirke ungerne at blive isoleret i nogle små primære grupper som de ikke selv har valgt og hvor de er bundet på hænder og fødder. Det er jo dybt unaturligt."

Nej, det sker da i andre sammenhænge også. Så vidt jeg ved er det meget normalt man laver nogle opbrydninger i forbindelse med tema-arbejde og lignende. Og det er vel næppe børn de ikke kender de sættes sammen med. Mine egne unger er sammen med andre fra samme stue, som de ellers ville lege med af og til.

"Der er vel ingen som reelt aner hvad de må, men det ligner opbevaring. Der ikke nogen boldleg, legetøjet er gemt væk, fingervask hver time og hvis en hopper op af en mooncar og en anden hopper i, skal den sprittes af, så de bliver nok også parkeret."

Det er en mærkelig institution du har ungerne i, i så fald. I vores er der ikke gemt bolde væk, og man spritter ikke tingene af hver gang de skifter hånd. Sker det reelt i den institution hvor du har børnene, eller digter du igen? Og hvad angår det første, så har institutionerne retningslinjer de kan arbejde ud fra. At ingen reelt aner hvad de må er løgn.

"Det går nok den første uge, men det går helt galt i løbet af meget kort tid, for anset hvor meget Pernille Rosenkrantz-Theil sagde at børn skal have lov til at være børn, så var børn heller ikke meget børn i en KZ-lejr."

Endnu en gang løs gætteri. Rammes børnene så lige så hårdt som ved økonomisk krise, Hausser?

"Pædagogerne og lærerne vil heller ikke finde sig i dette så man kan lige så godt få åbnet ordentligt op i stedet for dette hysteri. Alle disse regler er jo for forældrene alligevel."

Løst gætteri igen. Har du fået reelle indikationer af det? Jeg får indtrykket af at det er noget af en udfordring, men at ja-hatten er på, da man forstår det større billede. Jeg ser i højere grad forældre bekymre sig.

@Kissinger

Helt enig. Projiceringen af egne bekymringer ned på de små ser jeg som den største risiko.
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Medina
Nej, jeg synes i al respekt, at du misforstår.

Det er reglerne, som er unaturlige i et børnemiljø. Og det forhindrer eller går væsentligt ud over de voksnes muligheder for at varetage deres ansvar på en god måde.
Skrevet af Geddar , moderator
Det synes jeg nu ikke. Det fremgår ret tydeligt her, at nøglen ligger i hvordan de voksne håndterer situationen.

"Det overordnede problem er, at alle de her tiltag, der gør små børns hverdag så drastisk anderledes, er meget svære at forklare på en måde, så børnene kan forstå det, og så det ikke skaber angst hos dem. Man skaber en situation rundt om børnene, som er ny og mærkelig, og hvis man som voksen vil forsøge at svare på de mange spørgsmål, børnene har, så risikerer man at rejse flere problemstillinger i deres hoveder."

Ingen påstår det er en nem øvelse. Men det handler om at fremstille det om det "bare" er en ny omstilling, snarere end at puste det op til noget farligt, fokusere på begrænsningerne og de udfordringer som vi voksne skal arbejde med. Små børn er helvedes omstillingsparate, fordi der i det stadie alligevel er så mange nye omstillinger, og der løbende kommer regler til de skal indordne sig under.
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Medina
I det citat, du fremhæver, er pointen helt tydeligt, at reglerne stiller de voksne i noget nær en umulig situation.
Skrevet af Geddar , moderator
Der står "meget svære". Og gu er det dét. Men det betyder ikke det er "noget nær umulig". Indenfor dét er der pædagoger der naturligvis har et stærkere fundament til at arbejde med rammerne på en sund måde. Forældre er betydeligt mere udfordrede her, hvorfor jeg netop opfordrer til at man fokuserer på ikke at lade egne bekymringer forme de snakke man har med børnene, og sørger for at reagere med ophøjet ro og opbakning. Og igen, jeg påstår bestemt ikke det er nemt.

Der er naturligvis nogle fysiske rammer, der former forudsætningerne for at pædagogerne kan skabe et godt miljø indenfor de nye rammer. I vores institution er der en fin stor legeplads, der er opdelt på en måde, så der er fin mulighed for leg de de grupper de er delt ind i. Har institutionen ikke en sådam giver det god mening at man finder alternative pasningsrammer.
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Medina
Ja, men "meget svært" indebærer, at det for en stor del af de voksne ikke vil lykkes.

Den pointe accentueres af simple faktorer som tid og mentalt overskud. Når reglerne er unaturlige for både børn og voksne i et pædagogisk miljø, vil det helt indlysende tage både tid og fokus fra de voksne alene at administrere reglerne. Og det efterlader mindre tid og fokus i en i forvejen presset hverdag til at "mentalisere", som Kissinger kaldte det, og løse den "meget svære" opgave at forklare børnene, hvad der sker, uden at skabe nye bekymringer.

Jeg synes virkeligt, at det er indlysende. Og jeg mener, at du og andre fejlfokuserer fuldstændigt, når du gør det til et spørgsmål om hysteriske forældre, der projicerer deres frygt over på børnene.

Eller mere korrekt er jeg enig med Hausser i, at de voksne har projiceret deres frygt over i et folkekrav om nogle forholdsregler, som er dybt uhensigtsmæssige for børnenes hverdag, og som udgør problemet.
Skrevet af Mercenary
Men er det hele menageriet værd? Altså skulle et barn være sluppet igennem nåleøjet og være i institutionen med corona, f.eks. uden symptomer, er det så realistisk at afspritning og de andre foranstaltninger overhovedet kan afværge smitte igennem en hel dag med masser af uundgåelig kontakt?
Lose all to save a little
Skrevet af Medina
Men er det hele menageriet værd? Altså skulle et barn være sluppet igennem nåleøjet og være i institutionen med corona, f.eks. uden symptomer, er det så realistisk at afspritning og de andre foranstaltninger overhovedet kan afværge smitte igennem en hel dag med masser af uundgåelig kontakt?


Det er meget muligt, og det var også min oprindelige pointe, at man kan mene, at reglerne er nødvendige. Men at det ikke er korrekt, at det ikke påvirker børnene.

Men min personlige vurdering er, at hvis man ikke finder det forsvarligt at åbne uden at udøve vold på det pædagogiske, så skulle man ikke åbne. Alternativt at man åbner og accepterer en lidt forhøjet risiko.
Skrevet af Mercenary
Jeg kan godt tænke at det kan virke lidt omsonst, hvis først det smittede barn er ankommet.

Jeg tænker også af og til at afspritning kan være lidt en sovepude i alt det her, ikke kun i institutionssammenhæng. Det er da et effektivt våben man skal efterstræbe at bruge, men samtlige overflader konstant virker som utopi.
Lose all to save a little
Skrevet af Medina
Ja, enig. Man vil sikkert sige at det handler om at reducere risici.

Men man burde have inddraget pædagogisk ekspertise ift. at udarbejde reglerne. Nogle ting som fx hyppig håndvask og hygiejne tænker jeg sagtens man kan arbejde med på samme måde, som man har temaforløb om alt muligt andet. Men distanceregler og omkalfatring af de fysiske rammer virker på mig uigennemtænkte.

annonce
0