Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Mercenary
Det kommer an på effekten, men det er bare den jeg lidt har min tvivl om.
Lose all to save a little
Skrevet af Medina
Ja, jeg er også i tvivl. I Sverige virker de jo ikke synderligt bekymrede. Jeg ved godt, at de har høje dødstal, men det er vist i deres egen udlægning mest på plejehjem, at der er et problem.
Skrevet af Geddar , moderator
@Medina

"Men min personlige vurdering er, at hvis man ikke finder det forsvarligt at åbne uden at udøve vold på det pædagogiske"

Hold da op, alligevel... Vold på det pædagogiske simpelthen? Har man de fysiske rammer at arbejde i er der fortsat masser af muligheder, og man kan flette det ind i børns læring. Og der tilføres ressorucer som modvægt til at der skal bruges mere tid på at sikre rammerne.

Igen, ingen siger det bliver nemt. Men med pædagogisk dygtighed og opmærksomhed ift. de signaler man sender som forælder kan man gøre meget for at reducere længerevarende effekter drastisk.

"Men man burde have inddraget pædagogisk ekspertise ift. at udarbejde reglerne. "

Så vidt jeg ved har man bl.a. haft BUPL med inde over udformningen.
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Mercenary
Det er i hvert fald imponerende hvad de institutioner, jeg selv har kendskab til, har nået at stable på benene på meget kort tid. Der har været meget påskearbejde for de pædagogiske ledere, som har skullet have det hele til at fungere. Bundsgaard har som KL-formand gerne villet se godt ud, så Aarhus var med det samme ude og sige at det kunne lade sig gøre, selvom man måske kunne have ønsket sig lidt mere forberedelsestid (som Bjarne Goldbæk ville have sagt). Der er i hvert fald i praksis nogle ting, der kan være meget svære at få til at hænge sammen.

F.eks. kvadratmeterantal ift. børn og voksne. Det er et problem ved begge de institutioner, jeg kender til. Begge har ikke særlig store legepladser og så er det ikke altid let bare at smutte ud på tur, for det er der ret mange, der gør.

Et lille curlingindslag til sidst, så er der i min datters institution ikke lagt op til at børnegrupperne nødvendigvis har taget højde for relationer, men mødetider. Så det er lidt svært for hende at forstå at hun ikke skal være sammen med bedsteveninden, men bøllen, der banker de andre på daglig basis. Ak ja.

Men stort shout out til pædagogerne i denne tid. Det er i hvert fald ikke deres ansvar, hvis hele lortet vælter.
Lose all to save a little
Skrevet af Geddar , moderator
@Merc

Vores ældstebarn røg også i gruppe med stuens bølle. Det bliver spændende at se hvor meget der er lært om et par uger....

Jeg er også imponeret over at se de gå-på mod vores pædagoger udviser. Det er sgu fedt at se. Min kæreste (der også arbejder i børnehave) er også ret begejstret for at nogle af de pædagoger, der måske er groet en tand for meget fast inde i stuerne, bliver rystet en smule, og kommer ud af den lidt for bekvemme plads inde i en varm stue.
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Medina
Hold da op, alligevel... Vold på det pædagogiske simpelthen? Har man de fysiske rammer at arbejde i er der fortsat masser af muligheder, og man kan flette det ind i børns læring. Og der tilføres ressorucer som modvægt til at der skal bruges mere tid på at sikre rammerne.


Jeg synes, der jeg har redegjort temmelig omfangsrigt og præcist for udsagnet, og jeg synes i al respekt du er i fornægtelse.

[quote]Så vidt jeg ved har man bl.a. haft BUPL med inde over udformningen. [quote]

Det fremgår af artiklen, at det ikke er tilfældet. Men det kan selvfølgelig være forkert.
Skrevet af Hausser
Geddar

Nej, det sker da i andre sammenhænge også. Så vidt jeg ved er det meget normalt man laver nogle opbrydninger i forbindelse med tema-arbejde og lignende. Og det er vel næppe børn de ikke kender de sættes sammen med. Mine egne unger er sammen med andre fra samme stue, som de ellers ville lege med af og til.


Kan du ikke forklare hvilken sammenhæng det er at primærgruppen, i både frikvarter og undervisning, er udpeget på forhånd og er ubrydelig og skal fungere på ubestemt tid?

Nogle grupper er fine, men jeg kan se i min knægts årgang at mange grupper bestemt ikke kommer til at fungere, fordi de bedste venner er i andre grupper og fordi der ikke er fælles-interesser. Det bliver meget hurtigt problematisk.

Det er en mærkelig institution du har ungerne i, i så fald. I vores er der ikke gemt bolde væk, og man spritter ikke tingene af hver gang de skifter hånd. Sker det reelt i den institution hvor du har børnene, eller digter du igen? Og hvad angår det første, så har institutionerne retningslinjer de kan arbejde ud fra. At ingen reelt aner hvad de må er løgn.


Jeg ved i hvert fald hvad de ikke må. Hvordan tror du skoler/institutioner kommer til at overholde retningslinjerne? Det er ved at begrænse mulighederne for børnene. Så jo, fodbold er forbudt og lege med kontakt lige så og en stor del af legetøjet bliver gemt væk.

Endnu en gang løs gætteri. Rammes børnene så lige så hårdt som ved økonomisk krise, Hausser?


Prøv at gøre dig selv en tjeneste og snak med pædagogerne og lærerne.

Løst gætteri igen. Har du fået reelle indikationer af det? Jeg får indtrykket af at det er noget af en udfordring, men at ja-hatten er på, da man forstår det større billede. Jeg ser i højere grad forældre bekymre sig.


Igen, du ved tydeligvis ikke en skid.

Nu foregår det jo forskelligt, alt efter rammerne, men et af de springende punkter er INGEN kontakt mellem forældre og pædagoger. Det løses bl.a. ved at man afleverer børn igennem et vindue, eller at man sluser vuggestuebørn ind, hvor forældrene sætter deres barn i højstol, forlader lokalet, for så at lade pædagogen komme ind og samle barnet op. Efter 5 uger hjemme, skal man ikke have meget forældre-erfaring for at forstå hvilken effekt det vil have på mange af ungerne.

Det er netop at gøre vold på alle pædagogiske principper og du skaber en masse utryghed for børnene på den måde. Det kommer ikke til at fungere i praksis og derfor kommer pædagoger heller ikke til at følge disse regler særligt længe.
Skrevet af Geddar , moderator
@Hausser

I vores børns institution har de flere gange har tema-uger og årgangsarbejde, hvor man bryder med stuerne, og skaber nogle grupper på tværs. I den børnehave hvor min kæreste arbejder har de lignende, lugesom de har udeperioder, hvor de har grupper der nærmest altid er ude. De grupper er sammensatte.

"og fordi der ikke er fælles-interesser."

Fællesinteresser..... Snakker vi børnehavebørn her? Det er desuden ikke ligefrem usundt at børnene lærer at skulle lege med andre.

"Jeg ved i hvert fald hvad de ikke må. Hvordan tror du skoler/institutioner kommer til at overholde retningslinjerne? Det er ved at begrænse mulighederne for børnene. Så jo, fodbold er forbudt og lege med kontakt lige så og en stor del af legetøjet bliver gemt væk."

Det lyder som noget lokalt. Boldspil er ikke forbudt i vores ungers institution, og mens meget legetøj er gemt væk er der stadig meget man kan aktivere ungerne med.

"Prøv at gøre dig selv en tjeneste og snak med pædagogerne og lærerne."

Jeg har snakket med pædagoger herom. Min kæreste er også pædagog og kan byde fint ind her. Du missede dog referencen, tyder det på.

Og jo, jeg ved bestemt noget om det. Jeg har et vuggestuebarn og et børnehavebarn, og jeg afleverer. At der ikke er kontakt mellem pædagoger og forældre er noget forbandet sludder. Og rent faktisk har afleveringerne de her dage været betydeligt bedre end de normalt er efter en lang ferie - hvor pædagogerne i øvrigt ikke plejer være begejstrede for at afleveringerne tager for lang tid. Ikke af praktiske årsager, men fordi det ofte gør det sværere for børnene.
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Randomhero
Jeg tror nu børnene fint kommer til at klare den nye, mærkelige hverdag. De skal jo nok bruge et par dage på at vænne sig til det men derefter går det sikkert uden problemer.
De fire uger, vi lige har været igennem har jo været markant mere anderledes, end hvad de nu oplever i institutionerne. Og det har de da trods alt klaret ganske godt..
Skrevet af elendil
Måske tages der lidt rigeligt udgangspunkt i ens egne ungers robusthed og pasningsforhold, når der konkluderes hvor stort eller lille et problem det er for alle landets børn.
fck-medløber.
Skrevet af Geddar , moderator
https://kortlink.dk/sudv
Skrevet af Medina
Der er bl.a. lidt beskrivelse af det her:
https://bupl.dk/artikel/naar-vi-aabner-igen-det-skal-vaere-trygt-og-sikkert-for-alle/
https://kortlink.dk/sudv


Der står, at de efterspørger indflydelse.

Artiklen handler i høj grad om forslag til en reduceret åbning (halvdelen af børnene) samt klare regler for, hvornår man skal hjem. Begge dele kunne sikkert være fornuftige og praktiseres som jeg er orienteret flere steder.

Det er de kunstige distance- og hygiejneregler, som ikke er udarbejdet med pædagogisk virke for øje, jeg taler imod
Skrevet af Hausser
Medina

Eller mere korrekt er jeg enig med Hausser i, at de voksne har projiceret deres frygt over i et folkekrav om nogle forholdsregler, som er dybt uhensigtsmæssige for børnenes hverdag, og som udgør problemet.


Nu har man jo kørt en bevidst skræmmekampagne for at få folk til at rette ind i det seneste tid og den har været effektiv.

Det betyder også, at når man nu skal over i den anden båd, så er man jo nødt til at indføre nogle forholdsregler som gør forældrene mere trygge.

Men det kommer ikke til at fungere i praksis, for det er alt for omstændigt at følge.

Lad dem spritte hænder x antal gange dagligt og så må det ellers gå sin gang.
Skrevet af Medina
Hun har man jo kørt en bevidst skræmmekampagne for at få folk til at rette ind i det seneste tid og den har været effektiv.

Det betyder også, at når man nu skal over i den anden båd, så er man jo nødt til at indføre nogle forholdsregler som gør forældrene mere trygge.

Men det kommer ikke til at fungere i praksis, for det er alt for omstændigt at følge.

Lad dem spritte hænder x antal gange dagligt og så må det ellers gå sin gang.


Jeg er ikke helt enig med dig i din bredere kritik, herunder skræmmekampagne, men jeg enig i det du skriver om omstændelige regler.
Skrevet af Hausser
Geddar

Fællesinteresser..... Snakker vi børnehavebørn her? Det er desuden ikke ligefrem usundt at børnene lærer at skulle lege med andre.


Nogle af de mindste skolebørn. Og nej det er ikke usundt at lege med andre end de sædvanlige grupper, men når vi snakker primær grupper som skal fastholdes i, potentielt, meget lang tid, så er det ikke en god løsning der er lavet for mange.


Det lyder som noget lokalt. Boldspil er ikke forbudt i vores ungers institution, og mens meget legetøj er gemt væk er der stadig meget man kan aktivere ungerne med.


Jeg tror at fodbold er forbudt alle steder, ligesom alle fysiske lege over er det.


Jeg har snakket med pædagoger herom. Min kæreste er også pædagog og kan byde fint ind her. Du missede dog referencen, tyder det på.


Det samme her og alle omtalte eksempler er helt aktuelle eksempler på hvordan vuggestue, børnehave og skole forholder sig til de mange regler.

At der ikke er kontakt mellem pædagoger og forældre er noget forbandet sludder.


Fysisk kontakt? Så er det vist forbi de ikke følger reglerne.

Jeg tvivler på du finder mange pædagoger som mener denne måde at aflevere på, er at foretrække. Det er vist dit tankespind.
Skrevet af anders.hede
Jeg er rigtig glad for at der er kommet noget debat om institutionerne. At jeg ikke står alene med bekymringer, ikke rigtig på egne børn, men mere generelt.
Ingen tvivl om pædagogerne gør det ypperste indenfor de rigide regler, de er spændt for.

Men som menigmand kan man undres over at der findes krav om ingen fysisk kontakt mellem børnene, men pædagogerne må heldigvis godt kramme og trøste(andet havde også været helt væk). Jeg kan frygte i det her scenarie at der ligger en bevidst/ubevidst holdning hos pædagoger at man nok lidt undgår berøringer når det ikke er strengt nødvendigt, og det er sådan noget, som jeg tror at de fleste kan se ikke er særlig behageligt situation for de unger på 3-4-5 der vitterligt har brug for meget voksenkontakt.

Alle kommer såmænd nok igennem det her, men at tro at det ikke sætter sig lidt spor hos nogle børn i en meget vigtig alder er nok et lidt naivt håb.
Skrevet af Duck
Når SSI og Sundhedsstyrelsen gang på gang på gang, groft, har overvurderet virussen, så er det godt nok mystisk at de skulle undervurdere den i dette tilfælde:


Forveksler du mon overvurderet med undervurderet? Noget kunne tyde på det. Havde Søren "jeg tror ikke, Rona kommer til Danmark" Brostrøm stået i spidsen for vores respons, så havde vi nok ikke undgået Lombardiske, New Yorkske, spanske, (svenske) tilstande på vores hospitaler. Vi sender en stor tak til vores politikere, hvis beslutninger i dette tilfælde har reddet utallige liv.
Skrevet af Slettet(320937202705)
Tilføjet: Belgiske tilstande. Belgien har lige så stille og roligt sneget sig ind på førstepladsen over "rigtige" lande, i dødsfald per 1 mio indbyggere (419). 417 døde i dag i et land der kun er lidt større end Sverige i indbyggertal.

Hvis vi tæller New York med er de selvfølgelig stadig number one med 591 døde per 1 mio indbyggere. USA USA USA.
Skrevet af jensmoch
Det kan være Hausser har en træls, astmatisk svigermor.
Skrevet af Geddar , moderator
@Medina

Fair nok. Jeg troede du henviste til reglerne bredt set, og ikke specifikt til dén del. Jeg er ikke uenig i at hygiejnereglerne måske kunne været indrettet på en måde, så det gav mening for pædagogerne. Såfremt de er forudsætningenf or genåbningen er det dog ikke nødvendigvis noget de skal kunne påvirke alverden. Hvor stor en del der så handler om sundhedsmyndigheders anbefaling og hvor stor en del der handler om politik er så spørgsmålet. Jeg tror en del af det er symbolik, og der ikke går mange uger før vi ser lempelser. Der har været et politisk og økonomisk ønske om at genåbne dele af samfundet, hvorunder børnepasning har været en del af ligningen. Man har dog selvsagt været påpasselige ift. de signaler det giver at man sender små børn afsted hen hvor de kan blive smittet. Jeg er enig i at der er nogle af de regler der er indført, der er lidt tvivlsomme, så jeg tror som sagt på lempelser.
https://kortlink.dk/sudv
annonce
0