Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Muggedreng2
For øvrigt er der noget jeg har tænkt over som jer der måske har cyklet væsentligt mere end jeg har (er kun sofafan og observatør).

NU taler vi meget om at man skal spare sig selv og ikke gå for dybt og derfor ser vi ofte først angreb på de sidste stigninger. Samtidigt hører man dagligt fra rytterne "touren" er lang lad os se de næste dage, men her er mit spørgsmål så.

Er alle ikke i samme båd mht. energien, jeg tænker at hvis man nu vælger at angribe på de første etaper allerede, tvinger man så ikke også sine "konkurrenter" og deres hold til at bruge deres kræfter tidligere end de måske havde kalkuleret med, og i sidste ende ødelægger man så ikke deres muligheder for at deres taktik skal holde til punkt og prikke?

Altså kort sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke ser konkurrenterne forsøge sig lidt mere, for mig virker det som om de alle afventer i håbet om de andre vil få en nedtur snarere end at de selv faktisk "vinder" løbet fra spids
Skrevet af Strategy
Man skal passe på med at sammenligne bjerg tider på tværs af løb, fordi rigtigt meget afhænger af vind og vejrforhold, samt hvordan løbet har formet sig før man kommer til bjerget. Det har f.eks. meget at sige om man har kørt ræs i 200 km over et par bjerge før man når frem til sidste bjerg, eller om man har kørt søndagstur.

Når det er sagt, så er dopingen uanset ikke så gennemgående overdreven idag som den var i 90erne. Tror dog ikke det mindste på at der er forsvundet - og jeg har perosnligt ikke meget tiltro til et hold som Sky hvor der har været så meget røg omkring - historisk set er der altid hold i rygterne når det gælder doping inden for cykelsporten. Når det er sagt vil jeg heller ikke påstå at de er enestående på området - det er blot mere irriterende fordi de elsker at pudse glorien og påstå at de har nultoleranse og er åh-så transparente... bortset fra når de ikke har lyst til at være det (eller dataene "tilfældigvis" ikke er tilgængelige).


Hvad angår løbet, så syntes jeg godt om Dumoulin´s chancer. Det har tidligere været nævnt at i år nok var bedste chance i lang tid for at gøre en Giro-Tour dobbel fordi der var ekstra tid mellem løbene. Hvis Froome kan, så kan Dumoulin også, og såfremt Froome ikke pludselig finder en monsteretape frem som i Giroen, så bør Dumoulin være en trussel hele vejen, med muligheden for at slutte foran Froome.

Men pt ligger den mest til Thomas - selvom jeg stadig ville sætte mine penge på Froome, hvis jeg skulle vædde. Rimeligt sikker på at GT enten "falder sammen" på en etape, eller at Froome tager et soloridt og snupper et par minutter på alle de andre på en af de tilbageværende etaper. Sky kommunikerer ikke som et hold der vil have at Geraint Thomas skal vinde løbet.

Skrevet af Strategy
@Muggedreng2:
Det er fordi at det er væsentligt "billigere" at forsvare end at angribe, sålænge man kan følge på hjul. Så hvis en rytter angriber 10 gange, og hans konkurrenter forsvarer sig 10 gange (enten på skift eller ved hjælp af holdkammerrater), så vil de (teoretisk) kunne sætte ind et angreb hvor den angribende rytter knækker.

Men tanken som du har fungerer også og er også blevet brugt i TdF - det kræver bare at man har det stærkeste hold tilgængeligt. Det er jo stort set dette som US Postal gjorde i deres "storhedstid"; deres modus operandi var at smadre alt og alle på første store bjerg etape hvor Lance Armstrong så kunne sætte klassementet mellem favoritterne på plads tidligt. Men det kræver at man har et monsterstærkt hold - hvilket USp jo havde på den tid. Det er de færreste der har pengene - og tilliden til deres kaptajn - i en sådan grad at de kan gøre dem kunsten efter (og så ved vi jo også idag at grundlaget for USP´s overlegenhed var systematisk, hold-organiseret blod doping).
Skrevet af jomic...
Man skal passe på med at sammenligne bjerg tider på tværs af løb, fordi rigtigt meget afhænger af vind og vejrforhold, samt hvordan løbet har formet sig før man kommer til bjerget. Det har f.eks. meget at sige om man har kørt ræs i 200 km over et par bjerge før man når frem til sidste bjerg, eller om man har kørt søndagstur.


Enig og det er ikke andet end en indikation. Der er intet videnskabeligt i det, til det er der for mange fejlkilder. Det eneste jeg vil med kommentaren er, at bemærke, at selv med tekniske forbedringer i udstyr, mandskab omkring holdene og marginal gains, er vi stadig langt fra 90´ernes vanvid.
Skrevet af medc
Lidt sjovt at se den forskel i kørsel mellem Froome og Thomas. Froome angreb som en gal, da Thomas var kørt på 11. etape, mens Thomas blot fulgte konkurrenterne på 12. etape, da Froome var kørt. Ingen tvivl om hierakiet, selvom Thomas er stærkest.

Forventer at Froome angriber meget tidligt på en af de resterende etaper, hvorved Thomas vil være låst. De andre har ikke holdet til at neutralisere, og vil kaptajnerne køre med, hvis det er på næstsidste bjerg?
Liverpool FC og New Orleans Saints
Skrevet af Strategy
Hvis jeg var Dumoulin, så ville jeg mandsopdække Froome resten af løbet - netop med tanke på det scenarie.
Skrevet af Muggedreng2
tak for svar Strategy, bare ærgeligt at folk er så bange for at gå kolde i dag at de hellere vil sidde på hjul end køre offensivt og forsøge udmarve sine konkulleger.
Skrevet af Il_Preferito
Fed spurt.

Sagan er absurd vild.
I do it like Forrest Gump. When they told him to run, he ran. When they tell me to win, I win.
Skrevet af medc
Det er en fornøjelse at se Sagan i positionskampen op til spurten. Når man ser det oppefra, kan man virkelig se, hvor meget man skal kæmpe for positionerne, hvor han bare sidder perfekt hver gang.
Liverpool FC og New Orleans Saints
Skrevet af Mr_bum
Greipel er ude med en stikpille til unavngivne ryttere, som efter hans mening har fået lidt for meget hjælp til at klare sig gennem Alpe d´Huez-etapen.

Det åndssvage er så, at de ryttere, der efterfølgende er blevet straffet, har fået en bøde på 50 Franc og 20 sek. i tidsstraf. Det er godt nok billigt for at få lov til at fortsætte i løbet. Der er nok nogle blandt de udgåede, der fortryder deres valg.

ASO valgte undervejs på etapen også at øge tidsgrænsen, men dette skete efter, at bl.a. Groenewegen var stået af. I onsdags øgede man den også, men det var trods alt annonceret inden etapen.

Man har selvfølgelig altid vidst, at der skete ting på bjergene blandt de tunge drenge, som kameraerne af gode grunde ikke fanger. Der skal naturligvis være en vis konsekvens, men omvendt skal rytterne også have en ærlig og lige chance for at komme igennem løbet.

Sticky bottles, læ og pace er ikke i orden, men gider nogen at se Sagan kæmpe mod andet geled på Champs-Élysées?

Det er lidt noget rod, som ASO og kommissærerne gerne må finde en løsning på.
Skrevet af tobi
Man skal nødig smide hjemlandets største sprinter ud jo. Der er ingen tvivl om, at det er Démare, der refereres til.

Han var blevet sat meget tidligt endda før Gaviria, men kunne så pludselig køre fra alle sine hjælperyttere på etapens anden del
Skrevet af Black Spider
Kører Fulgsang rent faktisk stadigvæk efter klassementet? Er der nogen, der kan se en tilnærmelsesvist realistisk vej til top 3 for ham?
Skrevet af Mr_bum
@tobi

Der er i hvert fald ikke meget tvivl om, at Demare næppe er populær hos Greipel og andre.

@Black Spider

Fuglsang kommer ikke i top-3, men han har muligheder for at rykke opad. Hvad kan Roglic og Kruijswijk i tredje uge? Bliver den ene ofret for den anden? Det samme kan ske hos Movistar, omend de sikkert satser på holdkonkurrencen.
Kan Thomas holde formen (og sig selv på cyklen)?

Men i sidste ende handler det om Fuglsang selv. Og historikken er ikke god.
Skrevet af Andfred
Black Spider
Ja, nej.
Han kommer til at rykke op i klassementet, men 3-pladsen er for langt væk. Vi skal nok få et stort angrreb at se fra Fuglen, eftersom han er blevet meget mere aggressiv siden OL-sølvet.
Skrevet af Il_Preferito
Wout van Aert har valgt Lotto-Jumbo som næste arbejdsgiver, men hollænderne har valgt at respektere rytterens nuværende kontrakt, så den nye aftale træder først i kraft fra 2020.

Det betyder så også, at Van Aert kører en fuld cross-sæson næste år, selvom jeg vil gætte på, holdene finder en løsning, så han skifter i løbet af næste år.
I do it like Forrest Gump. When they told him to run, he ran. When they tell me to win, I win.
Skrevet af AHUJ
Et enkelt spørgsmål - som sikkert har været vendt i tråden.

De seneste mange forsøg på at køre både giroen og touren samme år er fejlet. Contador var under niveau i touren i både 11 og 15 efter at have vundet giroen, Nibali var under niveau i touren i 16 efter at have vundet giroen. Evans har været langt under niveau i touren i både 10 og 13 efter at have kørt giroen. Quintana var langt under niveau sidste år i touren efter at have kørt giroen.

Nu ser vi både Froome og Dumoulin muligvis være bedre i touren, end de var i giroen.

Er det en uges mere restitution, der gør, at de lige pludselig er i stand til at være på toppen i touren efter at have kørt giroen? Jeg havde på forhånd forventet at Froome ville være noget under niveau og det samme med Dumoulin - men det har jo kun været en helt suveræn G, som kan følge med eller køre fra dem. Quintana, Landa, Bardet og Nibali har alle haft problemer med at følge med både Dumoulin og Froome.
YNWA
Skrevet af SotD
Mit bud er at det er en kombination af den ekstra uge, men også at de værste rivaler har været ramt af uheld...

Dan Martin og Ilnur Zakarin har været uheldig, Rigoberto Uran, Vincenzo Nibali og Richie Porte er begge udgået efter styrt og så er Bardet og Quintana bare slet ikke mødt op så stærke som man måtte forvente...

Al ære og respekt for Roglic og Kruijswijk, men de burde jo ikke være hovedudfordrere i Tour de France 2018.

Udover de allerede nævnte så har Yates jo sejlet fuldstændig ligesom Majka og Mollema heller ikke har været til stede. De burde jo alle være i form til top 10 på nuværende tidspunkt. Yates måske endda to 3-5.

Så når man kan køre kontrolleret i sit SKY tog, og de store angribere er faldet fra under jævnt tryk, så giver det næsten sig selv at det er 4 dieselmotorer der sidder tilbage.
Silkeborg IF
Skrevet af AHUJ
Tak! :)

Det er selvfølgelig rigtigt, at der er nogle faktorer, der hjælper både Froome og Dumoulin - udover den ekstra uge. :)
YNWA
Skrevet af UdAfBusken
De var nok måske også begge en smule under par i giroen (eller i hvert fald gennem størstedelen af løbet). Froome tog selvfølgelig sejren med en monsterpræstation, men i de første to uger af løbet var han ikke ret skarp, og jeg synes heller ikke, at Dumoulin virkede til at have ramt sit topniveau. Det skyldes vel formentlig, at både Froome og Dumoulin kørte giroen med Touren i baghovedet.

Contador forsøgte jo den modsatte taktisk i 2011. Der var han flyvende og afgjorde Giroen inden man fik set sig om, men det kostede så muligvis senere hen. Og så giver den ekstra uges hviletid mellem løbene selvfølgelig også en fordel.
Skrevet af Opus
Skal vi have dansk etapesejr i dag? Det ser lovende ud, og de har fine kort på hånden.
annonce
0