Nogle observationer.
1) Det er ikke sandsynligt at få ret meget arbejde lavet i et tog. Du kan forsøge, og hvis sol, måne, og stjerner står rigtigt, så får du måske lavet noget. Men det er en meget lidt ergonomisk arbejdsplads, lys er et problem, larm fra diverse idioter er et problem, datasikkerhed er et problem, og medmindre toget kører i sneglefart så er mængden af rystelser alvorligt frustrerende.
2) Det er fint, at dels velhavere som har råd til fri kørsel uanset og dels folk bosat i Aarhus og Kbh og til dels Aalborg og Odense kommenterer på hvordan biler bare er et luksusgode, men livet er altså meget, meget anderledes uden for storbyerne. Der er ikke og kommer ikke til at være anstændig offentlig transport.
3) Offentlig transport er ikke dør-til-dør men i stedet station/stop til station/stop, hvilket forlænger rejsetiden ret markant. Hvis du ikke har erfaring med 2+ timer hver vej med offentlig transport, i selskab med idiotiske teenager og skrigende børn og kraftigt syge mennesker som gladeligt hoster løs ud i luften, så har du intet grundlag for at påstå, at det er en bæredygtig logistik.
3b) Jeg har erfaring med lange pendlertider via offentlig transport og min oplevelse er, at det er en alt andet end bæredygtig logistik.
4) Grundlæggende er livet uden bil voldsomt meget mere frustrerende end livet med bil. Når du har egne hjul, så bliver logistik bare så meget lettere. Affald skal smides ud? Vi kører da bare til lossepladsen. Køleskab skal skiftes? Vi kører da bare ud til nærmeste forhandler. Flytning? Intet problem der. Skæve arbejdstidspunkter? Intet problem. Barn som er blevet syg? Intet problem.
Alt, og jeg mener virkelig alt, der har at gøre med logistik, er så meget nemmere. Specielt uden for storbyerne.
5) Jeg kommer fra Thy og tager det derfor lidt personligt når folk snakker om et bilfrit samfund. Frem for konstant at gøre det sværere og sværere for borgerne, så burde man fokusere på at erstatte gamle vrag med renere alternativer og eventuelt deleordninger.
6) Før vi kan snakke om elbiler i større omfang, så skal elnettet rundt omkring lige udvides til at kunne håndtere trækket, hvis hele kvarterer pludselig vil oplade bilen samtidigt. Den del bliver meget behændigt udeladt i diskussionen. Enten er de relevante partier dummere end våde brosten eller også er det intentionelt, i hvilket tilfælde det her ikke er relateret til miljø. Hvad formålet så kan være vil jeg nødigt gætte på.
1) Det er ikke sandsynligt at få ret meget arbejde lavet i et tog. Du kan forsøge, og hvis sol, måne, og stjerner står rigtigt, så får du måske lavet noget. Men det er en meget lidt ergonomisk arbejdsplads, lys er et problem, larm fra diverse idioter er et problem, datasikkerhed er et problem, og medmindre toget kører i sneglefart så er mængden af rystelser alvorligt frustrerende.
2) Det er fint, at dels velhavere som har råd til fri kørsel uanset og dels folk bosat i Aarhus og Kbh og til dels Aalborg og Odense kommenterer på hvordan biler bare er et luksusgode, men livet er altså meget, meget anderledes uden for storbyerne. Der er ikke og kommer ikke til at være anstændig offentlig transport.
3) Offentlig transport er ikke dør-til-dør men i stedet station/stop til station/stop, hvilket forlænger rejsetiden ret markant. Hvis du ikke har erfaring med 2+ timer hver vej med offentlig transport, i selskab med idiotiske teenager og skrigende børn og kraftigt syge mennesker som gladeligt hoster løs ud i luften, så har du intet grundlag for at påstå, at det er en bæredygtig logistik.
3b) Jeg har erfaring med lange pendlertider via offentlig transport og min oplevelse er, at det er en alt andet end bæredygtig logistik.
4) Grundlæggende er livet uden bil voldsomt meget mere frustrerende end livet med bil. Når du har egne hjul, så bliver logistik bare så meget lettere. Affald skal smides ud? Vi kører da bare til lossepladsen. Køleskab skal skiftes? Vi kører da bare ud til nærmeste forhandler. Flytning? Intet problem der. Skæve arbejdstidspunkter? Intet problem. Barn som er blevet syg? Intet problem.
Alt, og jeg mener virkelig alt, der har at gøre med logistik, er så meget nemmere. Specielt uden for storbyerne.
5) Jeg kommer fra Thy og tager det derfor lidt personligt når folk snakker om et bilfrit samfund. Frem for konstant at gøre det sværere og sværere for borgerne, så burde man fokusere på at erstatte gamle vrag med renere alternativer og eventuelt deleordninger.
6) Før vi kan snakke om elbiler i større omfang, så skal elnettet rundt omkring lige udvides til at kunne håndtere trækket, hvis hele kvarterer pludselig vil oplade bilen samtidigt. Den del bliver meget behændigt udeladt i diskussionen. Enten er de relevante partier dummere end våde brosten eller også er det intentionelt, i hvilket tilfælde det her ikke er relateret til miljø. Hvad formålet så kan være vil jeg nødigt gætte på.