Det er dét, jeg mener, Kaffe.
Dit indlæg vækker foragt hos et menneske som mig.
Men det er ikke nok at udtrykke foragt. Det kan alle gøre. Det er det, der "har gjort mennesket sygt".
Man er nødt til at lave et alternativ. Man er nødt til at forstå at "Gud ER død" ... du (man (eller, rettere, jeg)) er nødt til at lave et menneske (dvs. egentligt Overmenneske), som ikke vækker foragt.
Jeg kunne sagtens sidde i min bitter-sød-suppe af foragt. Det har jeg valgt ikke at gøre i mit liv. Jeg beder heller ikke om nogen særlig forståelse eller "sympati" fra befolkningen - befolkningen kan ikke have sympati for det menneske (væsen), der prøver at "hæve sig over bærmen"; der prøver at skabe et væsen, som filosofisk og menneskeligt står i sin egen ret - som er selvdefineret og selvretfærdiggjort; som ikke behøver flokkens krykker, som ikke lader sig diktere af den almene foragt for småligheden og "livets ulidelige lethed", som ikke bruger "kultur" som sit skjold, som ikke hele tiden definerer sig selv og verden ud fra den kultur, man er født ind i og vokset op i, og som ikke hele tiden fylder sit hoved med, hvad "verden" mener, og som ikke kan, vil eller tør mene noget selv, fordi så risikerer man sig selv - så afslører man faktisk sig selv.
Forstår du, egentligt, at det eneste alternativ til den foragt for mennesket, som vi kender det i dag, der er almengyldigt i vores samfund, den eneste vej ud af rottereden, er at skabe, i sig selv (eller at fostre hos andre), et menneske som ikke vækker foragt? Har du nogen som helst anelse om, hvor vanskeligt det er at skabe et menneske, der ikke fremkalder foragt for sig selv hos andre, og som kan fungere i det offentlige rum?
Det er derfor, der ikke er nogen Overmennesker; det er derfor alle er fanget som mennesker.
Fordi der er ikke nogen, der kan slippe ud af foragten for mennesket; der er ikke nogen, der igennem sit liv (og Overmennesket både tager og koster én ens liv) kan undgå at blive blandet ind i den generelle beskidte smøre i livet, der er ikke nogen, der kan holde sin sti ren ("på en Overmenneskelig måde"), der er ikke nogen, der kan påkalde sig sin egen moral, sin egen værdirangordning og sin egen filosofiske begrundelse for det.
Alle mennesker, som vi kender mennesket, er fanget i det beskidte spil, vi kan kalde verden.
Og det har de fleste mennesker det nok fint med. De fleste mennesker tænker, naturligt, på den måde - de fleste mennesker er "fanget i systemet", fanget i den "Matrix", der gælder for deres samfund.
Og det er ikke, fordi at jeg påstår, at der er nogen særlig belønning (krukke for enden af regnbuen) ved at "vælge" Overmennesket og fravælge mennesket. For det er der ikke. Man kommer ikke i Himlen af det. Man er nødt til at forholde sig til en verden uden nogen form for blødsødenhed, uden nogen form for nåde (i sådan moralsk-etisk forstand), uden nogen form for skytsengel, der kan redde én; man kan ikke på nogen måde påkalde Gud eller Djævlen; man kan ikke på nogen måde ønske eller påskønne noget, som ikke eksisterer; man kan ikke blot sige til folk, "du vækker foragt i mig; jeg foragter dig" - fordi det ville i sig selv være foragteligt at gøre. Så man kan godt tænke at et menneske vækker foragt, men du kan aldrig nogensinde sige det, fordi det ville i sig selv være foragteligt, det ville i sig selv være u-nobelt (gement); så du kan have en enorm foragt for mennesket, og hvor småt og småligt mennesket er, og hvordan det hele tiden stort set kun går op i at pynte sig med kulturens fjer (det er sådan mennesket definerer sin egen "værdi") uden egentligt at stræbe efter noget, som går ud over mennesket, men du kan aldrig sige det direkte til det enkelte menneske (i virkeligheden), fordi det enkelte menneske har ikke valgt sin skæbne mere end andre mennesker.
Så, hvis man er fyldt med, og næsten født med, en enorm foragt for det, som Nietzsche ville kalde Det Sidste Menneske, altså mennesket som vi kender det i dag, så kunne man jo godt bare blive "nihilist" og sige, jamen, verden er ikke noget værd, mennesket er ikke noget værd, der er ikke noget her i verden, der er noget værd. Og det er der måske også mange mennesker, der gør (lad os bare tage idéen om Nihilistisk Folkeparti som et eksempel på den tankegang).
Overmennesket, hvis det skal lykkes, skal også være besat, udover foragten, af en enorm kærlighed - ikke som sådan til "mennesket", men i hvert fald til idéen om Overmennesket, om det ikke-foragtelige menneske; i Zarathustra, skriver Nietzsche at Overmennesket "bringer gaver til menneskeheden", ikke at Overmennesket "elsker menneskeheden" - fordi, hvordan kunne et egentligt, sandt og virkeligt Overmenneske i denne verden egentligt "elske" sådan noget som mennesket, noget så sørgeligt, begrænset og beskidt som mennesket? Det kan det ikke. Men Overmennesket kan ikke lade være med at give gaver til menneskeheden i sin kærlighed til selve idéen om Overmennesket, om mennesket der ikke vækker foragt.
Så, i sidste ende, og for lige at prøve at komme frem til en pointe her, så skal man jo tænke på den måde og have det i mente, at den eneste vej ud af den rotterede, vi kan kalde mennesket, den eneste vej, ikke til lykke, rigdom eller respekt, men til sindsro, ultimativ fornuft og den frie vilje, er at skabe sit eget væsen, skabe sin egen filosofi for verden, og skabe sin egen Ja og Nej, inkl. sin egen moral. Det er den eneste måde, man kan undslippe det at være menneske, den eneste måde man kan undslippe bærmen ved mennesket, den konstante foragt ved mennesket.
Det er en enorm og gigantisk opgave. Den er de færreste forundt. Og det er jo godt. Overmennesket lever PÅ mennesket, mennesket "bærer" Overmennesket op.
Overmennesket er fuldstændigt afhængigt af mennesket, til at bane vejen for én som trædesten, mens Overmennesket danser og balancerer over sin line igennem livet.
Men, et andet, og måske mere interessant spørgsmål, er: har mennesket (altså mennesket som vi kender og møder det hele tiden i vores liv til dagligt) brug for Overmennesket? Kan mennesket, dvs. menneskeheden, i hvert fald i vores vestlige verden, nogensinde have brug for Overmennesket?
Mange vil måske sige nej. Vi (mennesker) klarer os selv; vi har ikke brug for et menneske som Overmennesket. Vi vil ikke have Overmennesket, vi vil ikke forstyrres i "vores menneskelige verden", vi vil ikke andet end "det sidste menneske".
Sådan vil de fleste nok have det.
Og det er sikkert også rigtigt til en vis grad.
Men den lidt mere kloge og lidt mere samvittighedsfulde, der tænker tanken lidt længere og måske til ende, vil næsten nødvendigvis komme frem til, at der er NOGEN, der må løfte sig selv ud af menneskehedens bærm, der er nogen, der må være hævet over menneskehedens foragt for sig selv og hinanden, der er nogen, der må være "sig selv", skabe "sig selv", tildele sig selv sin egen værdi og moral og agere, i sidste ende, "uafhængigt af menneskeheden", når Overmennesket rammer som et lynnedslag (for Overmennesket kan kun eksistere som et momentært lynnedslag, modsat mennesket, der eksisterer som en uuryddelig loppe med næsten evigt liv) og udøve den effekt på "menneskeheden"/mennesket, som Overmennesket har som rolle i samfundet.
Der er nogen, der må hæve sig over bærmen og udnytte den overflod, som mennesket konstant arbejder på at skabe i samfundet, og som er hele grundlaget for Overmenneskets eksistens, og eksistere egentligt mest af alt, i et kort øjeblik, som et momentært lynnedslag for at tilrette mennesket - ud af lige store dele foragt og kærlighed.
Forstår du, at den eneste vej ud af Den Store Foragt er Overmennesket? Men det er bestemt ikke for alle - de fleste bliver fanget i foragten på den ene eller anden måde, enten glemmer de den og bliver syge (ubevidst) eller så bliver de kyniker og nihilister og livsfornægtere.
At elske denne verden, trods den store foragt som den vækker hos ethvert tænkende og mentalt bevidst menneske, er meget svært, næsten umuligt; men den eneste vej til denne kærlighed for det egentlige foragtelige er Overmennesket.
Som sagt, det er ikke nogen vej til lykke, rigdom eller respekt; men det er en vej ud af Den Store Foragt og en måde at "elske" menneskeheden på - eller rettere, give gaver til menneskeheden, have en "positiv" (dvs. "livsbekræftende") tilgang til mennesket.