Det er nok svært for kineserne at få lov til at bevæge sig ind på amerikansk territorium på den måde. Selvom de ville. Jeg er ikke naiv, og er da udmærket klar over, at Kina ikke "hjælper" afrikanerne for deres blå øjnes skyld. Det er naturligvis et spørgsmål om ressourcer der kan hjælpe kinesernes egen økonomi. Men det betyder jo ikke, at investeringerne ikke kan komme den enkelte afrikaner til gode. Eksempelvis læste jeg, at metroen i Adis Adaba (Etiopien) havde resulteret i, at mange etiopiere nu kunne komme fra forstæderne og ind til selve byen (hvor de ofte arbejder) på 25 minutter istedet for 6 timer. Det betyder også, at de mange timers transport istedet kan gå med andre ting, og dermed også forhøjet produktivitet og dermed bedre økonomi (jaja, dynamiske effekter og alt det der).
Det skal måske lige påpeges at de selvfølgelig ikke brugte 12 timer på transport om dagen, men istedet tog afsted om mandagen og hjem igen om fredagen.
Hvis manglende vilje er skyld i, at Fillipinerne ikke ser ud som Japan, og at de håndterer naturkatastrofer så meget ringere?
Det var ikke min pointe. Filipinerne har bestemt deres problemer at kæmpe med, navnligt økonomisk, men det betyder ikke, at det udelukkende er et spørgsmål om manglende evner når store dele af Florida, visse områder i New Orleans og netop Puerto Rico stadigvæk ligger i ruiner. USA er ikke filipinerne. I de tre tilfælde er "man" USA/Trump (tildels også Obama), kongressen og staterne ikke uden skyld, fordi man hellere vil bruge pengene andre steder. USA mangler jo ikke ligefrem midler. Hvis man eksempelvis skar lidt i udgifterne til militæret (i know, det lyder sindsygt), eller ikke var så forhippede på at skære i skatten for de rigeste, så kunne man altså også uden problemer forbedre infrastrukturen på en måde, så man både forurenede mindre, og i sidste ende gjorde livet og økonomien bedre for den almindelige amerikaner.