Snak

Mere indhold efter annoncen
Skrevet af Slettet(440030220202)
Ja stærkt af den gamle ræv, han kan sgu stadig. Skidt at Perez/Redbull ikke en gang kan tage en podieplads efter en god start.

Spændende med endnu et kapitel i RB vs Mercedes duellen hvis RB har en sag. Det virker dog mærkeligt at Bottas ikke har fået samme opgradering så for der er immervæk kæmpe forskel på Hamilton og Bottas i racepace. Det tyder da på at Hamiltons nye motor fra sidste løb er opgraderet væsentligt eller Bottas har tjekket mentalt ud og slet ikke får nok ud af bilen.

Den VM kamp havde for længst været overstået hvis Bottas havde gjort sit job som second driver de sidste par løb men Verstappen hænger lige akkurat i. Man kan faktisk stå i en situation hvor de er helt lige på point inden det afgørende løb hvis Hamilton tager P1+Fastest lap og Max tager P2 i næste løb som jeg lige kan regne det ud.
Manchester United Brøndby IF
Skrevet af Flying Dutchman
Uha, jeg synes derimod at Perez kørte et glimrende løb! Glem ikke, at Alonso var på en ét-stopper, hvorimod Perez stoppede to gange. Jeg synes, mexicaneren var klinisk og modig i sine overhalinger og fik slæbt en del ud af en decideret skidt kval i går. Jeg er nu temmelig sikker på, at hvis Alonso ikke havde gamblet på den ét-stopper, at Perez havde været komfortabel treer.

Hvad angår forskellen mellem Bottas og Hamilton, så tror jeg bare, vi ser forskellen mellem en verdensklasse kører og en god kører. Desuden havde Hamilton selvfølgelig den kæmpe fordel, at han havde ren luft foran sig, mens Bottas lige skulle forbi et par stykker, før han overhovedet kunne nærme sig.

Men jo, det er jo ikke fordi Bottas som sådan imponerer.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Slettet(440030220202)
Ja skrev også RB/Perez fordi der også var noget strategi inde over. Han må i hvert fald have kørt de medium dæk han startede på helt i sænk for Alonso kørte en del længere på de røde dæk. Hans overhalinger var rigtig stærke.

Bottas har flere gange startet lige foran Max eller skulle være en stopklods undervejs i løbet for at holde Max tilbage. Lige hurtigt kan her nævnes Rusland hvor han bliver meget nemt passeret, Mexico hvor han lader Max gå forbi i første sving og så i dag hvor han starter 6´er mens Max starter 7´er.
Manchester United Brøndby IF
Skrevet af Flying Dutchman
Nu skulle Perez jo også overhale og dermed presse sine dæk noget mere end Alonso, der reelt set kun pressede på i den første omgang. Men jo, du har da ret i, at jeg også undrede mig over, at begge Red Bulls og Hamilton pittede så tidligt.

Det skal dog skrives, at Brivio var ude og sige, at de ikke var sikre på, at Alonso kunne klare de sidste par omgang - og at dækkende formentlig var røget, havde løbet varet et par omgang mere. Det var noget af et sats, at køre en ét-stopper.

Hvad angår Bottas, så er jeg enig - men som både du og jeg tidligere har skrevet, så tror jeg, at Mercedes har skudt sig selv i foden ved at fyre ham allerede i sommers. Han er tydeligvis ikke synderligt interesseret i længere at være den gode soldat. I går startede han dog på den beskidte linje, hvilket nok forklarer at han kun var foran Verstappen i cirka ét sekund. Medmindre jeg husker helt forkert, så synes jeg, at samtlige biler i højre side af griddet startede skidt; Gasly, Norris, Tsunoda, især Vettel og altså Bottas faldt alle én eller flere pladser ved start. Set i det lys, tror jeg da også, Verstappen var glad nok for, at han skulle starte 7´er og ikke 6´er.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af anders.hede
Nu synes jeg, Flying Dutchman, du har det med at give lidt tidligt op jvf en tidligere kommentar herinde - jeg har det også selv den tendens til at hellere sige "det er tabt" for tidligt end at blive skuffet, men det ser da rigtig godt ud for Verstappen.


edit: Jeg havde først skrevet at Verstappen var favorit, men misset lidt omkring pointtildelingen.

Puha, det er spændende. Jeg håber mest af alt på et sidste løb, hvor de 2 ligger 1 og 2 og tæt på hinanden, hvor det hele afgøres - og så ikke på en Senna/Schumacher*2 situation.
Skrevet af Flying Dutchman
Især fordi Bottas er så dårligt kørende. 2 Anden pladser og titlen er hans(MVs)

Nej?

Hvis Verstappen kører to andenpladser i hus i de to sidste løb, så får han 36 point (38, hvis han også snupper to gange hurtigste omgang). Det vil sige, at han maksimalt ender på 389,5 point. Hvis Hamilton samtidigt vinder de sidste to løb, får han 50 point, selv uden hurtigste omgang, hvilket vil få ham til at ende på 393,5 point.

Så Verstappen kan kun bruge to andenpladser, hvis Hamilton samtidigt ikke får to førstepladser.

Med andre ord; som Hamilton kører lige pt (eller snarere, som den Mercedes præsterer lige pt), er det hans mesterskab at tabe. Lige nu er Hamilton og den Mercedes bare væsentligt og afgørende hurtigere, end nogen anden bil i paddocken.

Så medmindre Red Bulls protest virker eller Hamilton på magisk vis får problemer i ét af de sidste to løb, så tror jeg, at løbet er kørt for Verstappen.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af anders.hede
du nåede at svare før min redigering
Skrevet af Flying Dutchman
Det kan jeg se - beklager.

Du har helt sikkert en pointe i, at jeg bare forsøger at gardere mig selv for en skuffelse. Men den gardering bunder i noget reelt og er ikke bare en form for anti-jinx. Kombinationen af Hamilton, Mercedes (som den er nu) og de to resterende baner in mente, gør briten til favoritten til at snuppe førstepladsen i de to sidste løb, selvom Verstappen stadigvæk fører mesterskabet. Det begynder at se svært ud for Verstappen, med andre ord.

Jeg forstår stadigvæk ikke helt, hvor Mercedes pludselig får overskuddet fra. Op til og med Mexico, var de to biler ganske jævnbyrdige - hvorefter Mercedes pludselig får et fartoverskud på omkring 30 km/t ekstra. Det er absurd.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af ElbækAfc
Toto Wolff warned in his Sky Interview that Mercedes will use their "spicy equipment" [their fresh engine] for the final rounds of the season.

Fandt dette på twitter
Skrevet af Slettet(440030220202)
Det skal dog skrives, at Brivio var ude og sige, at de ikke var sikre på, at Alonso kunne klare de sidste par omgang - og at dækkende formentlig var røget, havde løbet varet et par omgang mere. Det var noget af et sats, at køre en ét-stopper.


Ja det havde selvfølgelig ændret noget. Den VSC kom også på det helt perfekte tidspunkt for ham så. Jeg er nok bare blevet forvænt med Verstappen, og når så the tire whisperer himself går kortere på mediums end Alonso softs, så tænker jeg bare at der var noget galt med strategien/Perez kørsel.

Det bunder jo så også igen i en forfærdelig kval fra ham, og man kan jo spekulere i hvordan det var endt i går hvis Perez var kvallet 4´er og startet 2´er og kunne have kørt en 1 stopper mod Hamilton.
Manchester United Brøndby IF
Skrevet af Flying Dutchman
Ja, hans kval var (nok en gang) forfærdeligt. Perez er lidt et mysterium. Det gav og giver fint mening med ham i Red Bull - det havde været direkte en skam, hvis ikke han havde et sæde i år, og set over det hele har han da også bestået sæsonen.

Men hvis det i morgen kommer frem, at Gasly bliver forfremmet til Red Bull fra næste sæson, ville det give ufattelig god mening.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Slettet(440030220202)
Perez nyder i hvert fald godt af at Redbull er blevet klogere siden Gasly og Albon. At Gasly kun fik en halv sæson var nok ikke den klogeste beslutning når de ser tilbage på den, men det kan også blive hans chance for at få sædet tilbage modsat en Albon der fik en del mere tid og tålmodighed.
Manchester United Brøndby IF
Skrevet af Flying Dutchman
Ahr, Gasly var en skændsel i Red Bull. Forstå mig ret, jeg kan virkelig godt lide ham, jeg jublede højlydt da han vandt Monza sidste år og jeg er pjattet med, at han har fundet formen igen. Han er velsagtens årets kører, hvis man lige glemmer de to førerhunde.

Men han var edersparkme ringe i 2019. Han var konsekvent efter Verstappen, både i kval og i løb og blev sågar overhalet med en omgang et par gange - det er bare ikke i orden.

Jeg er dog sikker på, at Gasly v.2.0 er klar til Red Bull sædet.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af andershansen
@FD
Ifølge bookmakerne er Hamilton ca. 60-40 favorit, så du er måske lige lovlig pessimistisk på Verstappens chancer.

Mener Kiesa nævnte, at Hamiltons fartoverskud skulle skyldes motorskiftet på Interlagos. En frisk Mercedesmotor skulle angiveligt præstere ekstragodt de første 1000 km - eller 2-3 løb - så måske han er til at tale med igen i næste løb.
http://www.paulgraham.com/disagree.html
Skrevet af Flying Dutchman
Jeg synes egentlig ikke, der er en diskrepans mellem mine holdninger og det faktum, at Hamilton er 3:2 favorit?

Mener Kiesa nævnte, at Hamiltons fartoverskud skulle skyldes motorskiftet på Interlagos. En frisk Mercedesmotor skulle angiveligt præstere ekstragodt de første 1000 km - eller 2-3 løb - så måske han er til at tale med igen i næste løb.

Jeg synes derimod at have læst og hørt, at Mercedes har sparet nok stumper sammen, at de kan køre party mode i de sidste to løb (både kval og løb), så medmindre det enten ikke holder eller at Hamilton får en DNF, ser det altså svært ud.

Det er ét eller andet sted også en dum regel, at et motorskift bliver mindre "dyrt" i gridstraf, efter man har gjort det første gang. Første gang koster det oftest en tur helt bagerst i feltet, men alle gange derefter koster det blot fem pladser. Hvis vi tager Brasilien som barometer, betyder det reelt set at Mercedes fra nu af kan skifte motor inden hvert løb, sluge den straf og alligevel ende på førstepladsen.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Schelden
Mercedes kan smide nye dele i, men det koster fem pladser ved hvert skift - og skiftes mere end tre dele, er det start fra bagerst.

Blev det nogensinde bekræftet, at Lewis Hamilton ikke kørte med den nye motor fra Brasilien sidst? Det var diverse eksperter ret sikre på efter kval.

https://www.theguardian.com/sport/2021/nov/22/lewis-hamilton-to-harness-power-of-new-engine-in-saudi-arabian-grand-prix

- Nå. Det bekræftede Toto Wolff selv.
København.
Skrevet af Flying Dutchman
Præcis. De kan reelt set bare skifte løs, så længe de holder sig til maks tre dele - de fem pladser straf er jo reelt set ligegyldigt, når man derved skaffer et fartoverskud på 30 km/t mere end konkurrenten.

Jeg var i øvrigt ikke klar over, at Brasilien motoren ikke blev brugt i Qatar. Så bør der være rigeligt med kilometere tilbage i den i de sidste to løb. Det forklarer samtidigt også, hvorfor Wolff er sikker på, Mercedes kan køre party mode resten af sæsonen.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Schelden
Reelt bør Lewis Hamilton kunne køre til slut. Specielt når den nye nu kun kørte Brasilien.
- Effekten af den bør dog allerede være i mere spiseligt tempo til sidste ræs.

Jeg kan ikke huske, hvornår RB sidst smed ny motor eller PU i. Måske de skifter?

Status på brug i øvrigt:

https://maxf1.net/en/2021-f1-power-unit-elements-usage/

Kan Mercedes egentlig smide noget i bilen til Bottas uden straf, fordi den blev trukket ud?
København.
Skrevet af Flying Dutchman
RB havde vist et motorskift i Rusland, hvor Verstappen startede helt bagerst. Med lidt held er der nogle motordele tilbage - ellers er Saudi Arabien et oplagt bud på at sætte nogle nye dele i motoren og snuppe en fem pladser straf. Jeg tror, Saudi Arabien ligger Mercedes særdeles godt, så kampen ligger nok i Abu Dhabi.
FC Internazionale - Stadio Giuseppe Meazza Triplete Solo Noi
Skrevet af Schelden
Umiddelbart ligner begge de sidste løb klart Power-tracks.

De to langsider i Abu Dhabi - kun adskilt af to små sving - er virkelig DRS-Mercedes.
- Der er ikke lige et par sving mere til at Max eventuelt kan komme ud af DRS.
København.
annonce
0