Jeg har ikke så stor en viden om sporten, men når du siger RB venlige baner er det så Monaco/Østrig venligt eller mere 50/50 som i denne weekend?
Bare lige kort indskudt inden jeg svarer. Monaco er ikke ubetinget en RB-venlig bane. Her er kval alfa og omega, og ethvert af de fire tophold kan vinde dér. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis eksempelvis Sainz eller Ricciardo smækker deres bil på pole, at de også med 90% sikkerhed vinder løbet. Red Bull Ring er også en 50/50 bane, hvor RBR så har den fordel, at de ofte tester der og kender banen godt. Rent layout-mæssigt er det dog ikke en klassisk RBR-venlig bane, med mange lige strækninger og et par blive sving (navnlig 2, 5, 6, 7 og 8).
Hvad angår Brasilien og Mexico, så er svaret egentlig tvedelt. Interlagos er non nærmere en 50/50, men det er også én af Verstappens favoritbaner. Han har egentlig altid haft et godt løb der;
- i 2016 gav han et masterclass i vådbanekørsel, hvor han kørte bilen fra en 16. plads i starten af runde 47 overhalede syv (!!) biler i silende regnvejr og hev en tredjeplads i hus.
- i 2017 blev det til en 5. plads, dog i parentes bemærket bag to Ferrarier og to Mercedeser, der var klasser bedre den sæson.
- i 2018 ville det være blevet til en løbssejr, hvis Ocon ellers kendte reglerne om blå flag og havde undgået at køre ind i Verstappen.
- i 2019 blev det til en løbssejr.
Mercedes er langt fra uden chancer i Brasilien, men det er én af de baner, hvor Red Bull generelt og Verstappen i særdeleshed er gode.
Mexico er nok den mest RBR-venlige bane på kalenderen. Autodromo Hermanos Rodrigues ligger på 2.238 meters højde, hvilket betyder at Mercedes normalt overlegne motor ikke får så meget ilt, som den skal have. Derudover kører Mercedes gerne med en temmelig høj downforce, hvilket også kræver luft. Kort og godt, så plejer Red Bull´s samlede pakke at passe særdeles godt til Mexico.
Men altså, i og med Red Bull i år har haft meget held til at begrænse skaderne på de normalt Mercedes-venlige baner, tør jeg så absolut ikke afskrive Mercedes i Mexico og især Brasilien. Jeg er dog sikker på, at Hamilton og Mercedes går ind til de næste par løb med det klare mål, at holde snor i Verstappen.
Jeg sidder personligt stadig med den mavefornemmelse at Hamilton hiver den hjem på erfaringen, hvis de to bliver ved med at starte løbene 1-2.
Jeg synes, at løbet i går med al tydelighed viste, at Hamilton og Verstappen i skrivende stund er i en klasse for dem selv. De er også sådan nogenlunde på niveau med hinanden, hvor man efterhånden heller ikke helt kan påstå, at Verstappen skulle være mere sulten eller Hamilton væsentligt mere erfaren end Verstappen. Hollænderen har trods alt kørt 136 GP´s.
Jeg tror, at deres indbyrdes forhold også var meget tydeligt i sving 1 af runde 1 i går. Hamilton starter godt og dét på den "rigtige" side af banen - men hvor Verstappen for tre år siden havde lavet noget overhastet, stolede han denne gang på, at han, bilen og ikke mindst ved hjælp fra Perez kunne hente et brugbart resultat hjemme. Så han gav Hamilton plads, fremfor at forsøge at presse bilen ind et sted, den ikke kunne være. Han er blevet markant mere moden og erfaren, hvilket udligner Hamiltons erfaring betragteligt.