Jeg ved nu ikke, om han forsvarer Ford. Men hvis han har et problem med ham er det ikke så meget "politisk" (det var nok mest opportunisme at han kritiserede ham på det grundlag i sin tid, da Django Unchained var aktuel). Han foretrækker bare film fra ca. 1965-1980. :)
Det var måske også lidt forsimplet sagt. Men jeg synes ikke det kun er en kærlighed til en periode. Hans sympati er med The Brats modsat Anti-Establishment Auteur som Altman og Beatty, som han synes tog sig selv for alvorligt. Men med The Brats følger jo også en videreførelse af Fords æstetik, og der er et forsvar i hvert fald for Dirty Harry, som er i dit link. Men du har ret, det er ikke et forsvar for en politik i de film, men for politikløsheden han kunne se, genren og historien. Han citerer direkte Siegel for at sige at han ikke tænkte på andet end effekt og penge. Og det er lidt det samme han antyder om Brian De Palma mens han om de øvrige Brats jo taler om deres kærlighed til film, exploitation of tegneserier og sci-fi (som QT).
Men han nævner også at Siegel bevidst talte til NIxons silent majority, men uden at ville andet end effekten.
Du ved sikkert alt dette, og det blev lidt langt.