Jeg synes så omvendt at det bliver fint, at få noget frisk blod til trænersiden. Morten Olsen har været ganske fin og kan, som du nævner, næppe erstattes 1 til 1 af en anden dansker. Men når han stopper efter slutrunden i 2016 (forudsat at vi kommer med) er det knap 17 år siden han blev ansat, som landstræner. Det er VOLDSOMT lang tid, og jeg ser det ikke udelukkende negativt at vi får friske øjne på sagen.
Morten Olsen har en stil, som BØR være seværdig og offensiv, men som i mange kampe har været det stik modsatte. Det er blevet krampagtigt fordi man i mange år har manglet materialet til den stil han vil praktisere. Og uanset hvor talentfuld vores U21 landshold er, så er det nu engang svært at få øje på de typer, som skulle gå ind og ændre radikalt på dette. Der er stadigvæk ingen ny Bendtner og der er stadigvæk ingen ny Grønkjær/Rommedahl. Så tiden for 4-3-3 ud fra den præmis at vi har spillerne til det, er for længst passé.
Den røde tråd virker til at have fået fodfæste, og den afviger man næppe fra selv uden Morten Olsen, hvilket betyder at jeg ikke er voldsomt bekymret for at få ny lup over materialet. Hvad jeg dog er meget bekymret for er, at man vælger en som notorisk er opflasket med den røde tråd, forstået på den måde, at han ikke bringer noget nyt med sig. Det kunne være Peter Bonde (som det dog næppe bliver), Keld Bordinggaard, Kasper Hjulmand eller Morten Wieghorst. Det ville være katastrofalt at vælge en træner med samme filosofi, bare dårligere.
Man bør i stedet kigge imod nogle af de trænere som har deres egen identitet, hvilket kunne være Morten Olsen eller Glenn Riddersholm. Optimalt set vælger man dog en udenlandsk træner, som er gearet til at arbejde med at optimere ud fra en ret ung, og teknisk dynamisk trup. Jeg er ikke ekspert på trænere, men der må findes nogle i både Tyskland og Holland, og sikkert også en enkelt eller to i Belgien. Og gerne en med noget karisma.
Silkeborg IF