Glimrende med lidt liv i tråden igen og interessante indlæg også. Prøver lige at give mit besyv med også.
Vores spillestil:
Jeg synes klart Uwe har sat sit aftryk, nærmest allerede fra dag 1. Jeg er dog ikke enig i, at vi er blevet et spilstyrende hold. Vi ligger ret midt i tabellen, hvad angår boldbesiddelse. Vi holder rigtigt nok bolden fint på egen banehalvdel for at lokke modstanderen frem, men så slår vi til gengæld også ret ofte en lang bold op på PM, netop for at udnytte den plads der opstår mellem deres kæder når holdet bliver strukket og samtidig fordi der bliver noget plads at løbe på mellem forsvar og målmand. Det har også fungeret til tider. PM er, sin nedadgående formkurve til trods, stadigvæk habil i luftspillet. Vi er det hold i ligaen med næstflest lange afleveringer og et af de hold med færrest afleveringer, så jeg vil sige, at vores spillestil er mere direkte end boldbesiddende.
Når vi vælger at spille bolden op langs jorden, så foregår det med få stationer centralt, for så at finde en wingback, som så slår et indlæg. Vi vælger ofte indlægget fremfor den indvendige stikning eller skud udefra. Måske fordi vi ikke har typerne til hverken eller. MA har et fornuftigt skud udefra, når han da lige får skudt sig varm, men jeg har stadigvæk til gode at se, hvad MEM og Yakob kan. Det er ret sigende, at vi kun har scoret ét mål scoret udenfor feltet i denne sæson hidtil. Alle husker vel Bissecks tordendrøn. Netop MA nævner I andre også og det er jo netop en spiller som ham, som vi ikke har råd til at undvære for tiden. Han giver os flair og bevægelse, som vi den grad mangler. Alene hans aktion mod Lyngby, da han kom ind og tog et simpelt løb til baglinjen og lagde den indover, viser hvad det er vi mangler: dybdeløb
Vores offensiv:
Vi scorer naturligvis ikke nok. Kun tre hold har scoret færre mål end os, så vi skal være glade for vores defensiv, der har lukket næstfærrest mål ind i ligaen. Det skal dog siges, at vi skaber flere chancer end hold, der har scoret flere mål end os, men vi er ikke skidegode til at udnytte de chancer. Faktisk er vores scoringsprocent på sølle 13.3%. Kun tre hold gør det værre end os her; Lyngby, AaB og FCK. PM trækker os i den grad op, mens resten af holdet halter ynkeligt efter på det punkt. Vi har tredjefærrest afslutninger på mål, så generelt skal både kvantiteten og kvaliteten pumpes op.
Vores defensiv:
Her shiner vi simpelthen. Uwe har i den grad fået styr på defensiven, som i de gode dage under David. Vi har godt nok tabt 6 kampe ud af 15 mulige, men alle seks kampe er tabt med kun ét mål. Uwes defensive struktur er i den grad på plads og vi er da også det hold, der løber fjerdeflest antal meter, samtidig med, at vi har vundet flest defensive luftdueller af alle hold. Vi forstår at forsvare os som et helt hold og 3-back kæden har i den grad vist sit værd. Bisseck, Tingager og TK har vist, at de sagtens kan koordinere den sideforskydelse der skal til når de skal dække af for vores wingbacks.
Samtidig er jeg glad for, at vi har fået en træner, som ikke er stædig med sin spillestil. Hvis kampen udvikler sig, som den gjorde mod Lyngby, så der ikke er brug for tre mand i bagkæden, så skifter han formation, så vi kan få lagt mere tryk på. Det var ikke udslagsgivende lige mod Lyngby, men ofte var jeg frustreret på David, når han intet foretog sig, hverken taktisk (eller udskiftningsmæssigt), på trods af et truende nederlag i horisonten. Uwe kan også være lidt sen med sine udskiftninger, men slet ikke i det omfang DN var.
Hvad gør vi med offensiven?
Typemæssigt er vi faktisk ret godt dækket ind i angrebet. Jeg er med på, at Haugen ikke har levet op til sin ellers glimrende start i klubben, men som type passer han godt ind i Uwes koncept. Jeg har bevidst ikke valgt at kommentere på de, efterhånden mange, indlæg herinde vedr. hans evner, da jeg gerne vil give ham mere tid. Men han ligner ikke en mand der har selvtillid for tiden. Mere tid føler jeg også Grønning har brug for og Duin, hvis han fortsætter, ligeså. Min fornemmelse er, hos alle fire, at de ville se noget bedre ud, hvis antallet af chancer til dem steg.
PM har fået en del kritik herinde og helt berettiget. Han har jo også stået lidt i vejen for Grønning, men der må jo samtidig også være en grund til det. Selvom man kan være frustreret over hans manglende mobilitet, så har jeg stor respekt for, at han har scoret næstflest mål i ligaen pt., især efter, at han i foråret lignede en mand, der var tæt på at stoppe helt. Lige nu ville jeg være træt af at undvære ham, når han hiver vores scoringsprocent så meget op, som han gør med sine næsten 31%.
Der hvor jeg synes vi halter efter, offensivt, er når det kommer til forudsigeligheden. Vi har sådan set kun MA til at finde rummene mellem modstanderens forsvar og midtbane og han tager da også nogle dybdeløb en gang i mellem. Haugen tager løbene, men evner sjældent at kontrollere bolden efterfølgende. Selv Brandhof er bedre til at tage dybdeløbene end vores øvrige midtbanespillere og han har sine klare mangler andre steder. Men uden dybdeløb, indenomsafleveringer, skud udefra eller noget helt fjerde, så bliver vi nemme at læse. Vi har heldigvis godt med muskler inde foran og Mølgaard og Kahl slår da også ok indlæg, hvilket næstflest hovedstødsafslutninger på mål i ligaen vidner om, men hvis jeg var forsvarsspiller på modstanderens hold, så ville jeg ikke ryste i bukserne over at møde os.
Formationsskift?
4-3-3:
Det er jo ikke fordi hverken Kahl eller Mølgaard ikke er bekendte med rollen som alm. back i en 4-backkæde. De har begge prøvet det før. Kahl, husker jeg, blev kørt rundt i manegen af FCN under DN, men det var også på et tidspunkt, hvor alle vores spillere udstrålede opgivenhed. Kahl virker som en helt anden spiller nu, men jeg er nu stadigvæk i tvivl om han ville kunne klare rollen uden den defensive gardering som en 3-backkæde giver. Selvfølgelig er der fortsat en gardering og han ville nok heller ikke komme i så mange situationer, hvor han bliver fanget højt oppe, men det er nok heller ikke gavnligt for vores offensiv at holde ham tilbage heller. Det tætteste vi har på en wing-type er nok Links og det ville være selvmord at omlægge hele vores stil og satse på, at han pludselig får et slutprodukt. Daghim er også en mulighed på en wing, men alt for ung og uprøvet. Slutteligt kan vi også inkludere MA som wing. Han ville nok ikke gøre det helt skidt, men til gengæld dækker han kun én plads og så ville vi måske savne ham centralt i banen også.
3-4-3:
Hvis tanken er at spille med wings, så mener jeg ikke, at vi har typerne. Haugen og MA på en venstre/højrekanten kan måske gå an, men det er ikke deres naturlige positioner og vi vil have meget lidt dækning for dem. Vi vil samtidig se lidt tynde ud på den centrale midtbane, men det afhænger nok også af modstanderen og dennes tilgang. I nogle tilfælde vil man nok kunne skubbe Bisseck op for at hjælpe til, så man reelt spillede 2-5-3. Men alene pga. manglen på wings, ville jeg være tøvende med det skifte.
3-4-2-1:
Her er jeg lidt mere lun. Det er reelt ikke meget anderledes end det vi spiller nu, men blot, hvor vi holder to mand tilbage på midtbanen (NP og MEM f.eks.) og lader to offensive spillere få frit spil foran disse, til at kombinere med vores wingbacks og angriber. Det ville være oplagt med MA og Yakob til de roller. Reelt set bare en udskiftning af MA med Haugen/Duin, men hvor MA naturligt vil søge ned i banen. Vi vil dog være udfordret på fart med kun Kahl, Mølgaard og MA som relativt hurtige spillere på banen.
Vores spillestil:
Jeg synes klart Uwe har sat sit aftryk, nærmest allerede fra dag 1. Jeg er dog ikke enig i, at vi er blevet et spilstyrende hold. Vi ligger ret midt i tabellen, hvad angår boldbesiddelse. Vi holder rigtigt nok bolden fint på egen banehalvdel for at lokke modstanderen frem, men så slår vi til gengæld også ret ofte en lang bold op på PM, netop for at udnytte den plads der opstår mellem deres kæder når holdet bliver strukket og samtidig fordi der bliver noget plads at løbe på mellem forsvar og målmand. Det har også fungeret til tider. PM er, sin nedadgående formkurve til trods, stadigvæk habil i luftspillet. Vi er det hold i ligaen med næstflest lange afleveringer og et af de hold med færrest afleveringer, så jeg vil sige, at vores spillestil er mere direkte end boldbesiddende.
Når vi vælger at spille bolden op langs jorden, så foregår det med få stationer centralt, for så at finde en wingback, som så slår et indlæg. Vi vælger ofte indlægget fremfor den indvendige stikning eller skud udefra. Måske fordi vi ikke har typerne til hverken eller. MA har et fornuftigt skud udefra, når han da lige får skudt sig varm, men jeg har stadigvæk til gode at se, hvad MEM og Yakob kan. Det er ret sigende, at vi kun har scoret ét mål scoret udenfor feltet i denne sæson hidtil. Alle husker vel Bissecks tordendrøn. Netop MA nævner I andre også og det er jo netop en spiller som ham, som vi ikke har råd til at undvære for tiden. Han giver os flair og bevægelse, som vi den grad mangler. Alene hans aktion mod Lyngby, da han kom ind og tog et simpelt løb til baglinjen og lagde den indover, viser hvad det er vi mangler: dybdeløb
Vores offensiv:
Vi scorer naturligvis ikke nok. Kun tre hold har scoret færre mål end os, så vi skal være glade for vores defensiv, der har lukket næstfærrest mål ind i ligaen. Det skal dog siges, at vi skaber flere chancer end hold, der har scoret flere mål end os, men vi er ikke skidegode til at udnytte de chancer. Faktisk er vores scoringsprocent på sølle 13.3%. Kun tre hold gør det værre end os her; Lyngby, AaB og FCK. PM trækker os i den grad op, mens resten af holdet halter ynkeligt efter på det punkt. Vi har tredjefærrest afslutninger på mål, så generelt skal både kvantiteten og kvaliteten pumpes op.
Vores defensiv:
Her shiner vi simpelthen. Uwe har i den grad fået styr på defensiven, som i de gode dage under David. Vi har godt nok tabt 6 kampe ud af 15 mulige, men alle seks kampe er tabt med kun ét mål. Uwes defensive struktur er i den grad på plads og vi er da også det hold, der løber fjerdeflest antal meter, samtidig med, at vi har vundet flest defensive luftdueller af alle hold. Vi forstår at forsvare os som et helt hold og 3-back kæden har i den grad vist sit værd. Bisseck, Tingager og TK har vist, at de sagtens kan koordinere den sideforskydelse der skal til når de skal dække af for vores wingbacks.
Samtidig er jeg glad for, at vi har fået en træner, som ikke er stædig med sin spillestil. Hvis kampen udvikler sig, som den gjorde mod Lyngby, så der ikke er brug for tre mand i bagkæden, så skifter han formation, så vi kan få lagt mere tryk på. Det var ikke udslagsgivende lige mod Lyngby, men ofte var jeg frustreret på David, når han intet foretog sig, hverken taktisk (eller udskiftningsmæssigt), på trods af et truende nederlag i horisonten. Uwe kan også være lidt sen med sine udskiftninger, men slet ikke i det omfang DN var.
Hvad gør vi med offensiven?
Typemæssigt er vi faktisk ret godt dækket ind i angrebet. Jeg er med på, at Haugen ikke har levet op til sin ellers glimrende start i klubben, men som type passer han godt ind i Uwes koncept. Jeg har bevidst ikke valgt at kommentere på de, efterhånden mange, indlæg herinde vedr. hans evner, da jeg gerne vil give ham mere tid. Men han ligner ikke en mand der har selvtillid for tiden. Mere tid føler jeg også Grønning har brug for og Duin, hvis han fortsætter, ligeså. Min fornemmelse er, hos alle fire, at de ville se noget bedre ud, hvis antallet af chancer til dem steg.
PM har fået en del kritik herinde og helt berettiget. Han har jo også stået lidt i vejen for Grønning, men der må jo samtidig også være en grund til det. Selvom man kan være frustreret over hans manglende mobilitet, så har jeg stor respekt for, at han har scoret næstflest mål i ligaen pt., især efter, at han i foråret lignede en mand, der var tæt på at stoppe helt. Lige nu ville jeg være træt af at undvære ham, når han hiver vores scoringsprocent så meget op, som han gør med sine næsten 31%.
Der hvor jeg synes vi halter efter, offensivt, er når det kommer til forudsigeligheden. Vi har sådan set kun MA til at finde rummene mellem modstanderens forsvar og midtbane og han tager da også nogle dybdeløb en gang i mellem. Haugen tager løbene, men evner sjældent at kontrollere bolden efterfølgende. Selv Brandhof er bedre til at tage dybdeløbene end vores øvrige midtbanespillere og han har sine klare mangler andre steder. Men uden dybdeløb, indenomsafleveringer, skud udefra eller noget helt fjerde, så bliver vi nemme at læse. Vi har heldigvis godt med muskler inde foran og Mølgaard og Kahl slår da også ok indlæg, hvilket næstflest hovedstødsafslutninger på mål i ligaen vidner om, men hvis jeg var forsvarsspiller på modstanderens hold, så ville jeg ikke ryste i bukserne over at møde os.
Formationsskift?
4-3-3:
Det er jo ikke fordi hverken Kahl eller Mølgaard ikke er bekendte med rollen som alm. back i en 4-backkæde. De har begge prøvet det før. Kahl, husker jeg, blev kørt rundt i manegen af FCN under DN, men det var også på et tidspunkt, hvor alle vores spillere udstrålede opgivenhed. Kahl virker som en helt anden spiller nu, men jeg er nu stadigvæk i tvivl om han ville kunne klare rollen uden den defensive gardering som en 3-backkæde giver. Selvfølgelig er der fortsat en gardering og han ville nok heller ikke komme i så mange situationer, hvor han bliver fanget højt oppe, men det er nok heller ikke gavnligt for vores offensiv at holde ham tilbage heller. Det tætteste vi har på en wing-type er nok Links og det ville være selvmord at omlægge hele vores stil og satse på, at han pludselig får et slutprodukt. Daghim er også en mulighed på en wing, men alt for ung og uprøvet. Slutteligt kan vi også inkludere MA som wing. Han ville nok ikke gøre det helt skidt, men til gengæld dækker han kun én plads og så ville vi måske savne ham centralt i banen også.
3-4-3:
Hvis tanken er at spille med wings, så mener jeg ikke, at vi har typerne. Haugen og MA på en venstre/højrekanten kan måske gå an, men det er ikke deres naturlige positioner og vi vil have meget lidt dækning for dem. Vi vil samtidig se lidt tynde ud på den centrale midtbane, men det afhænger nok også af modstanderen og dennes tilgang. I nogle tilfælde vil man nok kunne skubbe Bisseck op for at hjælpe til, så man reelt spillede 2-5-3. Men alene pga. manglen på wings, ville jeg være tøvende med det skifte.
3-4-2-1:
Her er jeg lidt mere lun. Det er reelt ikke meget anderledes end det vi spiller nu, men blot, hvor vi holder to mand tilbage på midtbanen (NP og MEM f.eks.) og lader to offensive spillere få frit spil foran disse, til at kombinere med vores wingbacks og angriber. Det ville være oplagt med MA og Yakob til de roller. Reelt set bare en udskiftning af MA med Haugen/Duin, men hvor MA naturligt vil søge ned i banen. Vi vil dog være udfordret på fart med kun Kahl, Mølgaard og MA som relativt hurtige spillere på banen.