@Dr. Hansen
Spændende om ledelsen slipper ud af de næste halvanden uges tid med skindet på næsen. Hvis førsteprioriteterne glipper kan vi sagtens spille med om nedrykning i år.
Uanset hvordan det kommer til, at spille sig ud, vil indeværende sæson sandsynligvis ligne de sidste mange sæsoner. Der vil være 8 hold, som er enten lige gode eller dårlige, og først til allersidst, vil der være et par stykker, som skiller mest uheldigt ud. Fordelen for de 8 hold i denne sæson er, at i år skal der kun findes en nedrykker.
Vi skal nok regne med, at EfB det meste af sæsonen er et af de 8 hold, hvor der ikke er nogen som skiller sig særligt godt eller dårligt ud, før til allersidst.
Hvad der kan blive en faktor er, om EfB får en træner, som kan klare den udfordring på den lange bane, og som kan løfte holdet til, at skille sig positivt ud mod slutningen af sæsonen. Dertil kan man så sige, at nogle gode handler her og nu ville varme, men du skal nok ikke regne med, at EfB bare kan hente et spillere som helt klart er så gode, at EfB løfter sig ud af bund 8, og op i top 4, ved deres blotte tilstedeværelse.
Gode spillere er ikke nok, det kræver også, at den sportslige ledelse bliver løftet. Det kan en træner gøre på kort sigt, men der skal også snart mere til. Jeg tror personligt ikke en dygtigere træner er nok, problemerne kommer bare igen, når det bliver hverdag igen.
Man kan lige forestille sig, at de mulige tilgange vil spørge, hvilken træner de skal have, og træneren hvilke spillere han kan få, og at uklarhederne i den forbindelse spænder ben for en optimal løsning - så vi ender med 4-5 valg hele vejen rundt.
Jeg henviser lige lidt til ovenstående, men det er selvfølgelig helt klart også en væsentlig del af problemstillingen.
Derfor virker det også idiotisk, at man melder ud at man har god tid til at finde den rigtige træner. Nej, der er ikke god tid - det haster sgu.
Nu vil jeg lige påpege, at du er helt forkert på den, du plejer ellers at være mere opmærksom end det.
Der er ikke nogen, som har meldt ud, at de har god tid til at finde den rigtige træner. De har meldt ud, at de tager sig den nødvendige tid det tager, at finde den rigtige træner. Ja, nogle steder er det blevet oversat til, at de vil tage sig god tid, til at finde den rigtige til posten. Men der er ret beset ikke nogen som helst, som påstår, at de har god tid til at finde træneren.
Men ja, det haster efterhånden, og mon ikke de er klar over det? Nogle gange udtaler man sig også lidt defensivt, for at lægge låg på bekymringerne. Om det er en god ide, kan så vel diskuteres.
Selvom vi vandt i weekenden, så udstillede kampen jo for alle og enhver, at den trup vi har er fuldstændigt forkert sat sammen.
Det er ikke nogen nyhed, det har man kunne se i samtlige kampe i år. Og skal man tro på meldingerne, så har man længe været enige i den betragtning fra alle sider, både herinde og på de indre linjer i EfB.
Nu ved jeg godt, at vi spiller med Casper som central midt normalt, men han er vel mere en offensiv midtbanetype
Ahh, er det ikke fordi, at du tidligere har set ham spille kant? Jeg synes han er dygtig centralt, og jeg kan ikke se, at han udpræget er envejsspiller (altså offensiv), jeg synes han klarer sig rigtig godt på den position. Men problemet er vel mest, at han er lidt klejn, og det er Lekven også. Hvis man spiller med 3 mand på midten, hvor den ene er et fysisk pragt eksemplar, burde det vel kunne gå rimelig godt, med Lekven og Casper på midten.
mens både Søder, Fellah og Rise jo er offensive midtbanespillere/angribere - uden fysik vel at mærke. Dertil kommer at Lekven heller ikke er specielt fysisk stærk. Derfor kommer vi til at tabe rigtig mange point på den konto.
Ja, det kan man godt sige, hvis man altså forventer, at man ikke laver om på taktikken og opstillingen.
Hvis man spiller med en smule mere fysisk balance centralt, i den 4-1-4-1 opstilling Mex valgte, er der muligheder, for at lukke hullerne taktisk.
Men der skal helt klart noget nyt blod til uanset hvad.
Så har vi Lyng, Mensah og Vestergaard også. De er også offensive midtbanespillere/angribere - Lyng og Vestergaard da med lidt fysik, men alle 3 har en alt for høj skadesfrekvens. Jeppe Andersen er også en lidt klejn midtbanespiller.
Ja, men det er EfB´s lod, at hvis man vil have kvalitet for billige penge, så må man forsøge sig med spillere, som har en høj skadesfrekvens. Hvis man vil have den samme kvalitet uden skader, så skal man noget længere ned i lommen, og det vil bestyrelsen ikke godkende. Og så er det, at man har folk, som klager over det åbenlyse.
Lyngs kontrakt skal i øvrigt ikke forlænges. Det beretter det sportslige niveau bare ikke til.
Helt og aldeles uenig. Lyng har gang på gang bevist, at han har niveauet, det er selvfølgelig træls, at han har et lyskeproblem, men de perioder han er på toppen, er han vigtig. Han er desuden en af vores absolut mest hovedstødstærke spillere, og derudover også en af de fysisk stærkeste spillere i truppen.
Hvorfor skille sig af med fysik, når det er det vi akut mangler?
Derudover råder vi over HH og Lucena, som ret beset er færdige i topfodbold. Jeg håber godt nok, at Jerry har en meget stor og værdifuld betydning - for ellers så jeg hellere pengene brugt på en sportsdirektør/scout - men det kunne måske også være noget for en af de to. Især HH har jo prøvet lidt af hvert.
Jerry anses for værende et trænertalent, hvorfor han også i langt tid til daglig har haft en slags trænerrolle i truppen, udover at han nu deltid også er tilknyttet ungdomsafdelingen. Så ja, han er meget vigtig for EfB.
Og helt ærligt, HH er HH, om han så kun har 1 ben og skal rende rundt med krykker, så ville jeg ikke tøve med, at sætte ham på banen.
Derudover er det ret tydeligt, at HH´s blotte tilstedeværelse er meget populær hos sponsorer og aktionærer.
Så på mange punkter er de begge meget vigtige.
Det er fint og sympatisk, at vi tilknytter tidligere spillere, men de skal sgu levere noget værdi for pengene (dermed ikke sagt, at de ikke gør det eller har gjort det). Det virker dog meget som om klubben har for meget hyggementalitet med et touch af socialkontor og flinkeskole, hvor man vil please alle og enhver, og det er der bare ikke plads til.
Hvem er det, som ikke har leveret af de gamle der hentes hjem?
EfB betaler ikke penge til nogen for at være flinke, det er de alt for grådige til.
Den der med, at EfB skulle være en flinkeskole, virker seriøst som noget der er opfundet af folk, som aldrig har været i klubben.
Vores trup er et udtryk for en alt for hård og unødvendig tilgang til bundlinjen, utidig hensyntagen til spillere, som vil væk og mange alt for ens og dårlige tilgange. Man kan også kalde det dårlig ledelse.
Det ville da være dumt, at kalde det dårlig ledelse, når nu klubben er drevet efter den strategi og anvisninger, som bestyrelsen har defineret. Det er ret beset en ledelse, som har været 100% tro imod bestyrelsen. Og hvis du spørger enhver bestyrelse, så er det simpelthen ønskescenariet.
At bestyrelsen så på nogle punkter har knald i låget, det er en anden ting.
Og lad nu være med at give Søren Poulsen alt kreditten for klubbens økonomiske genrejsning. Havde vi ikke haft marginalerne mod St. Etienne eller Randers i pokalfinalen for den sags skyld, så havde tingene set helt anderledes dystre ud nu. Det skal man ikke glemme.
Nej, men så skal man heller ikke glemme, at på trods af den slags mirakler, har ledelsen fulgt bestyrelsens strategi til punkt og prikke. Og det er altså klubbens økonomiske strategi, som har gjort, at EfB er tilbage på sporet rent økonomisk. Og det er rent faktisk også bestyrelsens strategi, og derfor også ledelsens handlinger, som har gjort, at man satsede på talenter i stedet for dyre profiler, hvilket resulterede i massive spillersalg samt Pokal og EL-Succes.
Og så er det vist nemt at glemme, at Braithwaite var solgt inden EL-succesen.
Faktisk vil jeg kalde ualmindelig god ledelse.
Det nuværende situation er derfor et resultat af, at man ikke har villet ændre på strategien, selvom virkeligheden ser meget anderledes ud i øjeblikket. Og det er en fejl på bestyrelsesniveau.