Snak

Mere indhold efter annoncen
Præmissen om, at det er billigere at uddanne sine egne eller hente egne spillere tilbage holder jo ikke.

Vi kan jo se, at Troelsen, som er et produkt af akademiet, forhandlede en - med Ole Bruuns ord - formentlig lav videresalgsklausul, da han forlængende sidst. På trods af, at vi spillede i toppen af næstbedste række.

Jeg tror, Ole er bedre underrettet end de fleste herinde, alle mangler osv. til trods.

Og jeg spørger bare - er det i EfBs eller spillerens interesse - at en spiller kan gå billigt og måske endda væsentligt billigere end markedsprisen?

Vi ved ikke, hvor lav klausulen var, men vi ved dog så meget, at det ingen mening giver at satse så meget på egne talentfulde spillere, hvis de så kan skifte for småpenge.

Vi ved også at et salg af Tim Freriks for ca. 5 mio. kr. blev italesat helt anderledes positivt - med mulighed for at styrke klubben osv. osv.

Ole Bruun frikender dog "ledelsen", fordi de ikke kunne forudsige Troelsens udvikling. Det lyder godt nok mystisk, al den stund at Troelsen på tidspunktet for kontraktforlængelsen mere eller mindre havde etableret sig på førsteholdet med ganske mange kampe for EfB (+100) - dog med enkelte bænkpladser i efteråret 2024. Det taler bare ikke i sig selv for en lav videresalgsklausul.

Det lugter langt væk af, at det var Lungi, Nes måske direkte flankeret af bestyrelsen der reelt styrede de sportslige ting på det tidspunkt, da Hammer de facto var færdig i klubben. Og at de ikke har været dygtige nok til at træffe de nødvendige beslutninger.

Det siger sig selv, at en kontraktforlængelse og satsning på Troelsen ikke har givet nogen som helst mening, medmindre klausulen også var høj nok til, at den var attraktiv for EfB. Ellers kunne vi ligeså godt satse på en anden spiller.

Jeg synes, vintervinduet har været fint, men jeg synes også det er helt klart, at klubben skal have en kompetent sportschef - det er altafgørende. Det har vi heldigvis nu, mener jeg.

Derudover synes jeg ikke, at Ole Bruun er overdrevent kritisk i forhold til vinduet.

Vi har fået spændende spillere ind, som ser lovende ud, men vi har ikke fået en etableret angriber ind - det er på kort sigt en udfordring og risiko.
Waylon Renecke starter inde Foss og Sønderskov på bænken.

Breki starter også inde.
Holdet er meget ungt. Vi mangler en general både nede i forsvaret, og på midtbanen. Har læst på bold er der er 10 emner som har udløb, og kan hentes gratis. De har nok deres på det tørre, og skal have en løn, der er til at betale for EFB. Lej en til midtbanen og en til forsvaret, resten af sæsonen.
:Dr Hansen
Præmissen om, at det er billigere at uddanne sine egne eller hente egne spillere tilbage holder jo ikke

Men hvilket incitament skulle klubberne så have i at have deres egne akademier…?
De klubber som ikke har haft et akademi, etablerer et så snart økonomien er til det - Men hvorfor? Fordi de synes de har for mange penge på deres forskellige konti?

Dernæst vil jeg stadig henvise til den undersøgelse om lønniveauerne i Superligaen, hvor spillerne bl.a blev kategoriseret i akademispillere, udenlandske spillere, danske spillere hentet fra udlandet m.m.
Som netop understøttende det billede om, at egne talenter som udgangspunkt er billigere end spillere hentet udefra.
Hvis ikke man synes den undersøgelse er et bevis på den præmis, så må det fordi man ikke vil indse, at der er noget om snakken.
Og før det bliver italesat, så er rapportens udgivelse i 2016/17 ikke et brugbart argument for, at den ikke kan bruges i denne debat - Medmindre man selvfølgelig kan supplere med nyere informationer i form af artikler eller henvisninger til undersøgelser.
Men det kræver selvfølgelig at man skal til at tjekke op på nogle ting.
Æsbjerg
Men hvilket incitament skulle klubberne så have i at have deres egne akademier…?
De klubber som ikke har haft et akademi, etablerer et så snart økonomien er til det - Men hvorfor? Fordi de synes de har for mange penge på deres forskellige konti?

De gør det fordi, at det kan være en god forretning. Det har det bare aldrig rigtigt været for EfB, men på et tidspunkt må vi håbe klubben når derhen.

En klub som FCN bruger angiveligt et ret stort beløb på sit akademi, men med jævnlige salg i prisklassen 50 - 100 millioner kroner, så financierer akademiet klubben.

AaB har i denne sæson solgt akademi spillere for + 25 millioner kroner, hvilket også må siges, at være flot for en klub, der er rykket ned.

Hvis EfB skal have glæde af akademiet, så er man mødt til at knække kurven, så de største talenter ikke bliver solgt for småpenge som tilfældet har været med Mads Larsen, Jonas Mortensen og nu sikkert også Andreas Troelsen.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Nogen info om træningskampen? Den skulle være i gang nu.
Rigtige fans siger nej til pyro på stadion!
:Womble
De gør det fordi, at det kan være en god forretning.

Men hvis det er en bedre forretning at hapse andre klubbers talenter, hvorfor gør klubberne så ikke bare det?
Hvis det ikke var billigere at producere talenterne selv, så ville akademiarbejdet og alt omkring det ikke være så populært og en stor industri/del af fodbolden.

En klub som FCN bruger angiveligt et ret stort beløb på sit akademi, men med jævnlige salg i prisklassen 50 - 100 millioner kroner, så financierer akademiet klubben.

Jeg er helt med, og jeg synes også at hvis EfB netop vælger at beholde akademiet, så fordrer det at man øger fokus på at gøre den rentable del bedre.
Men hele konceptet med at have et akademi, må simpelthen være udarbejdet af en klar vurdering om, at det er billigere at udvikle talenterne selv end at se hvad der render rundt på markedet indenfor det budget den enkelte klub må have.
Ellers kan jeg virkelig ikke se, hvorfor akademi og talentudvikling overhovedet er en ting - Udover at vi ville løbe tør for fodboldspillere på et tidspunkt.

AaB har i denne sæson solgt akademi spillere for + 25 millioner kroner, hvilket også må siges, at være flot for en klub, der er rykket ned.

Og i skrivende stund er EfB 3 point bedre end AaB, så det umiddelbare billede vil vise, at vi er bedre sportsligt. Dog vil jeg først endegyldigt konkludere det efter 22 runder og igen efter sæsonen, i tilfælde af, at begge klubber ender i top-6.
Hvis vi kigger på den sidste kamp i sæsonen, så stillede AaB med 3 akademister + Helenius (Som måske er for gammel at drage med ind i dette).
EfB stillede med 5 + Vigen (Samme case som Helenius).
Min pointe er, at hvis vores akademi kan være bedre repræsenteret end AaB´s ditto, i forhold til start-11´erne + Ligge i en sportsligt bedre position (Kampprogrammet kan have en ære for dette), så kan det betyde to ting:
EfB´s akademi er på lige fod, måske endda bedre end AaB´s og dermed være en indikator på, at vi kan komme til at præsentere salg i samme størrelse som AaB i en overkommelig fremtid, eller..
At EfB er langt bedre til at supplerer deres førstehold med profiler udefra, endda med et mindre budget til netop dette.

Hvis EfB skal have glæde af akademiet, så er man mødt til at knække kurven, så de største talenter ikke bliver solgt for småpenge som tilfældet har været med Mads Larsen, Jonas Mortensen og nu sikkert også Andreas Troelsen.

Koden kan være så simpelt som tid. Det er selvfølgelig ikke det som er mest af hos os fans, slet ikke herinde - Men se bare Troelsen´s udvikling og brug ham som eksempel på, at man ikke skal forvente at en 18-19-årig går direkte ind i startopstillingen, men at de med tiden kan udvikle sig til netop at være salgsemner.
Om Troelsen er solgt for billigt afhænger af hvad hans frikøbsklausul lød på - Det kan være du har informationer om det? Ellers er et bud på 15 mio ligeså godt som 2.
San har et interview i appen om træningskampen. Han udtrykker tilfredshed med de nye spillere (som alle fik spilletid), og var godt tilfreds med kampen mod en stærk modstander (der skal spille CL-kval).
Selvfølgelig var der med flere nye spillere og også nye konstellationer af de "gamle" nogle fejl, som vi forhåbentlig får luget ud i inden turneringsstart.
Æsbjerg
Men hvis det er en bedre forretning at hapse andre klubbers talenter, hvorfor gør klubberne så ikke bare det?
Hvis det ikke var billigere at producere talenterne selv, så ville akademiarbejdet og alt omkring det ikke være så populært og en stor industri/del af fodbolden.

Du bliver ved med at opstille en præmis, der bare ikke rigtigt ser ud til, at passe. Troelsen er jo et godt eksempel på spillerne godt ved hvad de selv er værd.
Hvor meget mindre troede du at vores nuværende akademi spillere får i løn, hvis de skal lave en besparelse på cirka 10 millioner kroner om året, i forhold til hvis man havde hentet tilsvarende spillere udefra.
Og i skrivende stund er EfB 3 point bedre end AaB, så det umiddelbare billede vil vise, at vi er bedre sportsligt. Dog vil jeg først endegyldigt konkludere det efter 22 runder og igen efter sæsonen, i tilfælde af, at begge klubber ender i top-6.
Hvis vi kigger på den sidste kamp i sæsonen, så stillede AaB med 3 akademister + Helenius (Som måske er for gammel at drage med ind i dette).
EfB stillede med 5 + Vigen (Samme case som Helenius).
Min pointe er, at hvis vores akademi kan være bedre repræsenteret end AaB´s ditto, i forhold til start-11´erne + Ligge i en sportsligt bedre position (Kampprogrammet kan have en ære for dette), så kan det betyde to ting:
EfB´s akademi er på lige fod, måske endda bedre end AaB´s og dermed være en indikator på, at vi kan komme til at præsentere salg i samme størrelse som AaB i en overkommelig fremtid, eller..
At EfB er langt bedre til at supplerer deres førstehold med profiler udefra, endda med et mindre budget til netop dette.

Hele pointen i forhold til mit oprindelige et jo at AaB er i stand til at få en langt bedre pris for deres talenter. Det er der EfB helst skal hen,
Koden kan være så simpelt som tid. Det er selvfølgelig ikke det som er mest af hos os fans, slet ikke herinde - Men se bare Troelsen´s udvikling og brug ham som eksempel på, at man ikke skal forvente at en 18-19-årig går direkte ind i startopstillingen, men at de med tiden kan udvikle sig til netop at være salgsemner.
Om Troelsen er solgt for billigt afhænger af hvad hans frikøbsklausul lød på - Det kan være du har informationer om det? Ellers er et bud på 15 mio ligeså godt som 2.

Jeg er sikker på, at hvis EfB havde fået 15 millioner kroner for Troelsen, så havde Brydegaard ikke ærgret sig over salget.
Annonce