Det er ikke kun spillerne, men også forringelsen af defensiven skabt af Conte og ledelsen.
Systemet er ikke ændret nej, selvom han da forsøgte en smule for at få Eriksen i gang. Men vi står som i sidste sæson, hvad angår taktik ja.
Som jeg ser det, begik man en kæmpe brøler ved at afskibe Godin, uden at få KVALITET ind. Hvor vi sidste sæson kunne rotere i forsvaret og stadig sætte en god backup ind, så har vi i denne sæson Rano som eneste rigtige CB-reserve, mens D’ambro og Kolarov blot er omskolede. Især sidstnævnte har været et kæmpe flop.
Vores defensiv var bomstærk – som i den bedste i ligaen – sidste år. Nu er vi en hullet ost.
De dispositioner må Conte da også tage del i. Nu står vi svagere stillet defensivt end i sidst sæson – ganske vidst med flere spillere til rådighed, men kvalitetsmæssigt ringere.
Mange mål skyldes dog også personlige fejl fra selv rutinerede kræfter. Kolarov et par gange, Vidal x 2 mod BMG, Sachez så sent som i går. Det er bare for ringe, når man vil spille med om mesterskabet.
Så jo, du har en god pointe med at spillerne også bærer ansvar. Ikke kun for åbenlyse fejl, men også kampindstillingen. Det der med at vågne midt i anden halvleg behøver ikke at blive en vane igen. Parma kostede det imod, Torino kunne let var gået galt. Næste gang venter spillere som Berrardi, Boga og Djuricic plus en Locatelli, som heller ikke skal have lov til at spille sit spil. Det kan ende rigtig galt, da Sassuolo gør ondt på os.
Når det så er sagt, så er det jo netop her Conte sætte sine spillere bedre op, og måske passe på med at rotere for meget. For hvad hjælper balancen på midten, når man starter med Kolarov og D’ambro i trebackskæden. Jeg kan godt se, der skal findes en balance ift. rotationer, men det der med at have 2 af de 3 faste CB’s ude, det har ikke ligefrem gavnligt – selv ikke mod de ”dårligere” hold. Vi har været heldige at have Lukaku, så vi trods alt stadig er nummer 5 og kan se de forreste. Men vi har været bagud hjemme mod Fiorentina, Parma og Torino, lukket to ind mod Benevento, det er bare under niveau.
Og de præstationer i ligaen skal så ses sideløbende med 2 X’er og et nederlag i vores CL-pulje, hvor vi er tvunget ud og vinde mod Real nu. More or less.
Når man som manager ikke får DEN her dyre trup til at gøre det bedre, har spillere, der ligner drenge uden selvtillid og selv har peget på Vidal, Kolarov etc. som sine in-coming spillere. Så synes jeg kritikken er berettiget og ikke så unuanceret.
I øvrigt respekt for også at rose ham, for vi har tiltrukket navne udelukkende pga. ham, nogle spillere har udviklet sig flot (blandt andet dem i nævner samt Martinez og De Vrij vel også).
Hvis også min kritik virker unuanceret, så skyldes det nok, at der var så god og positiv udvikling sidste sæson, men at vi ikke byggede godt nok på i sommers og synes retur til pazza.