Redigeretlør 12. dec 2015
@ Fimse
FCN lever jo under de betingelser, at det er et hold i konstant udvikling. Med en meget ung trup kan man gøre sig forhåbninger om at ½ år mere erfaring kan gøre underværker. Desværre er det så også en klub hvor spillerene sælges videre når de begynder at shine.
Optakten til denne sæson så rigtig gode ud. I kampene mod AGF og AIK var der rigtig positive takter og sejren mod Ajax var jo fantastisk. Derfor have jeg også forventet mig væsentlig mere af holdet i denne sæson. Jeg troede, at NU var det at talenterne slog igennem og fandt niveauet. Der var positive takter sidste år, og nu var det endelig, at det hele kom op og svinge.
Jeg blev godt nok slemt skuffet over sæsonstarten med afklapsninger til SJE og RFC. Holdet havde fokuseret på det flotte kombinationsspil, men kunne slet ikke stå imod fysiske hold. En type modstander man ikke have mødt særlig meget i optakten. Baseret på spillerudtalelser, var spillerne også selv temmelig overraskede over, at det gik så galt.
Reaktionen fra Olafur var egentlig OK - nu skulle der fokuseres på defensiven. Denne skulle stabiliseres og så bygge på derfra.
Forsvaret ser jeg egentlig som værende godt nok pt. - ja faktisk rigtig godt. Problemet har så været, at der ikke har været tilstrækkelig beskyttelse af forsvaret - lige foran forsvaret på den defensive midt. Her er Gudi ikke god nok. Petry har været lidt bedre til at være en prop der lukkede tilstrækkelig af lige foran forsvaret.
Mit svar på dette ville være, at rykke Maxsø frem som defensiv midt (samme plads som han med succes spiller på U-21 landsholdet) der beskytter forsvaret, og Ramon ind i forsvaret - det skaber så bare et hul på højre back som jeg ikke tror, at Ørn er god nok til at lukke pt. På venstre back ser "Mini" rigtig god ud offensivt, men stadig med mangler defensivt og dermed endnu ikke klar til at tage over for Mtiliga - som jeg også gerne så rykket ind på defensiv midt som spilopbygger. Det gør så til gengæld Lobotka til overs, hvilket derfor ikke er en løsning - medmindre Lobotka skulle rykkes helt frem som offensiv midt?
Mens forsvaret nu ser tilstrækkeligt ud, mangler der altså en prop på midten foran forsvaret. Positivt har det også været, at der kun har været scoret to mål mod FCN på standardsituationer, hvor FCN i sidste sæson var meget sårbare.
Pasningsspillet har lidt under fokus på defensiven, og ikke været godt nok. Her skal helt klart bygges på. Det var tidligere et varemærke for FCN og er nu ikke noget særligt.
FCN har vist et rigtigt flot og højt topniveau i enkelte halvlege. F.eks. 1. halvleg mod BIF og 2. halvleg mod RFC. Den tænding og den hurtighed der var i spillet skal holdes over en hel kamp.
Altså ser jeg behov for at styrke pasningsspillet, intensiteten, hurtigheden og sætte en prop i midtbanen for at beskytte forsvaret bedre. Med et så ungt og uerfarent hold er det noget der tager tid og her må vi udvise en tålmodighed og håbe på at det kommer efterhånden som holdet vokser. Og så håber jeg, at holdet kommer op mod nogle fysiske hold for at øve og forbedre dette i vinterpausen.
Det helt store spørgsmålstegn ser jeg i om Maxsø fortsætter el. ej. Vervoort der ikke kunne komme på holdet i en belgisk midterklub ligner på papiret ikke afløseren. Jokeren/wildcardet her kunne dog være Runje, der returnerer i vinterpausen med et halvt år tilbage af sin kontrakt. Desuden om forsvaret bliver beskyttet bedre og om man får gang i det hurtige pasningsspil fremadrettet.
Jeg tror ikke på indkøb af frelsertyper, men derimod at man vil satse på det lange seje træk og lade holdet vokse/modnes.
Bliver Maxsø tror jeg på, at holdet kan kravle lidt op i tabellen til en top-6 placering (dette kunne måske også lade sig gøre med Runje). Top-3 tror jeg bliver mellem FCK, FCM, AaB og håber så på, at vi skal slås med RFC, BIF og måske SJE om pladserne lige efter. Forsvinder Maxsø ved jeg sgu´ ikke rigtig hvad vi kan forvente og hvad Vervoort kan byde ind med, el. hvilken betydning det vil få, at man istedet rykker Ramon ind. Så er der også et spørgsmål om John forsvinder og hvad der kan sættes ind her i stedet. Endelig synes jeg at offensiv midt er lidt et spørgsmål idet Marcondes ikke er vokset siden sidste år, mens Vingaard ser ud til at være kommet ind på et lidt højere niveau, men har kontraktudløb til sommer og der måske skal spilles en ny spiller ind.
Positioner jeg tror man måske kunne købe ind til ville være højre back, midtstopper (afhængigt af om Maxsø forsvinder, Runje bliver), og evt. defensiv midt (men det ville så være en diskvalificering af Petry/Gudi/Hebo). Så er der en mægtig spændende venstre back i Henrik Pedersen fra HB Køge. På de øvrige positioner synes jeg holdet er dækket godt ind. Evt. indkøb ville formentlig være på Lobotka/Ramon/Bruninho niveau (jeg regner Henrik Pedersen med til dette niveau). Altså at man satser på kontinuiteten på det nuværende hold evt. suppleret med en-to spillere. Jeg gætter desuden på farvel til Ritter og udlejning af et par unge spillere.