"På baggrund af ovenstående kan man også samtidig give Ståle en lussing over fejlindkøb som Pavlovic, hvor man på en eller anden måde har formået at scoute dårligt og med Matic hvor man var desperat og så muligheden for at hente den i øjeblikkets stund bedste 8´er fra den østrigste liga, der havde en alder som indikerede stabilitet, men et resume som indikerede det modsatte"
- Jeg har hørt det før, vist også fra samme kant, bagatelliseringen af betydningen af de seneste 5 transfervinduer. Nå ja, vi har fået Viktor Fischer, Dame N´Doye og Andreas Bjelland, 3 virkelig gode til konceptet, og vi har fået Andrija Pavlovic og Uros Matic, som altså ikke fungerede. Hvor der handles, der spildes, synes fortællingen at være. Men det er og bliver ikke fortællingen. Den er derimod, at FCK skulle sjofle med 4 transfervinduer, hvor 8 spillere til den centrale akse blev forsøgt kørt ind, og ikke én eneste af dem, kunne give holdet et tiltrængt løft fra dag 1, de fleste end ikke fra dag 100, før heldet tilsmilede manageren, og Dame N´Doye og Andreas Bjelland bankede på døren for at blive signet.
Det er Ståle Solbakkens fortjeneste, som den snu træner, han er, at FCK klarer sig fremragende i europæisk sammenhæng. Og det har flere gange været Ståle Solbakkens fortjeneste, som den faderlige figur og den gode sælger, han er, at nye og tidligere spillere fra nær og fjern lokkes til. Men det er også Ståle Solbakkens manglende fortjeneste, når noget helt centralt i managerrollen går galt. Det er ikke en bagatel. Det er en grundpille i den rolle, han har insisteret på at have, og en grundpille for alle klubber, der anerkender at befinde sig et eller andet sted i transferfødekæden. Det er et stort problem, at Ståle Solbakken har fejlet så eklatant (og så mange gange i træk) ved udskiftning af spillere til centrale pladser, og først da de selv kom rendende, fik et par i hus. Og det er et stort problem, hvis de spillere, der er kommet ind, når førsteprioriteterne har meldt fra, er udtryk for klubbens back-up planer. Og det skal der tages hånd om, længere er den sådan set ikke.