Redigeretons 19. feb 2020
Selv tak, Zebra, ligeledes for din respons. Jeg har et par spørgsmål og kommentarer til samme, here goes:
"På sigt kommer det til at løfte os op på et kvalitetsniveau, hvor vi også på offseasons og "sammenspilnings-sæsoner" kan dominere i ligaen"
- Det er en ret bastant udmelding, at sådan bliver det. Hvad er dit argument for det? Forstå mig ret, jeg ønsker du får ret, det ville være fantastisk, jeg er bare ikke blevet præsenteret for argumenter eller empiri, som overbeviser mig. I andre sammenlignelige ligaer (jeg forholder mig til Holland, Belgien og Portugal), har den øgede økonomi generelt i ligaen bragt flere klubber på banen, ikke kun én. Og den klub, som har haft størst moment og udbytte af samme, er min anden klub, Ajax. Jeg kan ikke sige, det nødvendigvis er på baggrund af følgende, men det har afgjort en effekt; det er den klub, som samtidig har det klareste koncept i scouting/profiling og talentudvikling. I hvert fald af det kendskab, jeg har til de andre klubber. Jeg mener ikke at have set set tegn på, at FCK er gearet til at klare opgaven med Ståle Solbakken som manager. Som sagt; et par af rollens kerneområder er for skidt kørende.
"Den eneste grund til at vi kun ligger på 3/6 mesterskaber (som det ser ud lige nu), er at FCM lige pludseligt er kommet ind fra højre"
- Enig, men det taler ikke for din forventning til fremtiden, men imod. FCM har gjort det, og det kan andre også.
"I min verden er det dog ikke et problem, tværtimod, det højner niveauet at vi har en rival som presser os og omvendt"
- Ja, hvis vi samtidig formår at holde dem bag os. På den nationale scene kan den status være ved at glide os af hænde.
"Med de penge der ender i klubkassen på Europæisk deltagelse og spillersalg, kan vi smide større beløb på spillere og derved (i teorien) få større kvalitet ind"
- Hvad forhindrer f.eks. FCM eller Brøndby i at gøre det samme, når/hvis de finder nøglen til Europa? Som jeg skrev i oplægget, så piner det mig, at der tilsyneladende ikke er større fokus på risk, når det kommer til forventningerne til fremtiden. De ydre faktorer er først og fremmest nationale konkurrenter, som på et tidspunkt vil få hul på bylden, samt Uefa, som gør det sværere for især klubber som os, som på den ene side ikke er hjulpet af at tilhøre en større liga, på den anden side er afhængig i at deltage i et attraktivt gruppespil stort set årligt.
"De her tre ting tilsammen gør at vi kan hive nogle talenter ind, der måske under normale omstændigheder, var taget til en top5 liga, men så i stedet vælger at tage et år i FCK og få boostet interessen"
- Måske, ja. Eller nej, bare ja. Argumentet er i hvert fald fint nok, men det besvarer ikke mit spørgsmål gående på, hvad såvel den sportslige og på længere sigt den økonomiske succes vil være, såfremt samme talenter i nuværende setup er så længe om at slå til, at truppen kun er i harmoni hvert tredje år, mens de andre år er opbygnings- eller afviklingsfaser, alt efter hvordan man kigger på det?
"Lige nu ligger vi på et pointsnit på 2,1 i ligaen. Sammenlignet med sidste år hvor vi vandt, lå vi på 2,2. Jeg er med på at spillet ikke har været ligeså smukt i år, men resultatmæssigt er det altså et ret pænt snit - FCM har bare været suveræne i år!"
- Indtil vi vandt mesterskabet sidste sæson, havde vi et snit på 2,48. Vi sluttede med et snit på 2,2, fordi holdet gik på sommerferie efter mesterskabet var sikret, bl.a. tabte vi de sidste tre kampe af turneringen. Men din pointe er (ellers) rigtig god, og som jeg har givet udtryk for i andre indlæg, er det ikke denne sæson isoleret set, som giver anledning til større bekymring. Det er tendensen, der er bekymrende, det er udsigten til den lavere rate af mesterskaber og flere ´halvfærdige´ sæsoner, der er bekymrende. Det er hverken den enkelte kamp eller den enkelte sæson.
"Mange FCK fans har den generelle indstilling, at hvis ikke vi vinder HVERT ÅR er det en skandale"
- Den snak må du tage med dem, som mener den slags. Den er ikke gældende for mig, og så vidt jeg har opfattet heller ikke for "traditionalisterne" her i tråden.