Snak

Mere indhold efter annoncen
Det er jeg ikke enig med dig i, Esrever. Af den årsag, at kritikken fra Mikkel Bischoff også er en kritik af et afgørende, sportsligt ansvarsområde, som ligger under Ståle Solbakken. Når han f.eks. skriver "... nordmandens tro på og tillid til de nuværende midtstoppere er lav" og "... det er dårlig trupplanlægning af FCK", så er det jo den logiske konsekvens af såvel Ankersen- som Zanka-handlen, men loyalister vil stadig (kunne) påstå, at Ståle aldrig har udtalt det. Som en slags fender mellem virkeligheden og klubbens beslutninger, både på et overordnet plan (hvordan FCKs set-up skal se ud) og på et konkret plan, som omhandler de enkelte spillerhandler og den forudgående scouting af samme.

Jeg finder ligheder mellem dén tilgang og en beruselsestilstand, hvor kun den absolutte nutid har betydning. Al erfaring, historik og fakta mister betydning for aktuel aktivitet. Der blev således også givet prøver på det på denne side og Sidelinien, umiddelbart efter handlen. Nu var det altså bare at få stabiliseret, og så bare fuld fart frem mod mesterskabet. Som om de mekanismer og beslutninger, som har fået klubben i fedtefadet i første omgang, er uden betydning.
ved ikke om den er postet allerede men fint interview med zanka, ved hvad kan skal og tager ansvar herfor, det kan jeg sku godt lide at høre og for de snolde penge det koster, fremragende signing,
https://www.fck.dk/nyhed/zanka-vender-hjem-se-det-store-interview


og lidt fra ståle, vi kan åbenbart forvente mere Biel på midten hvilket bliver spændende. Den næste halvsæson må så afgøre ståles skæbne, med det hold burde vi kunne holde os nær toppen
https://www.fck.dk/nyhed/staales-status-del-2?fbclid=IwAR0x1KF22sWkOgB_dS7o3b-88qfj2P15XHYAEagw4Kmb_lJ5nHzyTzMPiUA
Pep Biel bliver iøvrigt nu kaldt David Silva af holdkammeraterne, så jeg er spændt på at se ham på midten meget mere. ^^
Stenbrodreng.
Bedste minde fra en FCK-Aab-kamp. Jeg mener, at FCK vandt 4-0, at det var en af de sidste kampe og at Brøndby vandt mesterskabet. Jeg havde inviteret min svigerfar i Parken, han boede i Århus og så aldrig fodbold. Så nu skulle det være.

Vi tog bussen, sad godt bagerst i en propfyldt bus. Der var rødt og hvidt alle vegne, glade forventningsfulde Aab-fans, og de skabte god stemning. Jeg elsker den der syngende dialekt, og morede mig over næsten hver sætning. På et tidspunkt stiger to FCK´ere på, to unge kvinder på cirka 17-18 år, løvedress, malet i hovederne og ja, nu var de så i bussen.

I samme øjeblik de steg ind, så lød det fra ALLE Aab´erne:

FC FISSE
DET KOSTER KUN EN TIER

FC FISSE
DET KOSTER KUN EN TIER

Højt, sjovt og pigerne stod af. Min svigerfar grinede lidt i skægget, men han VAR forarget.

Vi stod af og gik sammen med nordjyderne gennem Fælledparken. Pludselig tog han et æble frem og en foldekniv, I ved, sådan en af de der multilommeknive med forskellige former for værktøj. Jeg sagde til ham, at den bliver hapset af kontrollørerne. Han troede mig ikke, men jeg fik ham nu overtalt til at gemme den, fint nok, men selvfølgelig kunne han ikke finde den bagefter.

Fire punkter, fremført herinde igennem mange måneder i denne perioder, mange måneder i forrige bølgedal, og år i den første periode under dette set-up, som ikke burde kunne lade sig gøre at fremføre uden dybdegående og konkret taktik- og procesviden:

"... vi mangler speed i holdet, så handler det om at få de spillere i form, som kan sætte en mand én mod én"

- Det er problematisk, når holdet er så duelsvagt på kanterne, som er den dynamiske del af Ståle Solbakkens koncept. Af den grund har det været forfærdeligt at se Viktor Fischer ude af form og Pep Biel "ude af profil", samt reserver som enten er ubrugelige eller placeres et andet sted på banen (Rasmus Falk), grundet manglende styr på "profilingen" til dét område.

"... på den centrale midt skal du ikke kun kunne bruge bolden, du skal også kunne dække områder defensivt, og du skal kunne screene af"

- Nøjagtigt, og derfor bliver Rasmus Falk aldrig andet end det mindst ringe alternativ som makker til Zeca. Vi har ingen oplagte alternativer til positionen, hvilket er et kæmpe problem for konceptet. Kan man få kreativitet og tempo fra den centrale akse, er det fint, men det må aldrig være på bekostning af stukturen, presset og overtaget centralt, som er det, den dynamiske del af konceptet hviler på.

"Med hensyn til speed, så handler det f.eks. også om, at backs ikke stopper, når der er 30 meter til mål, men går hele vejen, så der bliver åbninger til andre, som kan bruge deres færdigheder. Jonas Wind bliver aldrig en hurtig spiller, men han tænker hurtigt, og jo mere bevægelse der er rundt om ham, jo større mulighed er der for, at han kan spille de andre gode"

- Jeg erkender blankt, at FCK vanligvis har haft held med at hente backer, og at Pierre Bengtsson, Bryan Oviedo og Karlo Bartolec har skuffet voldsomt ift. forventningerne baseret på tidligere superligabedrifter - men noget andet må også være gået galt, siden fire backer (inkl. Guillermo Varela) på samme tid fejler. Der er altså både internationale karrierer og små 100 landskampe bundet til de spillere, så et eller andet må de for fanden kunne.

"... nogle gange skal du måske lave en endnu bedre research i forhold til det mentale. Hvad betyder det at spille i FCK. Har du ressourcerne og kapaciteten rent mentalt til at spille her. Det er måske en undervurderet faktor, som måske kan det betyde, at vi ikke har været sammensat helt rigtigt"

- Jeg og andre har talt om den "profiling" i årevis. Det er faktisk et af de områder, jeg tror Ståle er bedst på; at formidle Projekt FCK og få fornemmelsen af, om spilleremner 1) køber det og 2) har det, der skal til. Det er noget, som resten af den sportslige sektor - både scouting og den tekniske direktør, pt. Frederik Leth - skal være ligeså dygtige til som Ståle Solbakken. Og det er der ikke meget der tyder på, at de er. Så vil nogen måske bryde ind med en fuldemandssnak om, at det ved jeg ikke noget konkret om - måske ikke, men hvis ikke der var noget om det, ville det selvfølgelig ikke være så udtalt i spillet og resultaterne, og selvfølgelig heller ikke noget, Ståle Solbakken ville belyse, når det ser aller værst ud.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
@Matias,

Det er jeg ikke enig med dig i, Esrever. Af den årsag, at kritikken fra Mikkel Bischoff også er en kritik af et afgørende, sportsligt ansvarsområde, som ligger under Ståle Solbakken. Når han f.eks. skriver "... nordmandens tro på og tillid til de nuværende midtstoppere er lav" og "... det er dårlig trupplanlægning af FCK", så er det jo den logiske konsekvens af såvel Ankersen- som Zanka-handlen, men loyalister vil stadig (kunne) påstå, at Ståle aldrig har udtalt det. Som en slags fender mellem virkeligheden og klubbens beslutninger, både på et overordnet plan (hvordan FCKs set-up skal se ud) og på et konkret plan, som omhandler de enkelte spillerhandler og den forudgående scouting af samme.


Hvad skulle pointen være i at benægte hvad Ståle har sagt O.o -Det vil jo altid kunne citeres så dan tanke er komplet meningsløs..

Hvad der er mere interessant er hvorfor truppen er sat sammen som den er og hvem der har lagt strategien for indkøb samt salg. Hvem er det lige der ønsker vi skal sælge spillere med stor profit og derfor køber unge spillere? -Er det Ståle der ønsker at skille sig af med sine bedste spillere, forringe truppens niveau og muligheder for at præstere for usselt mammon, -eller er det bestyrelsen der gambler med de sportslige resultater for hurtige penge? Hvis der er en der med sin historik falder ind under betegnelsen "Never change a winning team" så er det vel netop Ståle? -Dette senest bevist ved at han netop har hentet de bærende spillere ind han havde på holdet sidst det præsterede..

Jeg finder ligheder mellem dén tilgang og en beruselsestilstand, hvor kun den absolutte nutid har betydning. Al erfaring, historik og fakta mister betydning for aktuel aktivitet. Der blev således også givet prøver på det på denne side og Sidelinien, umiddelbart efter handlen. Nu var det altså bare at få stabiliseret, og så bare fuld fart frem mod mesterskabet. Som om de mekanismer og beslutninger, som har fået klubben i fedtefadet i første omgang, er uden betydning.


Matias, det er vel netop "Raus-segmentet" der opfører sig som en børnehave og lever i nuet, der er ingen der stiller de rigtige spørgsmål og undrer sig over hvorfor der sker en ændring i FCKs (Ståles) indkøbsstrategi, på trods af man ved hvad manden står for og hvordan han altid har aggeret.. -Jeg kan kun blive panisk ved tanken om at bestyrelsen også kunne have fundet på at diktere hvor mange unge spillere der skulle være på holdet (red. fra kampstart), men mon ikke de har fået kolde fødder nu efter de har set hvor galt det kan gå at ændre strategi fra noget der virker og giver en fast indtjening (læs sikrer gruppespil) til at rode rundt som scouting og talentudviklingsklub?

Er du, Matias, i tvivl om hvorvidt Ståle kan genvinde mesterskabet og skabe resultater med sin 4-4-2 hvis ellers bare han selv får lov til at udvikle holdet? Altså slipper for at sælge spillere og i stedet sætte CL som mål? -Og slipper for at hente spillere med videresalgspotentiale fremfor beviste profiler der kan øge FCKs niveau.

Hvad vil Ståle helst hvis Ståle kan vælge? Vil han betale dyre lærepenge for en perlerække af talenter, eller vil han hellere bruge store penge på få indkøb der kan gøre en forskel for holdet? -Med din hukommelse og Ståles historik i tankerne, hvad tænker du så svaret er på ovenstående?
Mulig trup 2021/2022
Sad lige og listede pladser/truppen op med tanke på hvilke spillere vi nok skal af med, og hvilke der kan blive solgt.
Det ligner et meget travlt sommervindue om et år, selvom man helt sikkert går efter at komme af med nogle af vores back
i vinter-vinduet. Mange af jer vil nok mene at Bjelland skal skal væk, men det er altså lettere sagt end gjort, med den løn.
Man kan selvfølgelig altid "fyre" ham og købe ham ud af hans kontrakt, men det bliver også mega dyrt og man kan diskutere
hvor intelligent det egentlig er. Mit umiddelbare bud ser sådan ud.

KEEPER
---------------------------------Kalle
----------------------------------ny
---------------------------------ny/U19


FORSVAR
Ankersen--------------Nelsson/ny---------Zanka-------------Boile
Bartolec/ny-----------Bjelland/ny------Marios/ny--------Bengtsson/ny




MIDTBANE
Daramy/ny---------------Zeca------------Biel/Falk----------Fischer
Biel/Falk--------------ny/Schöne------------ny----------------ny
(JBL/ASO)-----------(Nelsson/Stage)-------Mudra------------Oviedo


ANGREB
----------------------------------Wind
-------------------------------Fischer/ny


---------------------------------Kamil
----------------------------Kaufman/Wind/ny


ikke plads/ikke god nok:
Varela
Oviedo
Stage
Thomsen
Sigurdsson
Santos (udlånt Leganés)
Lüftner (udlånt Omonia Nicosia)

Mulige salg:
Falk (lovet)
Zanka (leje)
Grytebust (utilfreds)
Nelsson (for god)
Wind (monster-bud)
Daramy (monster-bud)
Jeg har altid ret - selv når jeg tager fejl.
Næste sæson er vi først på skideren, hvis/når Zanka smutter igen sammen med Falk, Wind, Kalle og Nelsson......

Men så må vi have hentet Lössl istedet for Kalle, Zanka på permanent, Hausner i AGF, Schöne i Genoa samt JBL i Hoffenheim. Ja ja men med 250 mio i forventet underskud, så tror jeg simpelthen ikke på flere nye ind. Men derimod mange ud, for at dække underskuddet...
Leeds United FCK Valencia Werder Bremen
"Hvad skulle pointen være i at benægte hvad Ståle har sagt"

- Præmissen er, at han aldrig har sagt det. Hvis han har sagt det, som er din præmis, vender det jo op og ned på forudsætningerne, og i det tilfælde er jeg naturligvis enig med dig. Men det er ikke virkeligheden lige nu.

"Er det Ståle der ønsker at skille sig af med sine bedste spillere, forringe truppens niveau og muligheder for at præstere"

- Det er nu engang vilkårene i en klub som FCK. Vi kan sagtens tage en snak om tolerancetærskel eller threshold eller hvad du vil navngive den del, som gør, at strategien mere udtalt end tidligere, handler om økonomiske gevinster som koster på det sportslige. Jeg er ikke uenig med dig i, at det er problematisk fsva. Ståles arbejde og os som tilhængere, som primært kerer sig om det sportslige, men jeg kan og vil aldrig lade det fungere som neutraliserende faktor for de for mange fejlskud, man har gjort på transfermarkedet.

"... det er vel netop "Raus-segmentet" der opfører sig som en børnehave og lever i nuet, der er ingen der stiller de rigtige spørgsmål og undrer sig over hvorfor der sker en ændring i FCKs (Ståles) indkøbsstrategi"

- Absolut ikke. Rauserne tager udgangspunkt i resultater og titler over lange, sammenhængende perioder, hvor loyalister bevæger sig fra kamp til kamp, og alt forudgående tilsidesættes igennem udbrud som "slap nu af, ingen panik over, at vi har tabt en udekamp til OB" og andet fra samme tosseskuffe. Din strategipræmis forklarer stadig ikke det forhold, at der har været for mange fejlskud på transfersiden, et koncept der kan være for låst ift. udviklingen i spillet generelt og det forhold, at vi, trods alt, stadig har betydeligt flere økonomiske muskler end vores nærmeste konkurrenter, men ikke kan få et titeltmæssigt overtag.

"Er du, Matias, i tvivl om hvorvidt Ståle kan genvinde mesterskabet og skabe resultater med sin 4-4-2 hvis ellers bare han selv får lov til at udvikle holdet?"

- Der er nogle elementer i dit spørgsmål, jeg synes mangler. Det korte svar er; nej, jeg er ikke i tvivl om at Ståle Solbakken kan vinde mesterskaber med FCK. Men jeg er til gengæld i tvivl om det holdbare i at finde spillere, som skal være så dygtige og er så svære få til at præstere i konceptet, at processen af dén grund besværliggøres. Desuden; jeg tvivler også på, at vi kan finde spillere som ser sig selv i FCK i (endnu) længere perioder, trods de har spillet sig til vedvarende opmærksomhed fra mere attraktive adresser. Det handler ikke kun om FCK. Jeg havde en snak med MadsLeb om, at kontraktforhold i professionel fodbold i gennemsnit er kortere nu end den var for blot 10-12 år siden. Det er jo ikke en virkelighed, FCK egenhændigt kan ændre på, og en del af de spillere vi har haft succes med igennem de seneste 4-5-6 år, har netop haft en gentleman agreement som handler om, at FCK er et trinbræt man står på i et par år. Det er jo ikke bare Ståles virkelighed tildelt af FCKs bestyrelse, det er også Ståles virkelighed ift. spillerkrav inden kontraktindgåelse.
@Altid ret:
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dig, men jeg har en række spørgsmål til dit indlæg.

1. Mener du at Bjelland skal/kan spille på midtbanen?
2. Mener du at vi skal hente Schöne om et år, når han er 35?
3. Mener du at det er realistisk at vi om et år skal have et lønbudget der både har Zanka, Schöne, Bjelland og ASO/JBL, for det er jeg ikke.
Annonce