Snak

Mere indhold efter annoncen
"Og så må vi se om Pep Biel er løsningen på midten men jeg tvivler dog."

Alle dem, der blev gigantiske Biel-fans, efter han havde banket 744 bolde ud af stadion mod Lyngby i foråret, blev ellers igen-igen fans efter kampen mod FCN. Misforstå mig ikke, fordi jeg håber da ved gud, at han bliver en succes derinde. Jeg har dog svært ved at se det lykkes mod hold, der vil mose eller løbe centralt - BIF, FCM og i Europa.

Det er lidt sjovt, hvordan hånden holdes over Pep Biel, når man tænker på, at stort set hele fanbasen var klar til at halalslagte Kasper Kusk, fordi han var sløv i tilbageløbene. Noget Pep Biel konsekvent er. Nå, men lad os da bare blive enige om, at det vil være bedst for alle parter, hvis Pep Biel rent faktisk bliver en succes derinde. Dét må være sidste chance for succes i FCK under Ståle Solbakken i hvert fald.
København.
Pep Biel er efterhånden begyndt at løbe baglæns i fart. Det klæder ham.

Jeg har en lillebitte tro på, at Pep Biel kan være løsningen centralt, men det kræver at resten af holdet bevæger sig. Han var ret god til at modtage og slippe bolden hurtigt i søndags, pres eller ej.
fck-medløber.
Hvis vi har problemer med budgetterne bør vi ændre strategi.

I 2018 sæsonen scorede Patrick Mortensen 18 mål for Sarpsborg og det er inklusiv de mål han scorede i EL kval og EL gruppespil, mod hold som Rijeka (dem vi røg ud mod...Ja Sarpsborg sendte dem ud) Tel-aviv og Genk.

AGF købte ham for €600k, på det tidspunkt en 29 årige spiller og ikke det vilde videresalgs potentiale.

€600k er jo ingen ting for os og 18 mål i en sæson for et Norsk hold er da godt.

Så hvis man kan få en spiller som Zinckernagel for €600k ser jeg det som et langt langt langt bedre køb end at betale €3m for en spiller der engang har scoret 18 mål i Segunda division i Spanien...

Jeg synes også endda det er en langt langt bedre investering at betale €600k for en ældre spiller end €3m for en spiller som Kaufmann når vi er i krise og ikke vinder mesterskaber

Det der med at købe uprøvede talenter ind til et hold der ikke spiller godt er en dårlig ide synes jeg. Man kan gøre det når man har en god stamme og man ved man vinder ligaen osv.
Success is temporary loyalty is forever PS: Tag en tur i skoven 🌲 med Bo Henriksen når du er gnaven.
Noget helt andet, som jeg ikke har set skrevet herinde, så er lejeaftalen med Mathias Zanka specielt god, fordi det er en lejeaftale. Hvis han, mod forventning, er blevet for dårlig, så kan FCK vel med rette melde nej-tak til sommer, hvor jeg antager, at det ligger en mundtlig aftale om, at man forsøger at gøre aftalen permanent.
København.
Tror nu ikke vi behøver og gå i den anden grøft, men igen igen igen få gjort scouting afdelingen effektiv, og få hentet spillere som passer ind i det system Ståle vil spille, lidt mere Amartey og meget mindre af det vi ser nu, hvor der i panik hentes ind at tidligere profiler for at lappe de huller der er opstået på alt for mange pladser
“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.” ― William Gibson 12-8
Mere indhold efter annoncen
Annonce
@Mathias,

- Ja det kan jeg da. Og det kan koges ned til det essentielle, at hvis truppen ikke præsterer i tråd med sportslige ambitioner (bl.a. at mesterskabet skal vindes to ud af tre sæsoner), så har den fejlet.



Nu ved jeg ikke om bestyrelsen egentligt stadigt har en målsætning om at vinde det danske mesterskab 2 ud af 3 år? Det kan være det står i regnskabet, men jeg har ikke kigget i det for nyligt og erindrer det ikke.

Derfor vil jeg heller ikke lægge hovedet på blokken og skråsikkert kalde de seneste indkøb som fejlskud.

Lad os tage følgende antagelser:

1. FCK vinder det danske mesterskab, kommer i CL og vinder en del kampe, Pep Biel, Nelsson, Kaufman og Stage gør det fremragende og bliver alle solgt for +100M per styk, året efter bliver FCK nummer 4. Ubetinget succes for transferstrategien, skidt for sportslig målsætning.

2. FCK bliver nummer 2, kommer i EL går videre fra gruppespil, sælger 2 talenter for samlet 200M, -FCK bliver nummer 2 efterfølgende med resten af grundstammen. -Succes for transferstrategien, ingen succes for sportslig målsætning.

3. FCK bliver nummer 1, kommer i EL sælger et talent for 100M må afhænde resten med tab, vinder mesterskabet igen året efter. -Nul resultat på transferstrategien, sportslig målsætning opnået.

Vi kan sætte flere scenarier op hvor alt går værre eller bedre, men kun 2 af de ovennævnte tror jeg bestyrelsen er ganske tilfreds med nemlig 1 + 2, jeg tror ikke nummer 3 som vi som fans har fokus på vægter nær så meget som vi i virkeligheden ønsker.

En investering i et ungt talent er en investering i fremtiden og ikke i nuet => ikke forventet udbytte = intet mesterskab i sæsonen der investeres. Derfor mener jeg dit udgangspunkt er forkert, da antagelsen er at det er mesterskaber der tæller fremfor profit ved videresalg. Hvis bestyrelsen virkeligt ønskede mesterskaber og det var primære målsætning, så var Ståle fyret for lang tid siden og retningen ændret. Så derfor tør jeg godt lægge hovedet på blokken og skrive at bestyrelsen har været klar over risikoen ved strategiændringen = gå på kompromis med resultaterne, mod at se stigende indtægter fra transfers, + med forventet gruppespil i EL ville give et højere afkast end et mesterskab (da man ikke har regnet med CL). De havde nok aldrig sandet at vores gruppespil kunne komme i fare, men mon ikke Ståle har advaret dem på forhånd og det derfor ikke er endt med en fyring af manden der lavede en "I told you so"?

Man har ment, at et budget som er i størrelsesorden 50% større end vores nærmeste ligakonkurrenter, rækker til at projektet (herunder den ændrede strategi) kommer i mål. Det har vist sig at være en svær øvelse.



Ganske som alle andre steder i Verden, nu kan jeg ikke huske hvilken bruger det var eller i hvilken tråd, men det er tidligere blevet påvist at FCK udfra deres økonomiske dominans burde vinde 70% af mesterskaberne (så vidt jeg husker), det var dog før FCM skruede op for blusset, så mon ikke det i den kontekst sætter %-satsen ned, samtidigt med at strategiændringen med højere flow af spillere ligeså må koste..

Nedturen skal i den sammenhæng ses over sæsoner, ikke fra kamp til kamp, og nu står vi med håret i postkassen. Diskussionen vi kan tage, er hvorvidt det er rimeligt, at fastholde de sportslige ambitioner (som også kan aflæses af det økonomiske afkast) med de relative økonomiske forskelle mellem os og vores konkurrenter.


Jeg ser skam også over flere sæsoner, jeg ser at den ændrede strategi er skidt for Ståle og den måde han får holdet til at præstere på, det er for Ståle en umulig opgave..

Jeg ved ikke hvad der er hovedproblemet her, jeg kan se følgende udfordringer:

Vi har ikke samme veludviklede kobling mellem talentudviklingen og førsteholdet som i klubber som FCN og FCM.

Vi køber dyre talenter ind til at træne og spille med førsteholdet fra start, fremfor at give dem tid i "rugekassen".

Vi ønsker at se en udvikling indenfor meget kort tid, så vi hurtigt kan tjene penge på videresalg.

Vi har historisk haft en hel anden strategi og derfor er vi som fodboldklub og koncern slet ikke gearet til en radikal ændring af de sportslige forudsætninger.


Uanset hvordan man vender og drejer det, har scoutingen ikke leveret tilstrækkeligt kvalitative emner, i bestræbelserne på at have en trup, som ikke falder så meget igennem, som tilfældet har været. Jeg er jo helt enig i, at flere ting har fejlet, men jeg er egentlig ikke ude på at sætte procenter på, hvor det er gået mest galt. Det sagt er det uholdbart - som du siger; såfremt ambitionerne fastholdes - at bruge så store andele af transferbudgettet på udviklingsspillere.


Jeg tror ikke nogen har vidst helt præcist hvornår kvaliteten vil tage et dyk, selv FCN har jo erfarne spillere på banen. Vi er nok enige om deres talentmasse intet fejler, alligevel vinder de ikke mesterskaber. FCK havde måske troet at holdet kunne klare 40% unge 60% erfaring mod FCNs 80% unge 20% erfaring, det ser vi nu ikke kan sikre mesterskaber og vi er på mange områder i samme båd som FCN.

Hvis vi har malet os op i et hjørne, hvor konceptet ikke tåler, at truppen tilføres 1-2 talenter under 23 år (de færreste er ligefrem teenagere, så det er ikke helt unge spillere) pr. sæson, så har vi endnu et problem.


Det mener jeg så heller ikke er tilfældet, vi har jo også tilført langt flere end 1-2, med tilgange som Wind og Daramy (homegrown) + Nelsson, Stage, Kaufman, Biel. -Hvilket måske var en anelse for ambitiøst.

Vores problemer med den nye strategi er dog ej heller gået bestyrelsens opmærksomhed helt forbi, dette ifølge udtalelsen fra Bo Rygaard, hvor han nævnte "det nok ikke var en god ide at skulle sælge spillere"... -Dette ser jeg som en indikator for at Ståle rent faktisk "burde" have solgt yderligere spillere fra i forhold til planen, men at man fra bestyrelsens side har sandet at citronen nok var blevet presset lidt for meget i forhold til strategiændringen (Vi skal tænke på salgemnerne ville være vores målmand og Nelsson, evt. Wind) og derved unødigt ville amputere holdet yderligere for kvalitet og gøre en genrejsning af holdet et projekt der vil tage flere år.
Nu ved jeg ikke om bestyrelsen egentligt stadigt har en målsætning om at vinde det danske mesterskab 2 ud af 3 år? Det kan være det står i regnskabet, men jeg har ikke kigget i det for nyligt og erindrer det ikke


Jeg ved at Lars Seier har sagt de går efter 7 mesterskaber på 10 år. Om den udtalelse repræsenterer bestyrelsens målsætning ved jeg ikke. Men 7 ud af 10 er tæt på 2 ud af 3 (6.66 mesterskaber på 10 år)
Success is temporary loyalty is forever PS: Tag en tur i skoven 🌲 med Bo Henriksen når du er gnaven.
Ift Bjelland: Fck kunne sagtens tænkes at overveje, at nedskrive værdien på truppen i lyset af covid19 og flette Bjelland ind i dét. Særligt hvis man melder ham invalid / lignende. PR pinligheden ville være stor, men rent økonomisk er afføder et sådant tab sjældent ændringer på - hvis ellers sund - driften.
Særligt hvis man melder ham invalid / lignende.


Mon ikke først det ville blive dyrt i erstatningskroner og advokattillæg, hvis vi begynder at melde spillere, der trods alt har spillet, hvad der svarer til +25 kampe med fuld tid på en sæson, fodboldinvalide.
Og skal Bjelland selv, ikke være med på den? Så er det nok bedre, at købe ham ud. Selvom han nok ikke går med til det selv.

I og med Zanka er kommet til, og hvis han har det niveau vi kender til, så bliver han jo nr 1 på holdkortet. Hvilket jo betyder at Nelsson endelig kan få lidt hvile en gang i mellem. Der tænker jeg, at Bjelland nok skal steppe op. Zanka gør alle bedre!
Annonce