Hej madamskrald
Tak for det.
Jo jeg synes ordfnidderiet skal holdes på et minimum. Kan jeg få dig til at læse mit oprindelige indlæg herinde og se NickRomariaog Fjelle svarede til dette? Jeg håber virkelig niveauet er højere herinde. Det kræver sådan set blot at man læser og lytter.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så kommer jeg til at forlade tråden fordi så spilder jeg min tid. Og ja.. Jeg ved godt at det ikke er et tab for jer at miste mig, så det skal ikke ses som en trussel. Bare en konstatering hvis jeg pludselig forsvinder. Så ved I hvorfor. Kommentarer som de to ovenstående fra NickRomaria og Fjelle80 er uintelligente og har kun et formål: At skabe en konflikt. Det skaber ikke en god samtale.
Til emnet
Når man sælger 25 % af sine TV-rettigheder til et investeringsfirma, så er det som at tisse i bukserne for at holde varmen. Jeg føler mig ikke overbevist om at alle er klar over helt præcist hvad det betyder. I fremtiden (og det starter allerede til september) så modtager Barcelona en faktura hver måned som de skal betale før de betaler alle andre regninger. Det gør de i 25 år. Hvis man lige skal sætte sig ind i hvor lang tid 25 år er, så kan det gøres meget simpelt: Hvor godt husker du FC Barcelona i 1997? Det er 25 år siden.
Forestil jer hvis præsident Josep Núñez havde besluttet sig i 1997 for at sælge 25 % af alle La Liga TV-indtægter i 25 år for at holde trit med Manchester United og Real Madrid som dominerede i de år. Så ville der på ingen måde være råd til indkøb som klubben har stået for de seneste mange år. Det er altså virkelig mange penge man opgiver for at få en kortsigtet kapitalindsprøjtning. Det er estimeret til at klubben mister cirka det dobbelte Euro som de modtager på denne manøvre. Dette estimat er baseret på at La Liga indtægter ikke stiger henover årene. Hvis Barcelona bliver mere populær at se på TV, så er aftalen endnu værre for klubben og endnu bedre for klubbens nye fjende: Sixth Street.
Jeg føler mig overbevist om at klubben har katapultet sig ud af den midlertidig økonomiske krise.
Jeg føler mig overbevist om at klubben har købt sig til et slagkraftigt mandskab. Både i 2022 men også i 2028. Der er en stærk bredde. Der er mange unge, en del i deres bedste fodboldalder og nogle få ældre. Det er helt optimalt.
Jeg er desværre også bare overbevist om at problemerne bygger sig op henover årene. Hvad sker der om 4,5 år når Laporta stiller op til præsidentvalg igen? Skal vi stemme ham ind efter denne manøvre? Sidste gang han var præsident skulle der stemmes om et mistillidsvotum fordi han havde lagt klubben i økonomiske ruiner. Fans jublede da Sandro Rosell kom til fordi han skulle redde klubben økonomisk. Det lykkes desuden. Især med Neymar-handlen fra Santos. Jeg frygter at om 10 år vil vi se tilbage på 2022 med rædsel. Fakturaerne fra Sixth Street stopper altså ikke bare sådan lige. Dem sender de hver måned også i 2034.
Så kan man så spørge sig selv "Hvad var alternativet" og svaret er simpelt: Brug færre penge. Lad være med at købe Ferran Torres fra Manchester Citys bænk. Lad være med at købe Raphinha. Lad være meda t købe en gammel Lewandowski. Benyt sig af flere spillere fra akademiet.
Ja, disse spillere vil forstærke truppen. Naturligvis. Klubben har en af de stærkeste trupper i verden nu fordi man har købt disse spillere.
Der er ingen tvivl om at Lewandoski vil blive en sportslig succes. Men kunne man ikke klare sig med dem man havde i forvejen?
Der er ingen tvivl om at Ferran Torres og Raphinha nok skal blive bedre og bedre fodboldspillere under Xavi. Men er der ikke også andre spillere der vil det? F.eks Ansu Fati og Dembélé.
Og hvis denne besparelse ikke var nok, så kunne man naturligvis sælge ud af nogle spillere ligesom de ansvarlige klubber har gjort. Dem der heller ikke har en diktator i ryggen som Peps City, Tuchels Chelsea eller Messis PSG.
Og hvis denne besparelse ikke var nok, så kunne man naturligvis spørge sin spillere om de vil gå ned i løn. Men så risikerer man at man mister sin sjæl. Alt hvad Barcelona engang stod for: At altid gøre det rette. Nu er man blevet skurken i historien og det hører ikke klubben til. Så snart man beder sine spillere om at gå ned i løn, så mister man muligheden for at købe forstærkninger. Fordi disse forstærkninger vil være finansieret med spillernes gave til klubben (lønnedgangen) og det kan ikke være rigtigt.
Så vil jeg gerne skifte emne for et kort øjeblik.
Det bekymrer mig den måde Laporta gør tingene på. Sælger ud af fremtidens præsidenters overskud i klubben for at skabe et slagkraftigt mandskab i hans egen periode. På samme måde er der også konsensus blandt klubbens fans om at man har lavet en god handel med Spotify. At man nu får flere sponsor penge end man gjorde tidligere. Hele den opfattelse er på baggrund af at Laporta får det til at lyde sådan (Nu er vi endelig på rette vej. Under min ledelse går det langsomt den rette vej.)
Men sandheden er jo den at Barcelona har fået færre sponsorpenge pga Spotify.
Førhen fik klubben:
55 mil Euro/sæson for at have Rakuten på kamptrøjer
19 mil Euro/sæson for at have Beko på træningstrøjer
Nu får klubben:
70 mil Euro/sæson for at have Spotify på kamptrøjer, træningstrøjer og stadion.
Denne nedgang ser måske ikke så stor ud men det er den jo fordi at skifte navn fra Camp Nou til NAVN Camp Nou er rimelig dyrt fordi det er et af de mest eksponerede stadions i Europa.
Jeg gætter på at denne nedgang skyldes afgangen af Leo Messi som var det mest eller næstmest eksponerede navn i fodboldens verden.
Mit problem med dette er ikke det økonomiske. Mit problem med dette er Laportas vinkel på historien. Det er som om folk tror at Spotify har erstattet Rakuten. Men de har jo også erstattet Beko OG de har lagt navn til stadion som førhen var rent.
Alt dette gør at jeg ikke stoler på Laporta. Det er for mig varm luft hver gang han åbner munden. Lidt ligesom hans sidste periode, som jeg især føler blev reddet af at en tidligere præsident (Joan Gaspart) havde hentet Leo Messi til klubben. Samtidig tror jeg også han var lidt heldig med Ronaldinho fordi den mand var vanvittig. Og han var slet ikke inde i Laportas planer. Laporta ville hente David Beckham men tabte kampen og måtte hente et andet navn. Det blev så Ronaldinho i PSG. Og slutteligt skal Laporta heller ikke have noget kredit for at Pep Guardiola tilfældigvis var i klubben på dette tidspunkt fordi Pep kunne have klaret sig i alle klubber. Den mand kunne gøre Silkeborg til mestre på 2-3 sæsoner.
Konklusion
TV-aftalen kunne undgås ved at man handlede mere økonomisk forsvarligt. Ja det ville være lidt mindre spændende at se fodboldkampe i nogle få år. Men sådan er livet når man ikke handler økonomisk ansvarligt i årene forinden. Barcelona har kun styrket sin fremtid ét sted og det er på banen. Dvs alle titler skal simpelthen vindes næsten hvert år før det her sats giver mening. Jeg frygter at klubben får gevaldige problemer om 5-15 år når spillere som Pedri, Ansu Fati og Gavi er ved at blive gamle og Sixth Street stadig skal have deres cut.
Tak for det.
Jo jeg synes ordfnidderiet skal holdes på et minimum. Kan jeg få dig til at læse mit oprindelige indlæg herinde og se NickRomariaog Fjelle svarede til dette? Jeg håber virkelig niveauet er højere herinde. Det kræver sådan set blot at man læser og lytter.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så kommer jeg til at forlade tråden fordi så spilder jeg min tid. Og ja.. Jeg ved godt at det ikke er et tab for jer at miste mig, så det skal ikke ses som en trussel. Bare en konstatering hvis jeg pludselig forsvinder. Så ved I hvorfor. Kommentarer som de to ovenstående fra NickRomaria og Fjelle80 er uintelligente og har kun et formål: At skabe en konflikt. Det skaber ikke en god samtale.
Til emnet
Når man sælger 25 % af sine TV-rettigheder til et investeringsfirma, så er det som at tisse i bukserne for at holde varmen. Jeg føler mig ikke overbevist om at alle er klar over helt præcist hvad det betyder. I fremtiden (og det starter allerede til september) så modtager Barcelona en faktura hver måned som de skal betale før de betaler alle andre regninger. Det gør de i 25 år. Hvis man lige skal sætte sig ind i hvor lang tid 25 år er, så kan det gøres meget simpelt: Hvor godt husker du FC Barcelona i 1997? Det er 25 år siden.
Forestil jer hvis præsident Josep Núñez havde besluttet sig i 1997 for at sælge 25 % af alle La Liga TV-indtægter i 25 år for at holde trit med Manchester United og Real Madrid som dominerede i de år. Så ville der på ingen måde være råd til indkøb som klubben har stået for de seneste mange år. Det er altså virkelig mange penge man opgiver for at få en kortsigtet kapitalindsprøjtning. Det er estimeret til at klubben mister cirka det dobbelte Euro som de modtager på denne manøvre. Dette estimat er baseret på at La Liga indtægter ikke stiger henover årene. Hvis Barcelona bliver mere populær at se på TV, så er aftalen endnu værre for klubben og endnu bedre for klubbens nye fjende: Sixth Street.
Jeg føler mig overbevist om at klubben har katapultet sig ud af den midlertidig økonomiske krise.
Jeg føler mig overbevist om at klubben har købt sig til et slagkraftigt mandskab. Både i 2022 men også i 2028. Der er en stærk bredde. Der er mange unge, en del i deres bedste fodboldalder og nogle få ældre. Det er helt optimalt.
Jeg er desværre også bare overbevist om at problemerne bygger sig op henover årene. Hvad sker der om 4,5 år når Laporta stiller op til præsidentvalg igen? Skal vi stemme ham ind efter denne manøvre? Sidste gang han var præsident skulle der stemmes om et mistillidsvotum fordi han havde lagt klubben i økonomiske ruiner. Fans jublede da Sandro Rosell kom til fordi han skulle redde klubben økonomisk. Det lykkes desuden. Især med Neymar-handlen fra Santos. Jeg frygter at om 10 år vil vi se tilbage på 2022 med rædsel. Fakturaerne fra Sixth Street stopper altså ikke bare sådan lige. Dem sender de hver måned også i 2034.
Så kan man så spørge sig selv "Hvad var alternativet" og svaret er simpelt: Brug færre penge. Lad være med at købe Ferran Torres fra Manchester Citys bænk. Lad være med at købe Raphinha. Lad være meda t købe en gammel Lewandowski. Benyt sig af flere spillere fra akademiet.
Ja, disse spillere vil forstærke truppen. Naturligvis. Klubben har en af de stærkeste trupper i verden nu fordi man har købt disse spillere.
Der er ingen tvivl om at Lewandoski vil blive en sportslig succes. Men kunne man ikke klare sig med dem man havde i forvejen?
Der er ingen tvivl om at Ferran Torres og Raphinha nok skal blive bedre og bedre fodboldspillere under Xavi. Men er der ikke også andre spillere der vil det? F.eks Ansu Fati og Dembélé.
Og hvis denne besparelse ikke var nok, så kunne man naturligvis sælge ud af nogle spillere ligesom de ansvarlige klubber har gjort. Dem der heller ikke har en diktator i ryggen som Peps City, Tuchels Chelsea eller Messis PSG.
Og hvis denne besparelse ikke var nok, så kunne man naturligvis spørge sin spillere om de vil gå ned i løn. Men så risikerer man at man mister sin sjæl. Alt hvad Barcelona engang stod for: At altid gøre det rette. Nu er man blevet skurken i historien og det hører ikke klubben til. Så snart man beder sine spillere om at gå ned i løn, så mister man muligheden for at købe forstærkninger. Fordi disse forstærkninger vil være finansieret med spillernes gave til klubben (lønnedgangen) og det kan ikke være rigtigt.
Så vil jeg gerne skifte emne for et kort øjeblik.
Det bekymrer mig den måde Laporta gør tingene på. Sælger ud af fremtidens præsidenters overskud i klubben for at skabe et slagkraftigt mandskab i hans egen periode. På samme måde er der også konsensus blandt klubbens fans om at man har lavet en god handel med Spotify. At man nu får flere sponsor penge end man gjorde tidligere. Hele den opfattelse er på baggrund af at Laporta får det til at lyde sådan (Nu er vi endelig på rette vej. Under min ledelse går det langsomt den rette vej.)
Men sandheden er jo den at Barcelona har fået færre sponsorpenge pga Spotify.
Førhen fik klubben:
55 mil Euro/sæson for at have Rakuten på kamptrøjer
19 mil Euro/sæson for at have Beko på træningstrøjer
Nu får klubben:
70 mil Euro/sæson for at have Spotify på kamptrøjer, træningstrøjer og stadion.
Denne nedgang ser måske ikke så stor ud men det er den jo fordi at skifte navn fra Camp Nou til NAVN Camp Nou er rimelig dyrt fordi det er et af de mest eksponerede stadions i Europa.
Jeg gætter på at denne nedgang skyldes afgangen af Leo Messi som var det mest eller næstmest eksponerede navn i fodboldens verden.
Mit problem med dette er ikke det økonomiske. Mit problem med dette er Laportas vinkel på historien. Det er som om folk tror at Spotify har erstattet Rakuten. Men de har jo også erstattet Beko OG de har lagt navn til stadion som førhen var rent.
Alt dette gør at jeg ikke stoler på Laporta. Det er for mig varm luft hver gang han åbner munden. Lidt ligesom hans sidste periode, som jeg især føler blev reddet af at en tidligere præsident (Joan Gaspart) havde hentet Leo Messi til klubben. Samtidig tror jeg også han var lidt heldig med Ronaldinho fordi den mand var vanvittig. Og han var slet ikke inde i Laportas planer. Laporta ville hente David Beckham men tabte kampen og måtte hente et andet navn. Det blev så Ronaldinho i PSG. Og slutteligt skal Laporta heller ikke have noget kredit for at Pep Guardiola tilfældigvis var i klubben på dette tidspunkt fordi Pep kunne have klaret sig i alle klubber. Den mand kunne gøre Silkeborg til mestre på 2-3 sæsoner.
Konklusion
TV-aftalen kunne undgås ved at man handlede mere økonomisk forsvarligt. Ja det ville være lidt mindre spændende at se fodboldkampe i nogle få år. Men sådan er livet når man ikke handler økonomisk ansvarligt i årene forinden. Barcelona har kun styrket sin fremtid ét sted og det er på banen. Dvs alle titler skal simpelthen vindes næsten hvert år før det her sats giver mening. Jeg frygter at klubben får gevaldige problemer om 5-15 år når spillere som Pedri, Ansu Fati og Gavi er ved at blive gamle og Sixth Street stadig skal have deres cut.