Snak

Mere indhold efter annoncen
Imponerende at du tager til Rom for at se Lucas Leiva, som ofte har mindet mig om Marianne Jelved. Grå og kedelig uden en nøglekompetance.
Tænker ikke han rejser til Rom for at Leiva. Men som Liverpool supporter vil et gensyn med en spiller der har spillet mange år i Liverpool være en bonus hvis han alligevel skal se kampen.
Hasse: Tillad mig at sige, at jeg tror, at Rom-derbyet er stort ikke kun, fordi Lucas spiller.

Hvis du eksempelvis kigger den danske groundhopper Nicolai Bryde, har han udtalt, at det er vidt forskellige fodboldkulturer i England og Italien.

Han har udtalt til Fodbold FM (mener jeg, det var), at der i England er fin lokal stemning med folk, der bander og svovler og lidt sjove sange, mens Italien kan opsummeres med ét ord (for ham): ultras.

I UK er der ifølge NB pub-stemning inden kampene, mens man i Italien har halstørklæder, bannere, flag, romerlys med mere. Altså lidt flere farver og lidt mere fokus på også at skabe en visuel stemning. Slagsange 4 timer før kickoff og en meget anspændt stemning generelt på stadion.

Netop det her med anspændt stemning er noget, du/I skal være meget opmærksomme på. Roma har "hjemmebane", og det er tit hændt, at Roma- og Lazio-fans er kommet op at slås på langsiderne, hvor de blandt andet har taget bælterne af for at slå hinanden. Mig bekendt har de dog ændret reglerne, så det ikke længere er tilladt at have modstanderholdets fans på langsiderne, da de kan "blandes", og det ender ofte galt.

Derudover vil jeg advare dig og dine venner om at vise bare det mindste, der har noget med Liverpool FC at gøre. Det er totalt bandlyst. Romas ultras kan IKKE lide Liverpool, så hold dig langt væk fra at vise, at du kan lide LFC.

Et eksempel kan ses/læses her: "E´ stato arrestato il tifoso romanista che ha spinto una donna dalle scale della curva nord dell´Olimpico all´inizio del secondo tempo della partita Roma-Frosinone, facendola cadere violentemente dalla scalinata di accesso alla curva. L´operazione è stata condotta dagli agenti della Digos con l´aiuto dei colleghi del commissariato Prati.
Il gesto sarebbe scaturito da una discussione nata a causa di un tatuaggio con lo stemma del Liverpool che il marito della donna aveva su una gamba. L´uomo era stato accerchiato da altri tifosi, tra cui l´arrestato, e la donna era corsa in suo aiuto." (https://www.youtube.com/watch?v=WFJzRVxhSrw)

Kort opsummeret var det en mand, der var på Curva Nord (som altså ikke ligefrem er stedet, hvor Romas ultras normalt holder til, da de i stedet er at finde på Curva Sud) til Roma-Frosinone i september 2018, som havde en Liverpool-tatovering på benet. Det var der nogle Roma-fans, der så. Det endte med vild diskussion, hvor flere blandede sig, og manden blev bedt om at forlade stadion. Hans kone prøvede at hjælpe Liverpool-manden, men hun blev skubbet ned af trapperne og kørt på hospitalet.

Der har også været flere gange, hvor Romas fans/ultras har sunget "odio Liverpool" ("hader Liverpool") på Curva Sud.

God intuition er en god ide - hold dig langt væk fra ultraerne. Ultraerne kan kendes ved, at de ikke går klædt med officielt tøj - det vil sige officielle Roma/Lazio-trøjer, halstørklæder, huer med lignende.

Her får du en god video af, hvordan Lazios fans går klædt, som ikke er særlig gammel. https://www.youtube.com/watch?v=yKfT-q1ZsS0

Alt, der hedder at vise, hvem du holder med, mens du er uden for stadion, er totalt bandlyst. Som Napolis fans "oplevede" i 2017, hvor de for sjov råbte "forza Napoli" til nogle, de ikke kendte, hvilket resulterede i, at de fik et par slag. (http://www.romatoday.it/cronaca/tifosi-napoletani-aggrediti-lazio-napoli.html)

Det er også hændt, at der er fans, der blevet spurgt, hvem de holder med, og hvis de har svaret det forkerte hold, har de fået tæsk (sker faktisk også nogle gange i Danmark til BIF-FCK). Til det skal du IKKE sige, at du holder med Liverpool, da der vil være 50 % sandsynlighed for, at det er Roma-fans/ultraer, der er klar til at gå i kødet på dig. Så må du sige, at du holder med Døllefjelde Musse eller bedre: At I slet ikke kan lide fodbold.

Desværre er det også sådan, at knivoverfald ikke er en kæmpe overraskelse, når Roma og Lazio spiller.

Heldigvis er politiopbuddet kæmpestort, så alting burde være under kontrol. Det er mere, hvis I befinder jer steder forholdsvis tæt på stadion, som er sidegader, hvor politiet ikke altid befinder sig.

Slutteligt vil jeg anbefale at se to fine dokumentarer om et af de - i mine øjne - mest intense derbyer ikke kun i Europa, men i verden.

"Football´s Most Dangerous Derby - Lazio v AS Roma | Derby Days
Eli heads to Rome for the notoriously violent Derby della Capitale - Lazio v Roma. Is its reputation for stabbing and rioting justified? Or is there more to it than the headlines suggest?" https://www.youtube.com/watch?v=Aihgok5qLQU&t=6s

Dokumentar om Lazios ultras: https://www.youtube.com/watch?v=0riwjJ4C_ag

Lazios ultras bidrager med fin stemning, men er nok liiiidt for raceorienterede til min smag...

Men god tur. Håber, det bliver fedt, og at Lucas spiller godt. Pas på jer selv. Bliver formentlig intenst.
Strakosha; Luiz Felipe, Acerbi, Radu; Lazzari, Milinkovic-Savic, Leiva, Luis Alberto, Lulic; Correa; Immobile

Det blev så alligevel stærkeste opstilling som Inzaghi kommer med idag.

https://c1.staticflickr.com/9/8599/16255269225_793dd48c0b.jpg
Næsten for meget at tro på den 12. sejr i træk men vi kan håbe. Derbyet har sit eget liv og er altid en svær kamp.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Hvordan kan det være at Lazios trøje er “ren”? De må da have en trøjesponsor eller hvad?
la vecchia signora
Nej, Lazio har haft ikke hovedsponsor i flere sæsoner nu.
Sikke en elendig første halvleg. Inzaghi skal godt nok finde på noget i pausen ellers taber vi helt sikkert.
Strakosha elendig aktion da Dzeko scorede, men heldigvis så er Romas keeper lige så dårlig :)

Ja Inzaghi er nødt til at finde på et eller andet her i halvlegen. Sgu en skuffende taktik at spille afventende i hele 1 halvleg og håbe på at man kan straffe modstanderen på kontra.
https://c1.staticflickr.com/9/8599/16255269225_793dd48c0b.jpg
Igen er vi heldige. Hvor længe kan det vare ved?
Janus: hvad er årsagen til man ikke har en sponsor? Det kan ikke passe, at der ikke står nogen klar i kulissen til at tilbyde et sponsorat.
la vecchia signora
Annonce