Lehrer: Ja, det derby siger mig noget, og ja, du har ret i, at det ikke er så slemt længere som sådan, men jeg tror bare, man skal være opmærksom på, at der godt kan ske ting, og hvis du er det forkerte sted og siger det forkerte eller gør det forkerte, kan det godt få konsekvenser.
Man har gjort visse ting for at undgå, at der opstår problemer, hvilket har effekt på byen. Eksempelvis lukkede man Lungotevere klokken 13 i søndags, og der står i den artikel, jeg læste, at de ikke ville sælge alkohol i glas fra 15-22. Lyder ret voldsomt, hvis det gælder hele byen, men det skal jeg ikke kunne sige. 2000 politibetjente. Piazza Mancini stedet fyldt med risici.
(
https://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/Roma/26-01-2020/derby-il-questore-probabili-incidenti-impegnati-2-mila-agenti-360415198198.shtml)
Det er for meget af "det gode," at byen bliver så påvirket af, at fans har et behov for at nærmest slå hinanden ihjel. Det er uhørt...
EDIT: I den forstand er det værd at nævne derbyerne i Genova og Milano. Har selv set førstnævnte. Masser af nerve, men unikt, fordi det er så pacifistisk, hvis man lige ser bort fra et par kanonslag her og der. Men fysisk vold - det mindes jeg ikke, at der har været noget af. Tværtimod.
Omvendt er det fede ved det romerske derby selvfølgelig, at det har en markant nerve, og at det netop qua hadet er så betændt et derby. Ikke desto mindre skal al vold fra fodbold selvfølgelig elimineres - ellers er det en mindre krigszone, som det var i visse situationer, da Lazio spillede pokalfinale sidste år mod Atalanta, eller da Napoli og Fiorentina mødtes i 2014 i Rom.