Fordi de har Bodø gør jo ikke norsk fodbold bedre
Virkelig mange dårlige hold i både den bedste og næstbedste række
Så ble dagen din litt bedre..
Bodø/Glimt har gjort norsk fotball bedre helt klart.. Det trenes bedre i flere klubber etter å ha sett fysiske nivået Bodø/Glimt har levert på, som er mye av grunnlaget for suksessen også i europeisk sammenheng. Og i forhold til at det kun er B/G som kan noe i Norge så er det vel nok å nevne at de vant ikke ligaen i 2025 og ligger ikke i posisjon til å vinne i 2026 heller. Selv om det er mange runder igjen da så er det ikke bare å skulle skyve Viking ned fra toppen.
Nettopp Viking er nok et av lagene som har dratt strikken lengst for å matche Glimts fysikk og løping. Også Brann har i stor grad tatt etter, ikke minst under Hornelands ledelse.
Tallene tyder også på at Glimt løper mye og riktig. De var f.eks laget som løp klart mest per kamp i Champions League i 25/26. 126.5 km per kamp, neste på lista var Inter med 117.9 km per kamp. Så er det jo ikke helt i samsvar med kvaliteten nødvendigvis, at man løper mest. Men for de mindre lagene vil jeg si det er relevante tall og B/G kom jo et stykke inn i CL.
Sammenligninger over ligaer blir uinteressant da de er forskjellige og forskjellige egenskaper vektlegges. Norge har jo kunstgress ligaer hvor typisk 80-90 % av lagene spiller på kunstgress. Det blir mer åpne og mindre taktiske kamper på kunsten. Det er en egen øvelse å mestre flere underlag. Den har B/G klart å mestre, så får vi se hva Viking presterer i Europa i 26/27..