Det kunne være interessant at høre kritikernes bud på, hvad Gravgaard som administrerende direktør skulle have gjort anderledes indtil nuværende stadie i sagen.
Som jeg ser det, ligger sagen pt. organisatorisk i klubbens sportslige sektor, altså hørende under Colin Todd/Ole Nielsen, da der ikke foreligger misligholdelse fra Kellers side, ligesom Borring er bevilget orlov. Gravgaard kan altså ikke hæve ansættelserne, og han kan som udgangspunkt heller ikke diktere de sportslige beslutninger.
Jeg har set nogle råbe efter en fyring grundet "samarbejdsvanskeligheder" - det er godt nok et tyndt fyringsgrundlag, i hvert fald i sagens nuværende omfang. Keller personligt har jo ikke vægret fra sit arbejde eller lignende. En sagligt begrundet ophævelse af kontrakten kunne muligvis være, hvis resten af arbejdspladsen (truppen), ikke vil gennemføre det daglige arbejde med Keller til stede - og selv i det tilfælde er det langt fra sikkert, den holder i retten. Det er i hvert fald på ingen måde påviseligt, at truppen skulle være i en tilstand af nedlagt arbejde, og det er tvivlsomt, at det skulle blive aktuelt.
Den strategi, klubben hidtil har valgt har efter min opfattelse karakter af (opfordring til) mægling. Jeg noterer, at en del debattører mener, denne strategi er udtryk for mangel på handlekraft. Det kan man vel mene, jeg forstår det dog ikke. Det er ikke sikkert, det i henhold til klubbens/ledelsens image udadtil er den rigtige strategi, men de er, som de også har udtalt op til flere gange, fanget som gidsler i sagen (overvejende af juridiske årsager, men i sagens natur også).
Nogle nævner Gravgaards venskab til Keller som en årsag til, at han skulle dække over ham. Selv hvis de skulle være tætte venner (hvilket vel er rimeligt spekulativt blot begrundet i en fælles Viborgtid for godt 10 år siden? Indrømmet, han afviste da ikke, at de var venner i det interview, hvor han blev adspurgt), fremstår det altså med ovenstående juridiske aspekt ikke som en tese, der holder. Med Svend Lynge og bestyrelsen i betragtning har jeg godt nok også svært ved at tro, at et sådant venskab skulle spille ind på de ledelsesmæssige beslutninger. Jeg håber det så sandelig ikke!
Sportsligt set kan det til gengæld sagtens være, at en mere kontant behandling af sagen ville være på sin plads. Men på den anden side var Keller jo faktisk ude af truppen i går og frataget hvervet som anfører? Og man har jo også en sportslig interesse i forhåbentlig at kunne bygge videre på det nuværende koncept, og den mulighed er vel forståelig at ville undersøge.
Noget helt andet er, at der bliver spyttet tonsvis af artikler ud om sagen disse dage - ret beset ved vi ikke, hvor speget sagen egentlig er rent internt. Vi ved bare, at Borring er såret, Keller har mistet store dele af truppens tillid, og at der er en kamp at blive klar til allerede onsdag (og i går).
Som jeg ser det, ligger sagen pt. organisatorisk i klubbens sportslige sektor, altså hørende under Colin Todd/Ole Nielsen, da der ikke foreligger misligholdelse fra Kellers side, ligesom Borring er bevilget orlov. Gravgaard kan altså ikke hæve ansættelserne, og han kan som udgangspunkt heller ikke diktere de sportslige beslutninger.
Jeg har set nogle råbe efter en fyring grundet "samarbejdsvanskeligheder" - det er godt nok et tyndt fyringsgrundlag, i hvert fald i sagens nuværende omfang. Keller personligt har jo ikke vægret fra sit arbejde eller lignende. En sagligt begrundet ophævelse af kontrakten kunne muligvis være, hvis resten af arbejdspladsen (truppen), ikke vil gennemføre det daglige arbejde med Keller til stede - og selv i det tilfælde er det langt fra sikkert, den holder i retten. Det er i hvert fald på ingen måde påviseligt, at truppen skulle være i en tilstand af nedlagt arbejde, og det er tvivlsomt, at det skulle blive aktuelt.
Den strategi, klubben hidtil har valgt har efter min opfattelse karakter af (opfordring til) mægling. Jeg noterer, at en del debattører mener, denne strategi er udtryk for mangel på handlekraft. Det kan man vel mene, jeg forstår det dog ikke. Det er ikke sikkert, det i henhold til klubbens/ledelsens image udadtil er den rigtige strategi, men de er, som de også har udtalt op til flere gange, fanget som gidsler i sagen (overvejende af juridiske årsager, men i sagens natur også).
Nogle nævner Gravgaards venskab til Keller som en årsag til, at han skulle dække over ham. Selv hvis de skulle være tætte venner (hvilket vel er rimeligt spekulativt blot begrundet i en fælles Viborgtid for godt 10 år siden? Indrømmet, han afviste da ikke, at de var venner i det interview, hvor han blev adspurgt), fremstår det altså med ovenstående juridiske aspekt ikke som en tese, der holder. Med Svend Lynge og bestyrelsen i betragtning har jeg godt nok også svært ved at tro, at et sådant venskab skulle spille ind på de ledelsesmæssige beslutninger. Jeg håber det så sandelig ikke!
Sportsligt set kan det til gengæld sagtens være, at en mere kontant behandling af sagen ville være på sin plads. Men på den anden side var Keller jo faktisk ude af truppen i går og frataget hvervet som anfører? Og man har jo også en sportslig interesse i forhåbentlig at kunne bygge videre på det nuværende koncept, og den mulighed er vel forståelig at ville undersøge.
Noget helt andet er, at der bliver spyttet tonsvis af artikler ud om sagen disse dage - ret beset ved vi ikke, hvor speget sagen egentlig er rent internt. Vi ved bare, at Borring er såret, Keller har mistet store dele af truppens tillid, og at der er en kamp at blive klar til allerede onsdag (og i går).
Randers!