@AudereEstFacere
Jeg har aldrig påstået at Franco ikke favoriserede Real Madrid sammenlignet med Barcelona. For det gjorde han da helt sikkert. Men som sagt; sandheden er langt mere nuanceret end som så. Ifølge nogle var det Atletico Madrid, der jo altså har rødder i det spanske luftvåben, der var Francos favorithold.
De to hændelser du nævner, er jo også langt mere komplicerede end at Franco bare sørgede for at Real vandt. El Clasico´et fra 1943 var en kamp i Copa del Rey, der dengang hed Copa Generalismo — opkaldt efter diktatoren himself. Og ganske rigtigt, gad Franco ikke have en klub der stadig meget tydeligt holdt fast i sine katalanske rødder, til at vinde en turnering der var opkaldt efter ham. Men var udfaldet af den kamp udelukkende til Real Madrids fordel? Udover at de vinder kampen vel og mærket? Tror du spillerne havde lyst til at vinde på den måde, og hvis ikke, tror du så at de havde et valg om at spillere videre? Klubben kunne ikke stille det store op ifht at være Francos personlige propagandaklub, hvilket man havde lært på den hårde måde. Læs eksempelvis op Rafael Sanchez Guerra, præsident i Real Madrid i 1930´erne.
Angående Di Stefano, bliver det vist rimeligt teknisk, men så vidt jeg husker havde Barcelona simpelthen indgået en aftale med den forkerte klub. Kan ikke huske detaljerne, så dem må du ikke hænge mig op på, men mener faktisk at man kan finde et billede af transferdokumentet på nettet, hvorpå man kan se at Barcelona havde forhandlet med den forkerte klub.
@Stagger Lee
Jeg forholder mig ikke til de eksempler du nævner, da jeg for så vidt ikke er uenig. Jeg prøver bare at nuancere debatten, ved at give eksempler på, at man ikke per definition er imod et samlet Spanien, hvis man er stolt af sin region.
Real Madrid blev ikke grundlagt af monarkiet og så kan du skrive det hver dag, her fra og til jul. Det er simpelthen faktuelt forkert. Har du overvejet at klubben måske ´kun´ hed ´Madrid Club de Futbol´ engang? Og som en anden bruger allerede har nævnt, så var Real Madrid ikke engang den første klub til at blive kronet. At den så sidenhen er gået hen og blevet den største af de kronede klubber i Spanien, er så en anden sag.
At man som fan af en spansk fodboldklub skal tage stilling til diverse kulturelle og politiske strømninger er jeg så heller ikke helt enig i. I den moderne fodboldverden bliver disse ting sværere at forholde sig til, og man kan ikke forvente at børn kan forstå eller tage stilling til sådanne ting, når de bliver fan af en klub.
Men det kommer selvfølgelig også an på hvem man spørger. Igen så er tingene bare så meget mere nuancerede end som så.
Jeg har aldrig påstået at Franco ikke favoriserede Real Madrid sammenlignet med Barcelona. For det gjorde han da helt sikkert. Men som sagt; sandheden er langt mere nuanceret end som så. Ifølge nogle var det Atletico Madrid, der jo altså har rødder i det spanske luftvåben, der var Francos favorithold.
De to hændelser du nævner, er jo også langt mere komplicerede end at Franco bare sørgede for at Real vandt. El Clasico´et fra 1943 var en kamp i Copa del Rey, der dengang hed Copa Generalismo — opkaldt efter diktatoren himself. Og ganske rigtigt, gad Franco ikke have en klub der stadig meget tydeligt holdt fast i sine katalanske rødder, til at vinde en turnering der var opkaldt efter ham. Men var udfaldet af den kamp udelukkende til Real Madrids fordel? Udover at de vinder kampen vel og mærket? Tror du spillerne havde lyst til at vinde på den måde, og hvis ikke, tror du så at de havde et valg om at spillere videre? Klubben kunne ikke stille det store op ifht at være Francos personlige propagandaklub, hvilket man havde lært på den hårde måde. Læs eksempelvis op Rafael Sanchez Guerra, præsident i Real Madrid i 1930´erne.
Angående Di Stefano, bliver det vist rimeligt teknisk, men så vidt jeg husker havde Barcelona simpelthen indgået en aftale med den forkerte klub. Kan ikke huske detaljerne, så dem må du ikke hænge mig op på, men mener faktisk at man kan finde et billede af transferdokumentet på nettet, hvorpå man kan se at Barcelona havde forhandlet med den forkerte klub.
@Stagger Lee
Jeg forholder mig ikke til de eksempler du nævner, da jeg for så vidt ikke er uenig. Jeg prøver bare at nuancere debatten, ved at give eksempler på, at man ikke per definition er imod et samlet Spanien, hvis man er stolt af sin region.
Real Madrid blev ikke grundlagt af monarkiet og så kan du skrive det hver dag, her fra og til jul. Det er simpelthen faktuelt forkert. Har du overvejet at klubben måske ´kun´ hed ´Madrid Club de Futbol´ engang? Og som en anden bruger allerede har nævnt, så var Real Madrid ikke engang den første klub til at blive kronet. At den så sidenhen er gået hen og blevet den største af de kronede klubber i Spanien, er så en anden sag.
At man som fan af en spansk fodboldklub skal tage stilling til diverse kulturelle og politiske strømninger er jeg så heller ikke helt enig i. I den moderne fodboldverden bliver disse ting sværere at forholde sig til, og man kan ikke forvente at børn kan forstå eller tage stilling til sådanne ting, når de bliver fan af en klub.
Men det kommer selvfølgelig også an på hvem man spørger. Igen så er tingene bare så meget mere nuancerede end som så.
Real Madrid Club de Fútbol