Ja det har de vist sagt i mange år. Får en dansk klub egentlig noget særligt ud af talentarbejde, når de bedste ryger til udlandet for ingen penge, inden de nogensinde nåede at spille en superligakamp
Snak
tors 14. apr 2016
På mange synes jeg, det lyder som en ret fornuftig strategi, der sagtens kan være bæredygtig og sådan set nok også kan føre til mesterskaber. Det skal man slet ikke udelukke. Se bare AaB og FCN. Brøndby har top-faciliteter og ret fantastiske rammer derude, og det vil jo utvivlsomt tiltrække talenter, hvis de tror på, at de kan komme til at spille. Igen: se bare FCN, som har haft en god tiltrækningskraft af samme årsag.
Til gengæld ville jeg som BIF-fan være bekymret over den vaklende kurs. Der er godt nok lagt en masse forskellige strategier derude på meget kort tid, og man kan godt tvivle på, om det her holder i otte år, hvis der pudselig dukker en Jan Bech/Oscar op igen med en masse penge. Så er det pludselig noget helt andet igen, og så kan man starte forfra.
Som FCK´er ærgrer det mig faktisk, at det hele sejler på den her måde. BIF skal simpelthen være et flagskib i dansk fodbold. Det er en mastodont, og det skal de tilbage til at være. Jeg brækker mig, den dag de er det, men sådan er det jo :-)
Til gengæld ville jeg som BIF-fan være bekymret over den vaklende kurs. Der er godt nok lagt en masse forskellige strategier derude på meget kort tid, og man kan godt tvivle på, om det her holder i otte år, hvis der pudselig dukker en Jan Bech/Oscar op igen med en masse penge. Så er det pludselig noget helt andet igen, og så kan man starte forfra.
Som FCK´er ærgrer det mig faktisk, at det hele sejler på den her måde. BIF skal simpelthen være et flagskib i dansk fodbold. Det er en mastodont, og det skal de tilbage til at være. Jeg brækker mig, den dag de er det, men sådan er det jo :-)
tors 14. apr 2016
De danske klubber skal dels prøve at få en transfersum og videresalgsklausul når de sender de helt unge af sted...kan det ikke lade sig gøre må man så sætte sin lid til FIFAs kompensationssystem
Brøndby havde held til at få en transfersum for Lauersen, Bay og Vestergaard, mens man mætte slippe Boilsesen, Højbjerg og AC for kompensensation - for alle er det dog stadig gældende at man kan få både træningskompensation eller solidaritetspenge ved fremtidige skifter
Brøndby kan tjene flere millioner på et AC eller Vestergård skifte her til sommer eksempelvis
og så er der jo historier som Durmisi og Phiri hvor man har haft held/dygtighed til at holde på en spiller som nu kan sælges videre eller spillere som Makienok og Hdradecky hvor man videreudvikler et talent til videresalg med profit
Modellen er således allerede brugt i Brøndby - det der så bør være fokus fremover er at de unge der kommer op er klar til superligaen, men selvfølgelig også at truppen er sat sammen således at man ikke henter spillere udefra der ikke er inde omkring en start 11´er
Du skal jo stadig have en stamme med bare lidt rutine de unge kan læne sig op ad...men de skal spille og ikke som nu hvor 1/3 af lønsummen kun spiller sporadisk
Så er det bare at håbe at man ikke dropper det for quick-fix igen skulle man på den ene eller anden måde komme til penge igen
Brøndby havde held til at få en transfersum for Lauersen, Bay og Vestergaard, mens man mætte slippe Boilsesen, Højbjerg og AC for kompensensation - for alle er det dog stadig gældende at man kan få både træningskompensation eller solidaritetspenge ved fremtidige skifter
Brøndby kan tjene flere millioner på et AC eller Vestergård skifte her til sommer eksempelvis
og så er der jo historier som Durmisi og Phiri hvor man har haft held/dygtighed til at holde på en spiller som nu kan sælges videre eller spillere som Makienok og Hdradecky hvor man videreudvikler et talent til videresalg med profit
Modellen er således allerede brugt i Brøndby - det der så bør være fokus fremover er at de unge der kommer op er klar til superligaen, men selvfølgelig også at truppen er sat sammen således at man ikke henter spillere udefra der ikke er inde omkring en start 11´er
Du skal jo stadig have en stamme med bare lidt rutine de unge kan læne sig op ad...men de skal spille og ikke som nu hvor 1/3 af lønsummen kun spiller sporadisk
Så er det bare at håbe at man ikke dropper det for quick-fix igen skulle man på den ene eller anden måde komme til penge igen
tors 14. apr 2016
´over the hill´ folk som Kahlenberg m.fl. ikke hører til hverdagen i Bif fremover, er det jo yderst fornuftigt - og ikke nødvendigvis noget, der udelukker top-tre pladser.
Mener du virkelig seriøst, at Kahlenberg er "over the hill"? Han har været i top 3 over midtbanespillere i denne sæson i suppen og fuldt fortjent tilbage på landsholdet. Selvom BIF melder ud, at de i endnu højere grad vil satse på egne talenter siger de jo også, at de skal suppleres af rutinerede og dygtige spillere, de kan støtte sig til.
tors 14. apr 2016
´over the hill´ folk som Kahlenberg m.fl. ikke hører til hverdagen i Bif fremover, er det jo yderst fornuftigt - og ikke nødvendigvis noget, der udelukker top-tre pladser.
Mener du virkelig seriøst, at Kahlenberg er "over the hill"? Han har været i top 3 over midtbanespillere i denne sæson i suppen og fuldt fortjent tilbage på landsholdet. Selvom BIF melder ud, at de i endnu højere grad vil satse på egne talenter siger de jo også, at de skal suppleres af rutinerede og dygtige spillere, de kan støtte sig til.
Jeg er godt klar over, at Kahlenberg er en af Superligaens allerbedste midtbanespillere, når han er fit. Så den var måske lidt hård, men han hører alligevel til kategorien af ældre, løntunge spillere, der ikke har haft fysik til at levere kontinuerligt over en længere periode. Brøndby har de seneste par år hældt millioner af lønkroner ud hver eneste måned på spillere, der ikke var til rådighed - eller ikke var gode nok til startelleveren.
tors 14. apr 2016
Jeg forstår godt dem, der morer sig over klubben lige nu. Det er sgu lidt pinligt, den måde man har ageret på (vel over de sidste 10 år). Sådan er det vel nu engang bare, når en ledelse lever på historien, og ikke vil indse manglende kvaliteter.
Derfor er det nye udspil også rigtig godt. For første gang i mange, mange år, er der kommet en realistisk plan. Klubben havde ganske vidst ikke andet valg, men det er før blevet ignoreret i Brøndby, så måske er der indtruffet en ny selverkendelse.
Jeg glæder mig faktisk til at følge klubben, men jeg ved også at det kræver ENORM tålmodighed..
Derfor er det nye udspil også rigtig godt. For første gang i mange, mange år, er der kommet en realistisk plan. Klubben havde ganske vidst ikke andet valg, men det er før blevet ignoreret i Brøndby, så måske er der indtruffet en ny selverkendelse.
Jeg glæder mig faktisk til at følge klubben, men jeg ved også at det kræver ENORM tålmodighed..
tors 14. apr 2016
FCK bruger nu 20 mio. kr. pr. år på deres talentakademi.
FC Midtjylland bruger også mange penge. Aab og FCN derunder.
Talentudvikling er ikke gratis. Det kræver mange penge og meget tålmodighed.
Har Brøndby nogen af delene?
FC Midtjylland bruger også mange penge. Aab og FCN derunder.
Talentudvikling er ikke gratis. Det kræver mange penge og meget tålmodighed.
Har Brøndby nogen af delene?
tors 14. apr 2016
Samme ævl hver gang
Man bygger ikke en stor klub på egne talenter når det er fuldstændig umuligt at konkurrere med de store hold.
Det passer vist ikke helt, se på AaB.
"To defeat an enemy you must know them. Not simply their battle tactics, but their history, philosophy, art."
- Grand Admiral Thrawn
https://www.youtube.com/watch?v=48H34ukFe8g
tors 14. apr 2016
Brøndby har stadig masser af penge. De generere stadig en stor omsætning og JBA holder hånden under dem såfremt de skulle blive "truet på livet".
FCN har tjent penge på talentudvikling, FCK kan man vel også nævne som en klub der har tjent penge på talentudvikling (Cornelius og Amartey) To spiller i FCK giver vel alene penge nok til driften i mange år. Så selvfølgelig er der penge at hente her. Både for mindre og større klubber.
Brøndby har heller ikke stoppet deres talent arbejdet de seneste år. De har muligvis ikke investeret i samme grad som nogle af de andre klubber, men det er ikke med udgangspunkt i fra nul til hundrede.
Selvom FCK, FCN, OB, AaB, FCM osv. skulle hente de "store" talenter. Så handler det ikke kun om at være et stort talent, det handler også om at udvikle på talentet.
Efter min overbevisning kan man i øjeblikket kigge rundt i de danske klubber og se mange talenter springe frem og udvikle sig i en hurtig hast. Det er ikke noget Brøndby tager patent på, de vil bare fokusere mere på det.
FCN har tjent penge på talentudvikling, FCK kan man vel også nævne som en klub der har tjent penge på talentudvikling (Cornelius og Amartey) To spiller i FCK giver vel alene penge nok til driften i mange år. Så selvfølgelig er der penge at hente her. Både for mindre og større klubber.
Brøndby har heller ikke stoppet deres talent arbejdet de seneste år. De har muligvis ikke investeret i samme grad som nogle af de andre klubber, men det er ikke med udgangspunkt i fra nul til hundrede.
Selvom FCK, FCN, OB, AaB, FCM osv. skulle hente de "store" talenter. Så handler det ikke kun om at være et stort talent, det handler også om at udvikle på talentet.
Efter min overbevisning kan man i øjeblikket kigge rundt i de danske klubber og se mange talenter springe frem og udvikle sig i en hurtig hast. Det er ikke noget Brøndby tager patent på, de vil bare fokusere mere på det.
Jeg siger jo bare min mening