Snak

Mere indhold efter annoncen
moderator
Nej. Hvis det er faktuelt at dommerne dømmer til FCKs fordel, så ville det nok fylde lidt i medierne. Hvad skulle incitamentet også være?
Dette er en signatur.
Jeg (AGF fan) var også meget i tvivl om, der var rødt i dag. Jeg synes det lignede et lille frispark til FCM og Arnstad desuden overdrev. Men efter jeg har set den igen (og igen) synes jeg ikke der er frispark til FCM-spilleren og da han så efterfølgende vælger at kaste sig ned med knopperne forrest og rammer Arnstad (Arnstad overdrev helt sikkert), så kan jeg ikke se andre muligheder end rødt. Det er sådan set lige meget om det gjorde nas eller ej. Det er voldsomheden der kigges på og den må siges at være der, når man går efter skinnebenene med knopperne forrest.

Putros stod i øvrigt lige ved siden af, så han kunne nok godt fornemme hårdheden i duellen. Eftersom der var kontakt, så er jeg ret sikker på, at VAR ikke vil blande sig.

Læg også mærke til, at ingen af FCM-spillerens holdkammerater brokker sig, så mon ikke den var god nok.
Helt klart straffe, udvisningen er forkert, AGF ser lidt skrøbelige ud her i starten, som om der mangler lidt af det hele, bør helt klart vinde en kamp hvor de spiller 11 mod 10 i så lang tid, ovenikøbet mod et FCM hold dér absolut ikke har domineret i de første kampe eller i Europe liga, det ligner allerede et FCK hold der kører alle over, de magter at spille i 3 turneringer, selvom de ikke er trådt ind i pokalen endnu, modsat BIF, SIF og FCM.
@ Thomas Zola. Du forduftede fra en anden tråd hvor du skrev
Og så vidt jeg ved var det vist også klart FCK der fik flest straffespark sidste sæson.

Hvilke af dem var forkert dømt?
@sir At FCK får flere kendelser deres vej end andre hold i Superligaen. FX er Delaney vist den spiller med færrest gule kort pr frispark…. (Sidste sæson i hvert fald). Ofte han ikke får gult for den første kontra han stopper.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Nej. Hvis det er faktuelt at dommerne dømmer til FCKs fordel, så ville det nok fylde lidt i medierne. Hvad skulle incitamentet også være?


Tingenes orden er ofte sådan her: Den store klub får lidt flere favorable kendelser end den lidt mindre klub, som får lidt flere favorable kendelser end den lidt mindre klub, som får lidt mere favorable... You get the picture.

Big team bias er bevist igennem sportsforskning op til flere gange. Jeg ved godt, som AGF fan, at vi formentlig vil få flere kampafgørende kendelser vores vej, end FC Fredericia vil i denne sæson. Sportsforskningens ret utvetydige enighed om fænomenets eksistens efterlader mig selv, Sir og andre med tre muligheder:

1. Vi stoler på forskningen og erkender, at den nok er god nok.
2. Vi afviser forskningens validitet.
3. Vi anderkender forskningen men afviser, at det gør sig gældende for vores eget hold.

Kan der være tvivl om, hvad det rigtige er at gøre her?

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0227758

Besides home favouritism, referees may be biased by the importance of the teams. [36] found that over the 2014–2015 Spanish Liga season, referees allowed more time for more popular teams when they were behind and less time when they were ahead, potentially due to the referees’ internalisation of the preferences of the media and supporters.


https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0031512516633342

The sample comprises all 380 matches in the Spanish La Liga during the 2014–2015 season. The dependent variable was the extra time the referee decides to add to the second half. The independent variables were the score difference, opponent team’s level of play, yellow cards, red cards, player substitutions, average attendance, and fouls committed. Linear regression analysis suggested that the greater the score difference between teams, the less extra time was added by the referee. However, in close games, referees tended to add more time for a higher level team when they were behind and add less time when they were ahead. Red cards and the number of fouls committed increased the extra time.


https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fspor.2020.00019/full#h6

Successful teams´ social influence can impact their match referees´ important decisions. Given that the results of these decisions may advantage certain teams throughout the season, this issue concerns the fairness of the game overall. Referees´ abilities to cope with various sources of social pressure should be considered when evaluating their expertise.

Using video footage (similar to video assistant referees), an expert panel (EP) of four NPL referees evaluated all potential penalty situations (N = 43) involving either of two successful teams during an entire NPL season. Fifty-five potential penalty situations from matches without successful teams were also rated. Overall, the match referees identified 73.3% (22 of 30) of the EP-identified penalties during matches without successful teams. Successful teams were awarded 110% (11 of 10) of the EP-identified penalties, while their opponents were awarded 12.5% (1 of 8). Chi square statistic revealed that successful teams were more likely to receive an incorrect penalty compared with their opponents, and less likely to be denied a penalty they should have been awarded. These findings indicate that referees´ decisions may be unintentionally biased by a team´s success, extending our knowledge about how football referees may be influenced by social forces.


Graham Poll, tidligere topdommer, siger derudover følgende:

I don’t believe that any referee consciously goes out to give soft penalties against small teams but I know that they only give stone wall penalties against the biggest ones.


https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2036381/Graham-Poll-Do-referees-favour-big-clubs-Yes-dont-know-theyre-doing-it.html
moderator
@Donnie
Jeg har ikke set den statistik, men er det så beviset for at der dømmes til FCKs fordel? Nogen skal jeg ligge først og sidst i en statistik. Der må da være nogen der slet ikke har fået et gult kort men har begået et frispark? Vil du linke til den statistik?
Jeg ved ikke rigtig om jeg synes du har fat i den rygende pistol her, i forhold til at bevise noget som helst.
Dette er en signatur.
moderator
Skjold Hansen - skal vi konkludere at FCM er en lille klub i denne snak? Hvad skal vi sige forholdet mellem FCM og FCK så er? Er det Mallorca / Real Madrid ?



Argumentet her er jo at FCM får dømt et forkert rødt kort (mod AGF, hvem er størst?), og at den aldrig var blevet dømt mod FCK, som end ikke havde fået gult, hvis jeg husker ret.


Dette er en signatur.
Skjold Hansen - skal vi konkludere at FCM er en lille klub? Hvad skal vi sige forholdet mellem FCM og FCK så er? Er det Mallorca / Real Madrid ?


Jeg har sådan set ikke skrevet noget om FCM. Jeg reagerer på, at du skriver:

Hvis det er faktuelt at dommerne dømmer til FCKs fordel, så ville det nok fylde lidt i medierne.


Big team bias er faktuelt og videnskabelig bevist op til flere gange. FCK er det største hold i Danmark. Skal vi forstå det sådan, at du afviser, at det så med ret stor sikkerhed også gælder FCK?

Men skal jeg kommentere på FCM? Jamen det gælder da stensikkert også dem, selvom det gik mod dem i går. Hvis alle dommere dømte i øst og vest som Putros, ville det nok være svært at se noget gennemgående mønster.
moderator
Hvis alle dommere dømte i øst og vest som Putros, ville det nok være svært at se noget gennemgående mønster.


Så Putros har måske ikke big team bias, her er det tilfældigheder og måske dårlige evner? Der er mange måske´er også i den forskning. Big Team Bias, er måske en ting, men det er jo ikke til at sige hvornår det eksisterer og hvornår noget er tilfældigheder. Du kan ikke konkludere betydningen over en sæson fx.

Skal man lave en konklussion uden alle måske´erne må det i så fald være at dommerne dømmer til FCMs fordel i 10-11 ud af 12 kampe hvorfor det ikke giver så meget mening at to FCM fans sidder og piver og man vil kunne bruge argumentet "den var aldrig blevet dømt på MCH arena" om de fleste close-call kendelser. Det er jo noget vås.
Dette er en signatur.
Annonce