OK. Men ser man på debatten i sosiale medier og kommentarfelt, er det vanskelig å komme utenom at mange meningsmotstandere blir satt i bås og tillagt motiver de ikke nødvendigvis har.
Det var egentlig dette jeg reagerte på i utgangspunktet, med slagord som «Vær forsiktig med hvem du hater – det kan være en du elsker». Budskapet er sikkert godt ment, men i en debatt der mange er kritiske til Pride av ulike grunner, kan det lett oppfattes som at kritikere automatisk blir plassert i kategorien «hatere». Da flyttes fokuset fort fra argumentene til å tolke motpartens motiver, og det gjenspeiles ofte i kommentarfelt og debatter.
Det finnes mange eksempler på at også saklig Pride-kritikk blir møtt med kommentarer som «Hvorfor er du så imot mangfold?» eller «Hvorfor tåler du ikke at homofile og transpersoner eksisterer?», og tidvis langt verre ting. Selv om innleggene ikke antydet noe om dette. Da diskuterer man ikke lenger saken, men tillegger motparten holdninger vedkommende kanskje ikke har.
Det betyr selvsagt ikke at all Pride-kritikk er saklig, eller at det ikke finnes mennesker som faktisk drives av fordommer eller hat. Men hvis vi automatisk antar det om de fleste kritikere, blir det vanskelig å få en nyansert samtale. Derfor mener jeg fortsatt at kritikk bør møtes med motargumenter – ikke med en antakelse om motiv. For det preger etter min mening den offentlige debatten litt for mye.
Men igjen, vi er heldigvis tilsynelatende enige om det viktigste: at nyansert uenighet er mulig, og at man skal behandle hverandre med respekt.
Det var egentlig dette jeg reagerte på i utgangspunktet, med slagord som «Vær forsiktig med hvem du hater – det kan være en du elsker». Budskapet er sikkert godt ment, men i en debatt der mange er kritiske til Pride av ulike grunner, kan det lett oppfattes som at kritikere automatisk blir plassert i kategorien «hatere». Da flyttes fokuset fort fra argumentene til å tolke motpartens motiver, og det gjenspeiles ofte i kommentarfelt og debatter.
Det finnes mange eksempler på at også saklig Pride-kritikk blir møtt med kommentarer som «Hvorfor er du så imot mangfold?» eller «Hvorfor tåler du ikke at homofile og transpersoner eksisterer?», og tidvis langt verre ting. Selv om innleggene ikke antydet noe om dette. Da diskuterer man ikke lenger saken, men tillegger motparten holdninger vedkommende kanskje ikke har.
Det betyr selvsagt ikke at all Pride-kritikk er saklig, eller at det ikke finnes mennesker som faktisk drives av fordommer eller hat. Men hvis vi automatisk antar det om de fleste kritikere, blir det vanskelig å få en nyansert samtale. Derfor mener jeg fortsatt at kritikk bør møtes med motargumenter – ikke med en antakelse om motiv. For det preger etter min mening den offentlige debatten litt for mye.
Men igjen, vi er heldigvis tilsynelatende enige om det viktigste: at nyansert uenighet er mulig, og at man skal behandle hverandre med respekt.