Andher
Den danske højrefløj har aldrig haft en moralsk kompas.
Den danske højrefløj har aldrig haft en moralsk kompas.
"Begrebet “det moralske kompas” er hverken en myte eller en politisk kandestøbning. Det er et værktøj, med rødder helt tilbage til Aristoteles, Platon og Aquinas, der bruges til at vurdere, hvad der er etisk forsvarligt, retfærdigt eller godt i en given situation.Ja, korrekt i henhold til bestemte bl.a. kulturelle, personlige, sociale og subjektive faktorer - som hurtigt kan blæse et bekvemt tankespind om politiske opponenters mulige tab af moralsk/etisk stedsans på banen, hvormed enhver åben debat amputeres.
Det inkluderer:
• Personlige værdier som ærlighed, retfærdighed og empati.
• Samvittighed og skyldfølelse.
• Kulturelle og opdragsmæssige normer.
• Evnen til at reflektere over konsekvenser af handlinger.
Samlet giver det et billede af den enkeltes evne til at agere etisk korrekt."
Det er rystende som den danske venstrefløj fuldstændig har mistet sit moralske kompas.Det lyder interessant.