@Mr. Andersen
For det første er det ikke fordi ejere er bundet på hænder og fødder ift. investeringer i klubben. Udover et ret markant tilladt underskud, så må de frit investere i stadion, træningsanlæg mm. uden det indgår i FFP-regnskaberne. Det betyder dermed, at de kan investere i faciliteter, der både kan booste omsætningen ret markant, gøre klubben mere attraktiv for spillere og give bedre forhold til spillerudviklingen.
For det andet er jeg da helt enig i, at der er smuthuller, som fortsat skal lukkes. Der var bl.a. problemet med de lange kontrakter, som nu er løst, salg af aktiver til søsterselskaber osv. Og jeg synes også der mangler klarhed over hvordan der sanktioneres de enkelte cases imellem. Der er ingen tvivl om at FFP ikke er fejlfri. Men det ændrer ikke ved det faktum, at fodboldøkonomierne er blevet markant sunderes siden det blev indført. Og det var dét som var hensigten.
For det tredje ligger der stadig et element af sportslig og kommerciel dygtighed, såvel som besværlige bureaukratiske forhold, som påvirker de interne styrkeforhold. Sådan er det jo uanset FFP. Her er der nogle klubber og forbund der virkeligt har sovet i timen over årene. Da man for 20-30 år siden så Serie A klubberne snuppe rekorderne for de dyreste indkøb var det i vid udstrækning ejerfinansieret. Problemet er så, at når ejerne ikke smider midler ind længere er der lang vej ned, hvis man ikke sideløbende netop har investeret i de forhold, som skaber en mere bæredygtig vækst.
Det er lidt for nemt at skyde skylden på FFP for alle konkurrencemæssige forskelle.
For det første er det ikke fordi ejere er bundet på hænder og fødder ift. investeringer i klubben. Udover et ret markant tilladt underskud, så må de frit investere i stadion, træningsanlæg mm. uden det indgår i FFP-regnskaberne. Det betyder dermed, at de kan investere i faciliteter, der både kan booste omsætningen ret markant, gøre klubben mere attraktiv for spillere og give bedre forhold til spillerudviklingen.
For det andet er jeg da helt enig i, at der er smuthuller, som fortsat skal lukkes. Der var bl.a. problemet med de lange kontrakter, som nu er løst, salg af aktiver til søsterselskaber osv. Og jeg synes også der mangler klarhed over hvordan der sanktioneres de enkelte cases imellem. Der er ingen tvivl om at FFP ikke er fejlfri. Men det ændrer ikke ved det faktum, at fodboldøkonomierne er blevet markant sunderes siden det blev indført. Og det var dét som var hensigten.
For det tredje ligger der stadig et element af sportslig og kommerciel dygtighed, såvel som besværlige bureaukratiske forhold, som påvirker de interne styrkeforhold. Sådan er det jo uanset FFP. Her er der nogle klubber og forbund der virkeligt har sovet i timen over årene. Da man for 20-30 år siden så Serie A klubberne snuppe rekorderne for de dyreste indkøb var det i vid udstrækning ejerfinansieret. Problemet er så, at når ejerne ikke smider midler ind længere er der lang vej ned, hvis man ikke sideløbende netop har investeret i de forhold, som skaber en mere bæredygtig vækst.
Det er lidt for nemt at skyde skylden på FFP for alle konkurrencemæssige forskelle.
https://kortlink.dk/sudv