@Faglig Indsigt
I mine øjne har manden sagt præcis hvad han mente og tænkte. Manden har været ærlig og det er vel netop det de fleste efterlyser? Han fedtspillede ikke, men sagde hvad han tænkte.
På det punkt minder han måske lidt om Neestrup. Neestrup har det så med yderligere at prøve at være strategisk i sin kommunikation, hvor han forsøger at flytte et fokus og netop denne del er ofte prekær.
At være ærlig har intet at gøre med retorik. Retorik handler ikke om indholdet af budskabet, men om, hvordan det præsenteres.
Birks budskab fra starten har været, at han tror på sig selv og på sit Brøndby-hold – et meget normalt budskab fra nyansatte trænere, der gerne vil vise lederskab og selvtillid. Men den retoriske strategi bag hans kommunikation har været problematisk. En ting er at være direkte, men Birk har ofte overdrevet det til et punkt, hvor hans ord har skabt urealistiske forventninger. Han har nævnt ting som at "sætte ild til stadion", vinde titler i 2025, at "Frederik Birk ikke rimer på næstbedst" og at det er alt for forsimplet at spørge "en tidligere chefanalytiker" om han vil spille med en firebackkæde. Han har været ekstremt kategorisk, hvilket skaber en konfrontatorisk retorik, der i stedet for at styrke hans position har trukket ham selv og hans hold ind i et kæmpe pres, som de nu lider under.
Jeg er tilhænger af ærlighed og klare udmeldinger, men der findes en gylden retorisk middelvej, hvor man udviser selvtillid og tro på projektet uden at gøre sig selv til en målskive. Frederik Birk har ikke formået, eller ønsket, at finde denne balance, og derfor fremstår hans retorik enten som naiv eller strategisk overdrevet.
Som jeg ser det, er der to mulige forklaringer på hans tilgang:
Naivitet eller manglende selvindsigt: Hvis Birk faktisk har ment alt, hvad han har sagt, og ikke har haft en realistisk opfattelse af, hvad han kunne opnå, afslører det et alvorligt problem med hans retoriske evner. Han har nemlig i så fald simpelthen ikke vurderet konsekvenserne af sin retorik og har utilsigtet sat sig selv i en situation, hvor han ikke kan leve op til de høje forventninger, han har skabt.
Strategisk overdrivelse: Hvis han derimod har haft en bevidst strategi om at bruge bombastisk retorik, så er det ganske enkelt tilfældet, at han ikke er en dygtig retoriker. Denne overdrevne tilgang har i så fald virket modsat, da den har lagt et enormt pres på både ham og holdet.
Såfremt det sidstnævnte scenarie er rigtigt, kan det dog også være tilfældet, at Birk har valgt denne aggressive retorik som en "briste eller bære"-strategi, fordi han har vidst, at han var en nødløsning for GFH. Han har måske håbet på at imponere og overbevise dem med sin "frygtløshed", hvilket kan være en forståelig taktik i en usikker situation. Men denne tilgang har været enormt kortsigtet, da den kan vise sig at have konsekvenser for hans fremtidige karriere – især hvis han ønsker at blive betragtet som en seriøs træner i Superligaen. Hvis han fremstår som en, der ventede på sin chefs fald, og er villig til at påtage sig jobbet på den måde, vil mange potentielle arbejdsgivere ikke finde det betryggende.
Så uanset hvilken forklaring der er korrekt, er det tydeligt, at Birk har fejlet i sin retorik. Enten misforstår han sine egne evner og sine omstændigheder, eller også vælger han at anvende en strategi, der er alt for risikabel i den professionelle fodboldverden. Summa summarum er, at han i begge tilfælde har skudt sig selv ret så eftertrykkeligt i foden.
Retorikken:
I mine øjne har manden sagt præcis hvad han mente og tænkte. Manden har været ærlig og det er vel netop det de fleste efterlyser? Han fedtspillede ikke, men sagde hvad han tænkte.
På det punkt minder han måske lidt om Neestrup. Neestrup har det så med yderligere at prøve at være strategisk i sin kommunikation, hvor han forsøger at flytte et fokus og netop denne del er ofte prekær.
At være ærlig har intet at gøre med retorik. Retorik handler ikke om indholdet af budskabet, men om, hvordan det præsenteres.
Birks budskab fra starten har været, at han tror på sig selv og på sit Brøndby-hold – et meget normalt budskab fra nyansatte trænere, der gerne vil vise lederskab og selvtillid. Men den retoriske strategi bag hans kommunikation har været problematisk. En ting er at være direkte, men Birk har ofte overdrevet det til et punkt, hvor hans ord har skabt urealistiske forventninger. Han har nævnt ting som at "sætte ild til stadion", vinde titler i 2025, at "Frederik Birk ikke rimer på næstbedst" og at det er alt for forsimplet at spørge "en tidligere chefanalytiker" om han vil spille med en firebackkæde. Han har været ekstremt kategorisk, hvilket skaber en konfrontatorisk retorik, der i stedet for at styrke hans position har trukket ham selv og hans hold ind i et kæmpe pres, som de nu lider under.
Jeg er tilhænger af ærlighed og klare udmeldinger, men der findes en gylden retorisk middelvej, hvor man udviser selvtillid og tro på projektet uden at gøre sig selv til en målskive. Frederik Birk har ikke formået, eller ønsket, at finde denne balance, og derfor fremstår hans retorik enten som naiv eller strategisk overdrevet.
Som jeg ser det, er der to mulige forklaringer på hans tilgang:
Naivitet eller manglende selvindsigt: Hvis Birk faktisk har ment alt, hvad han har sagt, og ikke har haft en realistisk opfattelse af, hvad han kunne opnå, afslører det et alvorligt problem med hans retoriske evner. Han har nemlig i så fald simpelthen ikke vurderet konsekvenserne af sin retorik og har utilsigtet sat sig selv i en situation, hvor han ikke kan leve op til de høje forventninger, han har skabt.
Strategisk overdrivelse: Hvis han derimod har haft en bevidst strategi om at bruge bombastisk retorik, så er det ganske enkelt tilfældet, at han ikke er en dygtig retoriker. Denne overdrevne tilgang har i så fald virket modsat, da den har lagt et enormt pres på både ham og holdet.
Såfremt det sidstnævnte scenarie er rigtigt, kan det dog også være tilfældet, at Birk har valgt denne aggressive retorik som en "briste eller bære"-strategi, fordi han har vidst, at han var en nødløsning for GFH. Han har måske håbet på at imponere og overbevise dem med sin "frygtløshed", hvilket kan være en forståelig taktik i en usikker situation. Men denne tilgang har været enormt kortsigtet, da den kan vise sig at have konsekvenser for hans fremtidige karriere – især hvis han ønsker at blive betragtet som en seriøs træner i Superligaen. Hvis han fremstår som en, der ventede på sin chefs fald, og er villig til at påtage sig jobbet på den måde, vil mange potentielle arbejdsgivere ikke finde det betryggende.
Så uanset hvilken forklaring der er korrekt, er det tydeligt, at Birk har fejlet i sin retorik. Enten misforstår han sine egne evner og sine omstændigheder, eller også vælger han at anvende en strategi, der er alt for risikabel i den professionelle fodboldverden. Summa summarum er, at han i begge tilfælde har skudt sig selv ret så eftertrykkeligt i foden.