Nej Pibe. "Toppen af samfundet" vs. "toppen af samfundsordenen" er ikke noedvendigvis det samme. Det sidste henviser til magstrukturer, eller opfattede strukturer mellem grupper (e.g. race, koen, social klasse). Det foerste er vagt, men henviser i daglig tale vel til individuers oekonomiske og uddannelsmaessige niveau. En sort kvindelig president er "toppen af samfundet", men hvis hun identificerer sig med klassen af sorte kvinder, er hun ikke toppen af samfundsordenen.
Jeg tror ikke, den almindelige Trumpvælger føler sig som værende/havende haft en plads i toppen af samfundsordnen.
Som anført tror jeg, vedkommende føler sig som del af en (hvid, javel) arbejder/middelklasse, som er ved at erodere.
Derudover kan jeg ikke gennemskue din indvinding mod Silver´s skriv. Kan du uddybe?
Nate vil gerne vise, at den gennemsnitlige Trumpvælger er velstillet. Men han konkluderer ud fra en ikke særlig repræsentativ gruppe - primærvælgere - og sammenligner med uddannelsesniveau og indkomstforhold for samfundet som helhed. Det fremstår useriøst og modbeviser ikke, at Trumpvælgere skulle tilhøre arbejderklassen/middelklassen og kunne "have noget at tabe", herunder økonomisk, f.eks. ved indvandringen.
Noget andet er, at mange sorte og hispanics (også efter Trumps mening), måske står til at tabe desto mere på indvandringen, men af forskellige andre grunde ikke stemmer på en GOP/indvandringsrestriktiv kandidat.