Snak

Mere indhold efter annoncen
Men nu kan alle frie mandlige og kvindelige borgere over 18 stemme, og endog også nogle af dem som er fængslede, og stemmerne tæller det samme også for de grupper der før havde en stemme med en vægt af 3/5.

Hvis du på nogen måde tror at dit indlæg er relevant for det amerikanske valgsystem så enten er du komplet idiot, og det tvivler jeg ærlig talt på at du er, eller også må du anderkende at du er fustreret og bare fyre lort af fordi vi er endt med en kandidat der ikke er ønskværdig.

Det amerikanske system er på ingen måde mindre demokratisk end det danske, det er blot anderledes end det du er vant til.

Og i øvrigt er der også mulighed for at der er forskellem mellem folketingssammensætningen og den måde et befolknigsflertal har stemt på i Danmark, den er uendelig lille, og det er endnu ikke sket, men muligheden forlægger.

Hertil igen den banale pointe at det ikke er de 189 folk med flest stemmer som sidder i folketinget, mener du også at det er ´demokratisk´ eller mener du det er demokratisk?

Edit: Og i øvrigt er stemmeoptælling ikke helt færdig så det kan sådan set godt befolkningstemmen forskydes til den anden side, men jeg tvivler stærkt.
Someday, someday, someday, someday, someday, someday Leeds United
Det er egentlig lidt ironisk, at Trump har skreget om en ´rigged election´ hele valgkampen, men når det kommer til stykket er det alligevel ham der udnytter systemet, nu hvor HRC angiveligt fører den samlede afstemning.
Ingen tvivl om at det amerikanske system er rodet og forældet, men at sætte spørgsmåltegn ved valgets validitet eller USAs demokrati virker en smule tosset i min bog. Trump vandt.

Han vandt fordi han samlede den gamle Reagan-konstellation, og gjorde rent bord i rustbæltet og de gamle industristater. Den gamle hvide arbejderklasse gav ham nøglerne til det Hvide Hus.

Det bliver spændende at se hvordan demokraterne reagere på det her. Jeg ser dem gå 3 veje i deres evaluering - 1) Clintons skyld - Emails, velgørenhed, generel mistro m.m, 2) Sanders-kritikken. Hvor var den populistiske og venstreorienterede kritik der kunne have nullignet Trumps greb om rustbæltestaterne?, og 3) er regnbuekoalitionen overhovedet realistisk? Kan man få såkaldte ´millennials´ til at være enige med fagforeningsfolk? Kan man få religiøse, Latino-mænd til at stemme på samme måde som unge, White Collar kvinder?

Der er nok en vis sandhed i alle tre.

En sidste pointe... Med tanke på at Trump sikrede sejren i Pennsylvania, Michigan, Wwisconsin m.fl., er der nok en del demokrater der fortyder at Biden ikke blev overvejet seriøst.
SCHOOLBOY\'S OWN STUFF
Sv: Amerikansk politik

Men nu kan alle frie mandlige og kvindelige borgere over 18 stemme, og endog også nogle af dem som er fængslede, og stemmerne tæller det samme også for de grupper der før havde en stemme med en vægt af 3/5.

Hvis du på nogen måde tror at dit indlæg er relevant for det amerikanske valgsystem så enten er du komplet idiot, og det tvivler jeg ærlig talt på at du er, eller også må du anderkende at du er fustreret og bare fyre lort af fordi vi er endt med en kandidat der ikke er ønskværdig.

Det amerikanske system er på ingen måde mindre demokratisk end det danske, det er blot anderledes end det du er vant til.

Og i øvrigt er der også mulighed for at der er forskellem mellem folketingssammensætningen og den måde et befolknigsflertal har stemt på i Danmark, den er uendelig lille, og det er endnu ikke sket, men muligheden forlægger.

Hertil igen den banale pointe at det ikke er de 189 folk med flest stemmer som sidder i folketinget, mener du også at det er ´demokratisk´ eller mener du det er demokratisk?


Chill med antagelserne.

Jeg er også træt af at læse dommedagsprofetier på facebook, men slap dog af!
Jeg er ikke frustreret over resultatet - jeg er faktisk ret ligeglad med hvem der sidder på magten i USA.

Jeg er frustreret over at vi accepterer den præmis at demokrati kan betyde alt muligt andet end hvad det reelt betyder. Ligesom man rigtig mange år accepterede at kvinder ikke måtte stemme, eller at valgretsalderen var 20 i 70´erne.



moderator
Er det seriøst "You can´t always get what you want" der starter til allersidst i Trumps vindertale?

https://www.youtube.com/watch?v=eKA6L6a5Mgo

Så er det fandme fedt...
Dette er en signatur.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
3) er regnbuekoalitionen overhovedet realistisk? Kan man få såkaldte ´millennials´ til at være enige med fagforeningsfolk? Kan man få religiøse, Latino-mænd til at stemme på samme måde som unge, White Collar kvinder?


Det er jo en problematik begge partier altid må arbejde med, at rumme modsigelser. Et katastrofalt scenarie for Demokraterne kunne være hvis de unge vender dem ryggen og i stor stil stemmer på næste omgangs Jill Stein, f.eks.
http://media.balls.ie/uploads/2013/10/Tambourine.gif
O.k. nu har jeg saa hoert de foerste 3 eksperter fortaelle mig at problemet er at politikerne ikke lytter til den "lille" mand. Det eneste konkrete jeg har hoert omkring hvad det saa betyder, er at man f.eks. i DK ikke skal goere grin med den traditionelle DF´vaelger. Fint. Tonen. Javel. Lad os tale paent om hinanden. Er der nogen der kan fortaelle hvad det lige praecis er man f.eks. I USA skal goere for at folk foeler sig lyttet til, siden det er vaerd at efterstraebe?
Det er ligesom herhjemme når man snakker med en DF-vælger til familiesammenkomster, og det hele går op i perkere, onde muslimer og at de allesammen skulle sendes hjem (også dem der er født i Glostrup), så er det noget fy at kalde det racisme eller andre negativt ladede ord, man skal rose dem for at sige deres mening, og i øvrigt lade være med at være så skide hellig, så rykker de helt af sig selv langsomt mere til venstre i det politiske spektrum.
http://media.balls.ie/uploads/2013/10/Tambourine.gif
"Den lille mand" er ofte et xenofobisk og/eller egoistisk og ubegavet lille pikhoved. Derfor vil ingen lytte og når de gør, bliver han ikke taget seriøst. Typisk prøver man jo at få dem til at holde kæft ved at give dem en art sutteklud. For Trump var den lille mand en nyttig idiot, der villigt lod sig spille ud mod den sorte mand, manden fra Mellemøsten og latinoen, mens man nedbryder 70 års arbejde mod diskrimination og for ligestilling. For den lille mand skal sgu da ha´!

Det komiske er at Trump til dels har ret. Spillet er rigged når det gælder manden på bunden, men det var bare alle de forkerte han gav skylden.
Du lyder som en marxist, Bosse. Føj.
Niddets arkivar
Annonce