Så er tredje og sidste Jussi-vin er i glasset :-)
Kombinerer en syrefrisk og umiddelbar hindbær og brombær profil med animalsk dybde. Vi KUNNE godt være i beaujolais-temaet igen. Lidt tanniner dog, så HVIS vi er i beaujolais, så må vi næsten være pænt oppe i niveau? Der er dog en lille varme og lidt peber i eftersmagen, som får mig til at overveje lidt sydligere alternativer. Der er umiddelbart for megen syre+tannin (struktur) til simpel cotes du rhone, og for lidt alkohol til seriøs ditto, men vinen kunne godt minde mig lidt om en Nimes-syrah, jeg smagte for år tilbage (fra Gassier).
Jeg har ikke et sikkert gæt, men en virkelig fin, relativ ung vin (2013/2014), som kombinerer umiddelbarhed og drikkeglæde med en vis dybde/seriøsitet. Klart min favorit af de tre flasker.
-----------------------------------------
Ingen gamay, ingen syrah. Men Nimes var trods alt god nok ;-) Det må næsten være carignans tannin + syre, der fik mig til at tænke syrah..?
http://www.1jour1vin.com/fr/guide-achat-vin/rhone/vins-costieres-de-nimes/marc-kreydenweiss/10919-vin-rouge-les-grimaudes-domaine-marc-kreydenweiss-2014