Snak

Mere indhold efter annoncen
Jeg har lavet 25 liter.

Det er så ca. blevet til 15 alm. flasker, 4-5 halvflasker og 3 magnums. Og 3 liter æblecidereddike.

I år udvider jeg markant og skal til også at drive negociant virksomhed :-)

Så i 2016 bliver der en Single-Garden fra mine egne to træer og så en cuvee fra naboernes træer.

Så regner med 50 liter i år.

Der går nok lige nogle år før der bliver noget til salg.

At min første årgang faktisk er lykkedes rigtig rigtig fint til skriver jeg lidt forskellige ting.

Jeg sorterede æblerne ret strikst, så ingen orme, blade, rådne æbler osv.

Brugte en lille basketpress til at presse æblerne og pressede ikke alt for hårdt, så har måske undgået bitterheden fra kernerne.

Og så stressede jeg ikke gæringen, den varede hele 4 måneder i en kold kælder.

og en masse held
Ah, okay. Min hurtige google søgning gav mig indtrykket af at du lavede lidt mere. Men spændende projekt.

Jeg har selv snakket med en kammerat om lege lidt med æblecider når vi rammer sæsonen. På det tidspunkt får han dem jo nærmest smidt i nakken på restauranten. Men så bliver det jo ikke lige så fornemt som med egen dyrket æbler, og det bliver da også kun et lille forsøg i år.
"Ronaldo putting his career on the line for his country while Messi retires after missing a penalty."
moderator
"Brugte en lille basketpress til at presse æblerne og pressede ikke alt for hårdt, så har måske undgået bitterheden fra kernerne."

Kunne man ikke bruge en kernehusudstikker? Så er du da i hvert fald sikker på ikke at få kerner med
Dette er en signatur.
Joo, men er du klar over hvor mange æbler man bruger ?

Den ultra ultra eksklusive magnum:
http://imgur.com/wcuVtcS
Det er altså smukt i al sn gennemførthed, Seifert!
Bitre Nord
Mere indhold efter annoncen
Annonce
moderator
"Joo, men er du klar over hvor mange æbler man bruger "

Næh, men tænkte at hvis det bare er fra et par træer, så er det hurtigt klaret.
Dette er en signatur.
Det her er ca. 2/3 af æblerne til de 25 liter.
http://imgur.com/jnXzlVg
moderator
"Så i 2016 bliver der en Single-Garden fra mine egne to træer og så en cuvee fra naboernes træer."

Haha. Det er vist første gang jeg læser det i en beskrivelse af egen lille danske hjemmeproduktion - omend tilgangen virker noget mere professionel selvfølgelig.

Det er i øvrigt sjovt som interessen for cider er vokset. Indenfor de kommende uger skal jeg også besøge en gammel kollega, der har købt en lille landejendom med 15 æbletræer. Han har også været i fuld gang med ciderproduktionen.

Det lille æble-espalier vi har arvet er der til sammenligning ikke meget sjov i.

@Jussi

Jeg kunne alligevel ikke dy mig den anden dag, og købte æble-hedvinen. Jeg synes faktisk den gør det fornuftigt. Jeg savner lidt syre, men ellers er den ret behagelig. Dog langt fra niveauet fra Malus Feminam. Men prisen er også betydeligt lavere. Og 139 synes jeg ikke er så galt. Jeg har smagt værre til den pris.
https://kortlink.dk/sudv
Jamen, den smager da helt OK. Forstår bare ikke de 10% og at den skal forstærkes.

Og det er nemlig super med ciderens spirende popularitet. Jeg serverede en flaske fra Normandiet for Seifert for fire år siden, hvor han mente, at det ´var sådan noget der smager bedst på ferien on location´ - ak, ja ...

Var nede efter et par flasker mere af den nævnte hos Smalle. Som sagt 55kr, og den sælger ikke specielt godt, da folk åbenbart stadig tror, at Sommersby er cider. Enkelte kunder har endda kommet tilbage for en bytter, da de troede der var noget galt med flasken ...

Det er denne:

http://www.gillespudlowski.com/73797/produits/st-cast-le-guildo-le-cidre-de-jehan
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Der er i øvrigt åbnet en cider-shop på Istedgade:

http://www.aok.dk/shopping/holm-cider

De har bla Cyril Zangs, som vel er en del af toppen af poppen.
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Annonce