Fik til min sidste fødselsdag en fransk kogebog, med opskrifter af Michelin-kokken Bocusé, da jeg har været lidt nysgerrig på, hvad det franske køkken er for en størrelse.
Og da vi fik en mulighed for at blive sat af tæt på hvor vi bor af vores mester her i torsdags, havde jeg så muligheden for at blive sat af lidt før, og så gøre et sjældent besøg ved vores lokale Meny, efter arbejde. Handler der sjældent, da det er et godt stykke fra hvor jeg bor, samt jeg ikke har bil.
Nå, men de slår sig jo meget op på, at de går op i mad og gastronomi, så var selvfølgelig nødt til lige at få kigget på deres vin-afdeling.
Og da jeg er blevet ret nysgerrig på det franske køkken, skulle der selvfølgelig købes noget fransk vin :-)
Købte tidligere 6 flasker fransk Pinot Noir i år, en vintype jeg må indrømme tiltaler mig meget.
Endte med at købe 3 forskellige flasker:
2 Flasker Syrah ved navn "Chateau Laval Cuvée Noémie 2012" fra Coestières De Nimes"
fra producenten Gallician.
Billede: http://www.vinmedmere.dk/product/chateau-laval-2012-3615/
2 Flasker Côte du Rhône ved navn "Grande Cuvée Cötes du Rhöne Villages Cuvée
Réservée 2014".
Billede: http://www.vinmedmere.dk/product/grande-cuve-ctes-du-rhne-villages-2890/
2 Flasker Pinot Noir ved navn "Le Versant Pinot Noir", Pays d´Oc, Indiccation Géorgraphique Protégée 2014, fra gården Les Vignobles Foncalieu.
Billede: http://watapix.net/foncalieu/wp-content/uploads/2015/12/17_FT-LV-pinot-vis.pdf
Har indtil videre, kun smagt Côte du Rhône flasken. Lidt tør som en typisk Rhône vin, og behagelig blød i det.
Er lidt spændt på den førse flaske. Er generelt ret vild med Shiraz, som jeg har prøvet en del, bla. Sydafrikansk. Men mindes ikke, at have smagt en Europæisk version, eller Syrah som det ud fra hvad jeg kan forstå, kaldes når det er produceret inden for Europa.
Tænker at lave en fransk ret med oksekød, næste gang der er familiemiddag. De skulle netop gå godt til kraftigere kødretter, hvilket er ganske fint. Har nemlig stadig 2 flasker Bordeaux liggende :-)
Og da vi fik en mulighed for at blive sat af tæt på hvor vi bor af vores mester her i torsdags, havde jeg så muligheden for at blive sat af lidt før, og så gøre et sjældent besøg ved vores lokale Meny, efter arbejde. Handler der sjældent, da det er et godt stykke fra hvor jeg bor, samt jeg ikke har bil.
Nå, men de slår sig jo meget op på, at de går op i mad og gastronomi, så var selvfølgelig nødt til lige at få kigget på deres vin-afdeling.
Og da jeg er blevet ret nysgerrig på det franske køkken, skulle der selvfølgelig købes noget fransk vin :-)
Købte tidligere 6 flasker fransk Pinot Noir i år, en vintype jeg må indrømme tiltaler mig meget.
Endte med at købe 3 forskellige flasker:
2 Flasker Syrah ved navn "Chateau Laval Cuvée Noémie 2012" fra Coestières De Nimes"
fra producenten Gallician.
Billede: http://www.vinmedmere.dk/product/chateau-laval-2012-3615/
2 Flasker Côte du Rhône ved navn "Grande Cuvée Cötes du Rhöne Villages Cuvée
Réservée 2014".
Billede: http://www.vinmedmere.dk/product/grande-cuve-ctes-du-rhne-villages-2890/
2 Flasker Pinot Noir ved navn "Le Versant Pinot Noir", Pays d´Oc, Indiccation Géorgraphique Protégée 2014, fra gården Les Vignobles Foncalieu.
Billede: http://watapix.net/foncalieu/wp-content/uploads/2015/12/17_FT-LV-pinot-vis.pdf
Har indtil videre, kun smagt Côte du Rhône flasken. Lidt tør som en typisk Rhône vin, og behagelig blød i det.
Er lidt spændt på den førse flaske. Er generelt ret vild med Shiraz, som jeg har prøvet en del, bla. Sydafrikansk. Men mindes ikke, at have smagt en Europæisk version, eller Syrah som det ud fra hvad jeg kan forstå, kaldes når det er produceret inden for Europa.
Tænker at lave en fransk ret med oksekød, næste gang der er familiemiddag. De skulle netop gå godt til kraftigere kødretter, hvilket er ganske fint. Har nemlig stadig 2 flasker Bordeaux liggende :-)
Savner ikke Ståle.