Snak

Mere indhold efter annoncen
Fik til min sidste fødselsdag en fransk kogebog, med opskrifter af Michelin-kokken Bocusé, da jeg har været lidt nysgerrig på, hvad det franske køkken er for en størrelse.

Og da vi fik en mulighed for at blive sat af tæt på hvor vi bor af vores mester her i torsdags, havde jeg så muligheden for at blive sat af lidt før, og så gøre et sjældent besøg ved vores lokale Meny, efter arbejde. Handler der sjældent, da det er et godt stykke fra hvor jeg bor, samt jeg ikke har bil.

Nå, men de slår sig jo meget op på, at de går op i mad og gastronomi, så var selvfølgelig nødt til lige at få kigget på deres vin-afdeling.

Og da jeg er blevet ret nysgerrig på det franske køkken, skulle der selvfølgelig købes noget fransk vin :-)

Købte tidligere 6 flasker fransk Pinot Noir i år, en vintype jeg må indrømme tiltaler mig meget.

Endte med at købe 3 forskellige flasker:

2 Flasker Syrah ved navn "Chateau Laval Cuvée Noémie 2012" fra Coestières De Nimes"
fra producenten Gallician.
Billede: http://www.vinmedmere.dk/product/chateau-laval-2012-3615/

2 Flasker Côte du Rhône ved navn "Grande Cuvée Cötes du Rhöne Villages Cuvée
Réservée 2014".
Billede: http://www.vinmedmere.dk/product/grande-cuve-ctes-du-rhne-villages-2890/

2 Flasker Pinot Noir ved navn "Le Versant Pinot Noir", Pays d´Oc, Indiccation Géorgraphique Protégée 2014, fra gården Les Vignobles Foncalieu.
Billede: http://watapix.net/foncalieu/wp-content/uploads/2015/12/17_FT-LV-pinot-vis.pdf

Har indtil videre, kun smagt Côte du Rhône flasken. Lidt tør som en typisk Rhône vin, og behagelig blød i det.

Er lidt spændt på den førse flaske. Er generelt ret vild med Shiraz, som jeg har prøvet en del, bla. Sydafrikansk. Men mindes ikke, at have smagt en Europæisk version, eller Syrah som det ud fra hvad jeg kan forstå, kaldes når det er produceret inden for Europa.

Tænker at lave en fransk ret med oksekød, næste gang der er familiemiddag. De skulle netop gå godt til kraftigere kødretter, hvilket er ganske fint. Har nemlig stadig 2 flasker Bordeaux liggende :-)







Savner ikke Ståle.
Biodynamisk bosnisk hvidvin på 100% zilavka, dyrket i kalkstensjordbund, i glasset. Semi-orangevin med lav svovling, malolaktisk gæring og lang bærmekontakt. Underspillet intensitet, men med et relativt komplekst udtryk af frugt (pære, bergamotte) og mere savoury noter (hø, ost, te). Tør, let (12% alkohol) med medium+ syre. Pæn smagslængde. Interessant vin - med gastronomiske anvendelsesmuligheder (særligt inden for det ny-nynordiske køkken).
http://tinyurl.com/j69nrup
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Pinot noir er svær at gøre gode køb i hvis man kigger på flasker under 100kr var selv i Meny idag og var et kussehår fra at købe en pinot noir fra alto adige til 169kr, endte med at købe denne Aglianico http://italianwinetrading.com/product/2012-aglianico-manent-terre-stregate/ som jeg har i glasset nu, en drue jeg er blevet ret vild med.

Smager virkelig meget ældre end den er på en lidt negativ måde.
\"If a player is not interfering with play or seeking to gain an advantage, then he should be.\" Liverpool FC siden 1996. JFT97. https://imgur.com/a/RJzhg
moderator
@Nørremark

Jeg fik et par smageglas til Food Festival i Aarhus. Det er ikke HELT utænkeligt at alkohol har øget begejstringen, men jeg synes godt nok det var virkeligt godt!
https://kortlink.dk/sudv
Smør, var det Franz Haas? I så fald kan du roligt gøre det næste gang du kommer forbi.
A good friend will help you move. A really good friend will help you move a body.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Nej det var denne her http://www.viniportugal.dk/girlanpinot-noir-patriciaalto-adigesudtirol-2013 men vil da huske Franz hass næste gang jeg er der
\"If a player is not interfering with play or seeking to gain an advantage, then he should be.\" Liverpool FC siden 1996. JFT97. https://imgur.com/a/RJzhg
Jeg gentager lige mig selv: herlig chenin blanc fra Loire til 75kr! Saftig, harmonisk og nem at drikke, uden at forråde sin terroir- og sortsmæssige herkomst.
http://www.karl-kerler.de/Anjou-blanc-Petit-Clocher_id_3049__dId_186350_.htm

Min kone fylder 43 i dag, så en boblende souvenir fra sommerferien i Alsace er lagt på køl.
100% pinot noir fra 3 forskellige voksesteder (grand crus Hengst og Steingrubler samt lieu-dit Bergacker de Walbach). 7 år sur lattes.

NV Jean-Claude Buecher Cremant d´Alsace Brut Blanc de Noirs Irreversible
http://www.cremant-buecher.fr/index0.html#!projects/cremant-irreversible.html
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Noget af det bedste crémant, jeg har smagt til dato. Frugtig (grapefrugt, pære, hindbær), men samtidig autolytisk kompleks (brioche) og mineralsk elegant (salt) - kun syrestrukturen mangler et lillebitte løft for kunne at matche god champagne. Fin mousse og pæn længde. Til ca. 150kr et virkeligt godt alternativ!
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Spænende spænende især den Chenin Blanc, er det en hjemmeside man kan hente den hjem fra? Du minder mig om at det er ved at være forfærdelig lang tid siden at jeg har drukket et par bobler, jeg må til at tage mig sammen.
\"If a player is not interfering with play or seeking to gain an advantage, then he should be.\" Liverpool FC siden 1996. JFT97. https://imgur.com/a/RJzhg
Jep. Gratis levering ved bestilling for +120€
http://www.karl-kerler.de/Weinversand-Versandkosten.htm

Forvent dig ikke masser af personlighed, kant og krummelurer, "bare" god, harmonisk og saftig chenin til små penge. Pæne bedømmelser på CT også...
http://tinyurl.com/zeg8379
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Annonce