Snak

Mere indhold efter annoncen
Så blev man endelig slået til ridder med hoplanål og det hele.
http://i.imgur.com/0NGZqC2.jpg

"Men hvordan fejre", spørger jeg mig selv. "Med Retsina!", hører jeg Sir svare (med vanlig overbevisning i stemmen). Ok så...

Retsina, som vi kender den, er typisk fremstillet på den lidt anonyme savatiano-drue, hvis most tilsættes Aleppofyr-harpiks (max 1 kg pr. 100 liter) indtil første omstikning. Knastør med heftige dunster af terpentin. Et vist nostalgisk appeal, i bedste fald, men ellers ikke værd at beskæftige sig med.

Retsina, som den jeg smager den nu (årg. 2013), er noget ganske andet. Fremstillet udelukkende på grækernes efterhånden emblematiske assyrtiko-drue, præget moderat med harpisk, samt gæret og modnet i ny eg (13,5% alkohol). Citron (saft og -skal), lime, grøn pære, masser af saltet mineralitet, grønne oliven, rosmarin og fyrrenåle samt en diskret røget undertone fra fadlagringen. Pikant og kompleks, men først og fremmest forfriskende. Madmæssigt (giv mig oliven, giv mig rosmarin-foccaia, giv mig sardiner eller grillet middelhavsfisk) et perfekt, alkoholsvagere alternativ til fino-sherry. Prøv den!

http://www.shop-kreta.de/kechris-retsina-die-trane-der-pinie.html
http://www.kechri.gr/TheTearOfThePine.html
Årgang 2015 har i parantes bemærket høstet for typen ret bemærkelsesværdige anmeldelser. http://tinyurl.com/zvaxcjh
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Tillykke, IB!

Jeg har fejret dig på terrassen med Meursault, sardiner+citron+chili, og Oliver Hill shiraz 2012, albondigas i tomat.

Dukkert i Kalveboderne og nu Campari, blodappelsin og danskvand.

Sig ikke, at du ikke bliver hyldet.
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Lyder herligt, Jussi. Ku´ sgu godt - jf. kjötbullarna - klare en ordentlig røvfuld tapas lige nu...
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Congrats.
Solo non mai in B. Altobelli-Baresi-Bergomi-X-Zanetti-X-Handanovic-Lautaro
Takker (begge). Ser for øvrigt frem til på lørdag, hvor der venter en lille sangiovese-vertikal:

2011 Montevertine Le Pergole Torte
2007 Montevertine Le Pergole Torte
2004 Montevertine Cannaio
1997 Montevertine Le Pergole Torte
1982 Montevertine Le Pergole Torte

+ det løse...
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Er grøn pære ikke bare en pære? Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har smagt Retsina, men "rosmarin og fyrrenåle" kan jeg da egentlig godt smage (sådan, når jeg sidder og mindes det, uden at have en slurk i munden) i forbindelse med den gamle harpiksversion.

Men fedt. Er der noget særligt du skal bruge det til?
"Er grøn pære ikke bare en pære?"
Jo, men i mine associationer er "grøn pære" mindre sød, mere sprød og mere syrefrisk end "gul pære" ;-)

"Er der noget særligt du skal bruge det til?"
Foreløbig nej. Men lidt undervisning i aftenskoleregi eller sådan kunne måske godt komme på tale.

Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Heh! Jeg har vist bare aldrig smagt andet end en grøn pære så. Men det giver selvfølgelig god mening med grøn som i nyplukket, frisk, syrerig.

Ud over det åbenlyse, hvad går tasting så ud på? Skal man kunne genkende drue, årgang, land, område, noter osv.?
Man går frem efter dette skema (side 1), som dog ikke må medbringes til eksamen. Side 2 er et hjælpeark, som heller ikke medbringes. Generelt er flest points allokeret til korrekt analyse (af farve, syre, tannin, smagsintensitet, længde, aromaer, smag, etc), så man kan sagtens bestå uden at konkludere korrekt mht. druesort, land og region. Og omvendt kan man dumpe pga en dårlig analyse, selv om man har konkluderet rigtigt.

https://www.wsetglobal.com/media/2508/level-4-wines-sat-english-2014.pdf

Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
For det første synes jeg det er imponerende, at man kan træne sin næse og smagsløg op til at kunne ramme de ting i sin beskrivelse. For det andet synes jeg det er vildt, at en person (eller flere) kan definere sådanne smagsrammer, som andre så skal ramme - er det udelukkende baseret på det subjektive, eller tager de udgangspunkt i noget faktuelt (altså sorter, område, årgang osv.)? Og kan man trække noget fra eller lægge noget til i sin analyse, og stadig bestå?

Ved godt det er mange spørgsmål, men det er fordi jeg ikke kender svarene men synes det er smadder interessant.
Annonce