Snak

Mere indhold efter annoncen
Smager lidt chasselas fra Valais:

Cave Valcombe, Blanc d´Amour 2015

Klassisk rund chasselas-frugt, fri for den ekstraktion, jeg ikke bryder mig SÅ meget om i visse dyrere udgaver.

Frisk og afrundet med en let prikken på tungen. Latterligt godt til 11€.

Den gad jeg godt smage til fast skaldyrskød som rejer eller krebs. Madmæssigt ledes tankerne nok derhen, da vinen godt kan minde lidt om verdeljo fra Rueda. I det område har jeg oplevet stor forskel alt efter om procenten hed 13-13,5-14, men her er vi altså på 12, og det er yderst klædeligt.

Bliver der åbnet noget godt i aften på bold.vin?
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Herligt med chasselas - og så endda en vin, jeg endnu ikke selv har smagt(!) Jeg laver en tre retter fra Ottolenghis "Plenty", som du jo i sin tid introducerede os for, Jussi. Lige nu har vi en ung og sprød Touraine Sauvignon Blanc (fra Domaine des Corbillieres) i glasset. Som stjålet til 8€...
http://www.gute-weine.de/frankreich/loire/domaine-des-corbillieres/touraine-sauvignon-blanc-6.html
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Fin Chianti Classico Riserva. Klassisk letbitter/urtet (incl. dystre strejf af tjære og lædertaske), men også med charmerende frugtintensitet (sure kirsebær møder fede, sorte, sveskede blommer). Syre og tannin i balance. Hvem der bare havde en bistecca alla fiorentina og en grydefuld cannellinibønner tilsmagt med citron, olivenolie og rosmarin!
http://www.cellartracker.com/m/wines/1318509
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Åh, den Touraine ... Var det NWC der havde den i gamle dage?
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Lige præcis. Etiketten var lidt anderledes dengang, men vinen har (heldigvis) ikke ændret sig meget.
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Herligt.

Jeg har skåret brysterne af to fasaner, konfiteret lårene og kogt fond på skrogene.

Brysterne + indmad steges i smør, lårene får lige under grillen til sidst, og indkogt fond smages til med fløde og ribsgelé.

Jeg har vistnok noget 1er cru Pommard 2013 fra Gramon liggende - mon ikke det er et godt match, hvis jeg holder liiidt igen med fløden?
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Vi tog friske rejer med på fjeldet, så der var chablis i glasset i går. Sidste flaske af denne:
http://www.philipsonwine.com/2008-chablis-les-venerables-vieilles-vignes-la-chablisienne/22311108
Smør40: ja, det var Rück. Men prøv den da.
Forhåbentlig kan vinen kan følge med, Jussi. I det mindste vil fløden kunne smøre din mundhule efter dens nærkontakt med ungdommelige Pommard-tanniner ;-)
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Gæsten overrulede, så det endte med en pinot fra Golan-højderne, som vi vist har været omkring før:

Yarden 2008

En ordentlig kanyle fad, men det smager sgu helt fint - henad Sonoma, eller sådan noget.

Hvad angår fasanen, kan jeg anbefale at dele lårene i over og under, begrave dem i salt ca 40 min, udvande dem, og lade dem simre i smagsneutralolie 3 timer. 5 min under glohed grill, og de genstridige ben blotter sig og er lige til at hive ud.

Smager fuldstændigt guddommeligt. Og så er der jo bare noget over vildt og det at bruge hele dyret.

Edit - pillede kødet af de skrog, jeg kogte fond på, og gaflede det med lidt fond, salt, peber og andefedt og serverede det på ristet brød med cornichoner, således at alt blev brugt.
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Annonce