Lige hvad angår Brunello 2003, der er jeg dog uenig med Decanter. Det er kun en meget lille del af vinene der vil blive bedre med tiden. Her skal man kende sin producent.
Snak
ons 12. maj 2010
Skal vist lige kigge mine brunelloer igennem. Mener at den ældste jeg har, er en 2004 jeg har fået anbefalet af IB, men er ikke sikker. Det kan da godt være jeg skal se at få dem drukket under alle omstændigheder.
ons 12. maj 2010
Brunello 2004 kan du roligt gemme. De er lukket ned de næste 2-3 år (tror jeg). Med lukket ned mener jeg at de er gået i dvale og ikke giver sig fuldt ud.
Men ellers er 2004 en årgang hvor man er idiot hvis har lavet dårlig vin.
Gem 2004 og køb 2005´erne som bliver frigivet nu her, de skulle være lige til at knappe op og drikke og give en masse drikkeglæde fra sig.
Og så kan man spare op til 2006, skulle være en ny årgang på højde med 2004.
Men ellers er 2004 en årgang hvor man er idiot hvis har lavet dårlig vin.
Gem 2004 og køb 2005´erne som bliver frigivet nu her, de skulle være lige til at knappe op og drikke og give en masse drikkeglæde fra sig.
Og så kan man spare op til 2006, skulle være en ny årgang på højde med 2004.
ons 12. maj 2010
Husk i øvrigt at sætte kryds i kalenderen d. 3/6 hvor jeg er "gæstebartender" på Vinbaren Terroiristen i Jægersborggade. Temaet er Spansk Vins Renæssance. Altså fokus på moderne spansk vin fra nye vinområder.
Stefan som har baren laver en ganske nydelig kold tapas
Stefan som har baren laver en ganske nydelig kold tapas
ons 12. maj 2010
Fino, jeg kommer og ser, hvad du har at byde på.
Ang. 2006, taler vi der kun om brunelloer, eller er det italienere i almindelighed?
Ang. 2006, taler vi der kun om brunelloer, eller er det italienere i almindelighed?
ons 12. maj 2010
Hele Toscana har lavet stor og meget holdbar vin i 2006.
Piemonte er ikke på samme niveau. Der er der faktisks stor uenighed om hvordan årgangen har været. Enkelte producenter har solgt hele sin høst mens andre snakker om et stort år.
Køb Piemonte evt. 2005 fra små producenter, de har nået at høste inden det regnede i 10 dage og dermed delte høsten i to.
Hvis du vil smage stor Sangiovese fra 2006, så er her min favorit:http://domainebrandis.dk…-1028p.html
Det er facitlisten på hvordan Sangiovese smager.
Piemonte er ikke på samme niveau. Der er der faktisks stor uenighed om hvordan årgangen har været. Enkelte producenter har solgt hele sin høst mens andre snakker om et stort år.
Køb Piemonte evt. 2005 fra små producenter, de har nået at høste inden det regnede i 10 dage og dermed delte høsten i to.
Hvis du vil smage stor Sangiovese fra 2006, så er her min favorit:http://domainebrandis.dk…-1028p.html
Det er facitlisten på hvordan Sangiovese smager.
ons 12. maj 2010
Kvickly har tilbud på en Chablis, 2008 fra Charles Renoir. Halv pris (ca. 50 kroner), er det et tilbud der er værd at gå efter, eller skal man hellere kigge sig om efter en anden hvid?
ons 12. maj 2010
Tilbud indenfor Coop og Dansk Supermarked er i teorien ikke tilbud. Tilbudsprisen er den rigtige pris da de udelukkende sælger på tilbud. Derfor har de sat normalprisen unaturligt højt da danskerne som sagt kun gider købe hvis de spare noget.
En Chablis til 50 kr tror jeg smager af lige præcis nul og niks. Husk at hvid er dyrere end rød da det er sværere at lave en acceptabel hvid end en acceptabel rød.
I det prisleje ville jeg kigge på f.eks. Sauvignon Blanc fra Chile. Gerne en 2009´er. Ikke noget jeg har den store erfaring med dog. Er selv vild med hvidvinene fra Galicien, men de er oppe i 100 kr.
En Chablis til 50 kr tror jeg smager af lige præcis nul og niks. Husk at hvid er dyrere end rød da det er sværere at lave en acceptabel hvid end en acceptabel rød.
I det prisleje ville jeg kigge på f.eks. Sauvignon Blanc fra Chile. Gerne en 2009´er. Ikke noget jeg har den store erfaring med dog. Er selv vild med hvidvinene fra Galicien, men de er oppe i 100 kr.
Redigeretons 12. maj 2010
Enig med Seifert omkring Chablis til 50,- (og ligeledes omkring Galicien- hvidvin - Rias Baixas (på Albarino-druen) Valdeorras (på Godello aka. Verdelho).
Vedr. Coop så har Super Brugsen et tilbud/"tilbud" på
Tintara, Shiraz, Horseshoe Row til 50kr, som jeg selv har tænkt mig at prøve af. I.flg. mine oplysninger skulle vinen være god til prisen. Alene den kendsgerning, at der er tale om en "South Australia" og ikke "South Eastern Australia", er et positivt tegn. Og så er Tintara en historisk ejendom (som med tiden - sammen med bl.a. naboen Reynella - er købt op af Hardy-koncernen).
Vedr. Coop så har Super Brugsen et tilbud/"tilbud" på
Tintara, Shiraz, Horseshoe Row til 50kr, som jeg selv har tænkt mig at prøve af. I.flg. mine oplysninger skulle vinen være god til prisen. Alene den kendsgerning, at der er tale om en "South Australia" og ikke "South Eastern Australia", er et positivt tegn. Og så er Tintara en historisk ejendom (som med tiden - sammen med bl.a. naboen Reynella - er købt op af Hardy-koncernen).
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way