Snak

Mere indhold efter annoncen
Lidt om den fantastiske sherry verden: (afsnit 2)
http://www.dr.dk/DR2/Ann…versigt.htm
Jeg har været lidt sløj de sidste par dage og nu har jeg fundet ud af hvorfor. Jeg har ikke drukket vin i 5 (!) dage!!

Det retter jeg op på i aften, stille og roligt med fruen og lidt god mad:
Gembrook Hill Pinot Noir 2008
Dog Pinot Noir 2008

Jeg kommer med en kommentar senere når cykelturen hjem fra job er overstået og flaskerne er åbnet.

I lørdags var vi 7-8 drenge (hele 2 bold.snak medlemmer) samlet til en bid brød og lidt vin, det blev til:

Dom Ruinart Blanc de Blanc NV
Ruinart laver textbook bobler hvor man tømmer glasset hurtigt. Ikke vildt kompleks dog!
F.X. Pichler Riesling Federspiel Loibner Burgstal 2009
Alt for unge, tappet på flaske for 2 måneder siden!
Van Volxem Riesling Schiefer 2008
Det smager bare sygt godt. Klassisk tør riesling med sprød syre.
Pesaro Mancini Blanc de Noirs Impero 2007
Michelot Puligny-Montachet 2007
Overraskede ret meget, var en meget nydelig og klassisk Puligny. Er billig.
Georg Mosbacher Riesling GG Ungeheuer 2003
Varm årgang, men Sabine har lavet stor vin. Overraskede også ved sin ungdommelighed, jeg var vild med den!
Stonyridge 2002
Jeg har et problem med denne vin, den smager ganske enkelt for meget af Bordeaux. Helt klassisk højre bred... og så savner jeg NZ karakter. For til de penge kan man jo bare købe en god Bordeaux. Dog utvivlsomt stor vin.
Nicolas Potel Latricieres-Chambertin Grand Cru 2002
Jeg mener at der var en fejl på den, ellers er det fandme underlig vin!
Mt. Difficulty Pinot Noir Pipeclay Terrace 2004
Var ved at pisse i bukserne over hvor godt det smagte... lidt ærgeligt at giveren måtte nøjes med bundsjatten :-(
Gesellmann G 2003
Den skulle lige bruge 6-7 timer i karaffel så gik den amok. Smager som moderne Bordeaux... utvivlsomt et spansk snit i vinen.
Il Borro 2003
Fint at drikke den nu, sådan er det nok generelt med meget Toscana 2003!
Castelgiocondo Lamaione 2001
Mokka og kaffe + lidt mørk frugt. Jeg stod af på den.
4Kilos - 12 Volt 2008
Intens bællevin, perfekt til bøfferne på grillen her til sommer.
Yarra Yering No1 2006
Yarra Yering Underhill Shiraz 2001
Yarra Yering Underhill Shiraz 2006
Yarra Yering No2 2006
Artadi Pagos Viejos 2007

Doisy-Verdrines Sauternes 2007
WOW... niveauet på Sauternes 2007 er bare så højt som hypen siger. KØB alt i kan få fat i under 200 kr.
Doisy-Verdrines har jeg desværre tilgode at smage, men den er i teorien min favorit-Sauternes, fordi den stilistisk er mindre opulent og mere syrefrisk end typisk for Sauternes-slotte af en vis kvalitet. Var det også tilfældet med jeres 2007?

Drak i aftes en ret god sydlig portugiser: 2006 Herdade do Esporão, Esporão Reserva (Portugal, Alentejano, Alentejo, Reguengos). Druesorter: Aragones (alias Tempranillo), Trincadeira, Alicante Bouchet og Cabernet Sauvignon. Stilen er Provence-rødvin over middelkvalitet med et touch af lagret Rioja. 125kr Portugisisk Vinkælder - men vistnok udsolgt i 2006 (2007 skulle være knapt så god).

I aften (starter vi med) obskur hvid Bourgogne: 2007 Pierre Marey, Pernand Vergelesses, 1´er Cru "Sous Fretille".







Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Reklame

http://www.aok.dk/restau…erroiristen

Reklame

Lidt svært at følge dig når du ikke har smagt slottet :-) Men du har ret (i teorien). Den er ekstrem let på tungen uden at miste den intense botrytiserede frugt!

Seriøst, jeg gav 140 kr for ½ fl. Doisy-Verdrines 2007 for 1½ år siden ved en-primeaur. Gav jeg point, så ville jeg nok være på ca. 95-96. OK for vin i den prisklasse... (og jeg er konservativ med point)

Og jeg er nu i køkkenet hvor Gembrook giver bøllebank til Dog Point.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Nedenstående var mine højdepunkter.

Dom Ruinart Blanc de Blanc NV
Van Volxem Riesling Schiefer 2008
Michelot Puligny-Montachet 2007
Mt. Difficulty Pinot Noir Pipeclay Terrace 2004
4Kilos - 12 Volt 2008
Doisy-Verdrines Sauternes 2007

Og dem her kan jeg drikke altid, tror jeg.
Yarra Yering No1 2006
Yarra Yering Underhill Shiraz 2001
Yarra Yering Underhill Shiraz 2006
Yarra Yering No2 2006
Artadi Pagos Viejos 2007
Så må den være god! Pernand-hvidvinen er som en middelmådig Puligny-villages - dvs ok god.
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Min Cassoulet trak lidt ud, så folk var mildest talt stive da maden kom bordet og vi gik ombord i Yarra Yering.

God rom til dessert dog...
2005 Shaw and Smith, Chardonnay, M3 Vineyard (South Australia, Adelaide Hills)

Oversøisk koldklima Chardonnay med lidt alder. Meget frisk og terrasse-anvendelig (efter en varm, solrig dag i Fårup Sommerland med ungerne). Men lidt for en-dimensionel rent smagsmæssigt, synes jeg. Deres Shiraz er bedre, imo.
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Efter en aften igår der stod på 40 grader varm australsk barossa shiraz i et forsamlingshus i Jylland, så trænger jeg til noget godt idag:
Chateau de La Grille Chinon 1997

Overraskende rød frugt i næsen ,jeg havde forventet et meget animalsk udtryk. Igen i smagen en ren rød frugt der minder meget om Bourgogne.
Fremragende
Annonce