Redigerettors 29. jul 2010
Ja da, og får snart 2007 hjem som skulle være husets bedste siden 1982 hvor de startede med at lave vinen.
Indtryk fra en sommerferie rundt i Europe med besøg hos et par vinproducenter der er i stald hos Laudrup: (advarsel: reklame!!)
Fratelli Barale
Så klassisk som Barolo kan blive. Ret beset et kedeligt besøg hvor det dog trak lidt op at datteren Eleonora var meget charmerende. Deres Barolo Bussia Riserva 2003 er imponerende nok blottet for varme. Vi drak også en flaske af den om aftenen på restaurant i Barolo.
Silvano Bolmida
Jeg elsker i forvejen hans vin og dette var et fantastisk besøg. Han har 3,5 hektar og laver ALT selv. Får dog lidt hjælp fra familien under høsten. Ekstrem klog på vin og har en fantastisk tilgang til det. Kommende kultproducent... fantastisk marker!
Pio Cesare
Ok besøg, ligger jo dejlig nemt midt i Alba. Stor kælder med mange fade. Langhe Nebbiolo 2007 smager drøn godt!
Så tog vi 4 dages afslapning ved St. Tropez inden vi satte snuden mod Spanien.
Parxet
Lille og god Cava producent som faktisk laver en god billig hvidvin fra Marques de Alella vingården. Det bedste ved besøget var nok den frokost de gav på en lokal restaurant, det catalanske køkken er fantastisk! Igen var datteren særdeles charmende (læs: store bryster)
Can Rafols del Caus
Et højdepunkt på turen. Vi overnattede i et lille hus de havde ud i vinmarkerne. Der var bare en speciel stemning ved stedet. Sindyg flot Rosé vin og så laver de bla. en vin på Rocche Manzoli druen som når den gror på klipper giver en vin der minder meget om hvid Bourgogne. Vi smagte bla. 2002, kæmpe stor vin! Virkelig kult!
Clos de L´Obac
Hurtigt besøg. Kæmpe stor vin som også er mega dyrt. Salget af de store vine fra Priorat er gået helt i stå.
Buil & Gine
Priorats største vinproducent med 300.000 flasker årligt. (komisk lavt tal, men sådan er det i Priorat)
Fantastisk vin til prisen og så fik vi et ekstra godt indtryk af stedet da ejeren åbnede deres restaurant med udsigt ud over hele Priorat udelukkende for vores skyld (havde min kæreste med på turen). Sådan er det og hedde Laudrup til efternavn i Spanien..
Castillo de Monjardin
Så er vi i Navarra. Totalt ligegyldigt besøg, de laver dog god vin som er billigt!
Artadi
Det er så sygt så god vin de laver. Da vi stod på El Pison vinmarken og smagte El Pison 2004, der blev jeg overbevist om at her fandt man essensen af hvordan Tempranillo smager. Vores vært Paloma var i øvrigt ekstremt køn. Jeg var glad...
Muga
Vinhuset der startede Laudrup Vin for 17 år siden. Hurtig gennemgang af kælderen og så ellers privat middag med Muga familien hvor vi hurtigt fik smagt os igennem alle deres vine inden sønnen Jesus insisterede på at vi skulle have shots og GT´s i lange baner. En festlig aften/nat i Haro.
3 dages "pause" i San Sebastian hvor Arzak var det madmæssige højdepunkt. Har aldrig fået så velsmagende mad før.
Vi var bl.a. også på restaurant Reconde som har spaniens største vinkælder. 150.000 flasker og det er ikke små vine. Proppet med kasser af Romanee Conti, samtlige årgange af Vega, Mouton osv. Vi drak bl.a. Muga Prado Enea 1973 til 45 euro... helt skør pris for en perfekt moden Rioja. Et sted som ALLE vinelskere bør besøge.
Chauteau Vieux Tailler
Turen bedste besøg. Anti-bordeaux. Her handler det ikke om store penge, marketing osv, her laver de vin og det er der altså ikke mange der gør i Bordeaux. Forskellige marker giver forskellige vine som i Bourgogne og vinene gærer på cementkar som i Bourgogne osv. Pavilion 2008 er genial. Bordeaux med bælleglæde! De har 4 hektar, laver 18.000 flasker og kommer aldrig til at lave mere. Kommende kult. Første årgang var 2006 hvor Catrine og Philippe købte stedet.
Så gjorde det heller ikke noget at Philippe bl.a. åbnede Selosse Rosé, Romanee-Conti Richebourg 2002 og Egon Müller Auslese 2001 til middagen om aftenen :-)
Pause i Paris
Mailly
Sindsyg kælder. De startede med at grave i 1929... og var færdige i 1966. 7 etager nede er der rent kalk og en fugtighed som gør at man efter ½ time der er helt gennemblødt. Vinificere vinen ret unikt ved meget små ståltanke til hver eneste lille parcel på markerne. Har udelukkende Grand Cru... jeg elsker deres Blanc de Noirs.
Spiste om aftenen på Les Crayeres, fantastisk sted.
Mosbacher
Hvor svært kan det være at lave god vin når man har nogle af verdens bedste bedste hvidvinsmarker i baghaven ? Hver gang jeg smager en ny tysk riesling fra 2009 årgangen bliver jeg blæst bag over. Selv de mindste vine har et ekstremt højt niveau.
Hjemme i Danmark og 5 kilo tungere. Store middage på restauranter hver aften i 3 uger sætter sine aftryk og jeg må sige at jeg er mæt nu. De sidste par dage kunne mine sanser ikke mere, jeg var træt.